Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

124 pickup i tyskland ?

Emne i 'Tekniske data' startet af monzta, 13 August 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folks.

    Da vi muuuligvis står og skal have en nummer 2 bil overvejede jeg kraftigt en 124 pickup. Mest af alt fordi jeg syntes den er skamfed, absolut en af de fedeste pickups fra dette kontinent hvis man sammenligner med andre (ford p100 og vw trillebør).. Samtidig er det lykkedes mig at overbevise konen om at det ville være et godt køb fordi vi kan spare traileren væk :) HE HE MANPOWER:::

    Men jeg syntes jeg har meget svært ved at finde dem til salg.

    Jeg søger især lidt i Tyskland da afgiften på sådan en på gule plader må være til at overkomme.

    Hvad skal jeg søge efter ? Kan ikke finde modelkoden, ligesom C124 = Coupe, og S124 er = stationcar. Hvad hedder pickup´en i Tyskland og hvorfor figurerer de ikke når man eks læser om w124 på wiki og lignende steder ?
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,467
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: 124 pickup i tyskland ?

    Mon ikke det er fordi den ikke findes, de er alle håndbygget i DK alle sammen.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk2
     
  3. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bendix, du skal da finde din indre fortælleonkel og starte dit svar sådan her:

    "Min unge ven, i fordums tid, i det forrige årtusinde, frembragte vores bilafgiftssystem sig de mest
    utrolige krumspring, for at komme over der hvor gærdet var lavest..."

    Så Montza yderligere uddybet: Det kunne svare sig, afgiftsmæssigt, at skære en spritny stationscar i stykker
    og lave lad i stedet. Det mest ekstreme eksempel på dette loophole jeg har set var en Porsche 928 pick-up.

    I samme genre blev der ombygget massevis af Misubishi Pajero´s i Ringe, det var noget med at de blev forlænget
    så varerummet var stort nok til de kunne komme på gule plader som vans.

    I nyere tid er en masse Q7´ere og andet, blevet lavet til "campere" uden at der nogensinde er blevet vendt en eneste frikadelle i de køkkener der er blevet monteret.

    Sådan er der så mange tosserier pga. af vores brandbeskatning af biler.
     
  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, se det var jeg ikke klar over. Fanden de har da gjort et godt stykke arbejde, de ligner jo noget ab fabrik :)

    Vil det sige at man kan købe sig en superfin stationcar i tyskland og selv skære den i stykker, lave den efter foreskrifterne og få den indregistreret stadigvæk ???

    Går ud fra der må eksistere en masse papir fra teknisk institut osv omkring godkendelse og ændringer af bærende dele, vanger m.m.

    Eller er det noget Mercedes ligger inde med ?

    Håber nogen kan hjælpe, de hænger ikke ligefrem på træerne :)
     
  5. mylius

    mylius Member

    Joined:
    20 Maj 2009
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    herning
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    E 220 cab
    Km:
    145000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    mb B200 cdi
    Bil nr. 2 Km:
    165000
    Bil nr. 2 Årgang:
    200
    prøv frifeldt auto mellem herning og videbæk. 61601439. henrik klinge. han har en.
    m.v.h. mylle
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej, desværre.
    Rent håndværksmessigt, lader de meget tilbage at ønske.

    Havde engang een på værkstedet, der ikke ville slukke loft lampen.
    Det viste sig så, at dørkontakten på bagdøren var defekt :slap:

    Piller du tagstoffet ned, er der rå ubehandlet plade bagerst hvor de har syet et stykke i, hvor soltaget plejede at være. :gasp:
    På enkelte af dem, har jeg set at der er svejset en kraftig bundplade i, i ladbunden - prøv lige at skifte støddæmpere eller tankmåder på den. :eek:
    Generelt er pladearbejdet gennemført MEGET hurtigt :drunk: Men de var gode til at spartle :whip:

    Så, nogen kvalitetsvogn er det ikke.
    Måske det er derfor at de er ved at være lidt vanskelige at finde ;)
     
  7. smejpongen

    smejpongen Member

    Joined:
    3 Maj 2008
    Indlæg:
    145
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Vores lokale mekaniker har en 300 turbodiesel 4matik (den må jo næsten være ultimativ) der er lavet op og malet her i foråret. Jeg kan da godt høre om prisen hvis det har interesse. Mvh Jørgen.
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Ultimativ Mercedes pick-up ??

    det må da være den her.......

    (prøv at sælge den idé til konen, det gir reskekt :lol: )
     

    Attached Files:

  9. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Der findes også en lidt nyrere version. Fuld kabine og med lad..
     

    Attached Files:

  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    fed !!!
     
  11. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Reglerne er desværre lavet om siden, så vidt jeg ved... Så det ikke længere er muligt at få dem synet hvis det er en "ny" ombygning....
     
  12. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nick det er der ikke noget der hedder. Hvis der kører biler på vejene der er godkendte, kan man lave og syne lige så mange tilsvarende man har til.

    Færdselsstyrelsen står for mange grimme ting, men de kan heldigvis ikke ombestemme sig med tilbagevirkende kraft :)

    Så en gang godkendt = altid godkendt.

    Der må eksistere nogle tegninger af hvordan man laver sådan en 100% som "dengang".
     
  13. MBrookie

    MBrookie New Member

    Joined:
    1 August 2012
    Indlæg:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    365000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sørg for at have udførlige tegninger/ombygningsvejledning, samt TÜV og evt. crashtest rapport i hus inden du evt. bygger sådan en bil..
    Det er ikke nok at sige til syn, at du har set en mage til køre i Roskilde en gang for 2 år siden.

    Derudover skal ALLE dele af ombygningen billede dokumenteres, så synsmanden kan se at alt er lavet efter foreskrifterne...
     
  14. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    .. Ruben (Montza)har altså helt styr på hvordan og hvorledes sådan noget skal ordnes.. Bare rolig.. :D
     
  15. MBrookie

    MBrookie New Member

    Joined:
    1 August 2012
    Indlæg:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    365000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Nu var det ment som en generel opfordring/oplysning til de som kunne få lyst til at prøve det med ombygninger af, men endnu ikke har været møllen igennem...

    Men fint at Ruben ved det hele :)
    Så trækker jeg mig lige så stille tilbage igen ;)
     
  16. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ahr jeg tror at superman henviser lidt til en anden tråd vedr et forhjulsophæng jeg har lavet :)

    Jeg ved intet om pickups´ne overhovedet, andet end det i har skrevet her :)

    Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke vognfabrikker der har lavet dem oprindeligt herhjemme ? De må have tegninger og godkendelsespapirer på ombygningen :)

    Alternativt har jeg set nogle få i tyskland der er bygget om men de er bygget om fra rustvogne eller ambulancer..
     
  17. MBrookie

    MBrookie New Member

    Joined:
    1 August 2012
    Indlæg:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    365000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
  18. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg havde en kunde for et par år siden, som ville bygge en (fuldstændig som "dengang")
    Han fik af vide, at der var kommet nogle bestemte regler for hvor langt at ladet skulle være.... Hæng mig nu ikke ud, for jeg kan ikke huske det 100% - men ved dog at han gjorde ALT hvad han kunne for at få den godkendt, men uden held.
    Manden var selv pladesmed med 20 års erfaring, og havde lavet det endnu bedre end de oprindelige.

    Men som sagt skal jeg ikke modsige andre, hvis de har anderledes mening om det. Dette er kun hvad jeg har hørt, og jeg har ikke selv nogen erfaringer med det.
     
  19. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
  20. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nick: det er korrekt at der kom regulativer omkring størrelsen på lad.

    Dengang Camaro Z28´erne begyndte at komme med et meget lille lad på 0,5 meters længde under et meget flot og smart bagagerum fik tolderne sgu nok. Efter det kom der ligesom med gulpladebiler (varevogne) regulativer.

    MEN er en bil en gang godkendt med en ombygning KAN de ikke tage det tilbage. Det er i hvert fald retsstridigt hvis de gør.

    De kan imidlertid lave afgiftreglerne om som de har lyst til, og i dag er der ingen besparelse på en pickup på gule plader, fremfor en stationcar på gule plader. Afgiften er den samme.

    Men har man lyst til af praktiske hensyn at bygge en 928 pickup, eller en Z28 pickup kan det altså på ingen måder være ulovligt eller umuligt at godkende. Man kan bare ikke opnå samme "rabat" på afgiften som dengang.

    Mange begår til tider den fejl at snakke med synshallerne rundt omkring. I bund og grund er det trafiksstyrelsen der bestemmer reglerne i sidste ende, og siger de noget skal synshallerne makke ret.

    Jeg har haft kontaktet dem før når der har været tvivlsspørgssmål.

    En af sagerne husker jeg især som drejede sig om en Opel Manta fra 1971. Lige præcist den årgang har ikke stelnummer præget i karosseriet, og har derfor kun en typeplade som sidder med 2 popnitter. Det ville synsmanden overhovedet ikke høre tale om og krævede bevis for at bilen faktisk var den som vi påstod den var. Det tog en masse tid og kræfter. Det hele blev meget værre af at bilen åbenbart var blevet importeret i 1989 så de mente også der var tale om snyd. Var hele møllen igennem. Til sidst fik jeg snakket rigtig godt med dengang færdselsstyrelsen, og de endte med at give mig medhold, og kontaktede telefonisk den pågældende synshal og bad dem om at godkende bilen med den typeplade der sad i, såfremt der ikke var andre fejl på bilen. Synsmanden var rasende, men var nødt til at makke ret.

    Så sådan kan det altså også gå nogen gange.

    Men for at få svar på sagen en gang for alle vil jeg lige kontakte trafiksstyrelsens ingeniører og poste svaret her når jeg får det :)

    Mvh
    Ruben
     

Del denne side