Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dårlige vs gode dæk

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af djaabo, 11 August 2012.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg lavede et forsøg med nogle forskellige hjul/dæk på R129eren og blev overraskede over hvor stor forskellen er :!:

    Jeg har lavet 2 videoer som jeg linker til på Youtube, hvor forskellen kan ses.

    De dårlige dæk er Nankang 255mm og motoren er sat til oktan 99 og yder de 822Hp ved 22 grader
    De gode dæk er Continental SportContact 275mm og motoren sat til oktan 92 og yder de 709Hp ved 22 grader

    Selv om effekten er over 100Hp mindre, så er den nok 30% hurtigere :eek:

    http://www.youtube.com/watch?v=zMElY6cAYz8&feature=plcp

    http://www.youtube.com/watch?v=GVLlDNAoOHM&feature=plcp

    Man kan se på videoen med de dårlige dæk at antispinden køre stort set konstant og på den med de gode dæk er der kun lidt i starten og lige ved gearskiftet.

    Self er der en forskel på 9 grader udendørs temp, men begge videoer er optaget på en knas tør dag!

    Så der er lidt stof til eftertanke :cool:
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    he lidt vildt :eek: :eek: :D :D
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja nylon dæk har altid været noget skøjte pis :lol:

    Men Jacob noget meget mere interesandt er så hvad forskællen er i regnvejr :lol:
    Der er den nok 3 gange værre både i acceleration og nedbremsning :D

    Men continental sport contakt er også continentals hyper dæk til race kan man sige.
    Mange synes også godt om dets lydlyse egenskaber.
    Dem kunne jeg ikke være mere ligeglad med, et dæk skal performe på en sportsbil og alt andet er bare bonus og sidegevinster.

    Og netop pga. den bløde gummi blanding (viskelæder) så slides dette dæk sindsygt hurtigt men ja er også dejlig lydløst.
    Men det er for blødt til min smag, det har en kedelig tendens til at "rulle" på grænsen, hvorfor man også ser de på deres hjemmeide roser det for at man har fuld kontrol på "grænsen".
    Personligt vil jeg hellere have et dæk hvor grænsen ligger længere ude så jeg sliper for "wobleriet" i sving når det køre tæt på grænsen.

    Så jeg er mere til Dunloops SP9000 serie der desværre er udgået.
    De havde en retnings stabilitet, kurvestabilitet og slidstyrke jeg savndede meget ved de bløde continentaler.

    Men Jacob har du tjekket fleksibilitetten i dine ophæng på bagaxlen.
    Det har meget at sige i acceleration om de camber (rejser sig op på indersiden) så det reælt kun er 10% af dækket der har fat.
    Nu ved jeg godt du har en del hypper og moment, men det er jo også med til at skabe et ekstra vrid når der lægges fra land så hjulene måske ikke træder lige på asfalten 8)

    Lige da jeg havde fået 4 hjuls udmålt min med nye continemtal dæk på, der kunne jeg faktisk i regnvejr lægge fra land uden hjulspind og det var jeg ret benorvet over :shock:
    Men det høre hurtigt op hvis hjulene rejser sig for meget når man ligger fra land :lol:
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den er skam stillet rigtigt ind:)

    Det er den forskel der er i amg undervognen og med ADS system, det sikre sig at bagenden ikke bliver trykket ned så dækket køre på indersiden under acleration 8)

    Men ja dæk er efter smag og behag. Jeg er personligt til et godt grep i asfalten og lydløse dæk..
    Fordi det kan godt være det er en sportsvogn, men der køres jo også rolig motorvejs kørsel i den og så er det ikke til at holde ud med dæk der støjer for meget.

    Men bevares... det er også dæk til 2.200,- stykket :shock:
    Så det begrænser også hvor meget at jeg har lyst til at lave hjulspin i bilen... Det er sku for dyrt i dæk og benzin :D
     
  5. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    hvorfor stoppede du der Jacob ??

    eller skal man indtaste et hemmeligt kodeord for at se videoen i FULD længde ?? hehe :mrgreen:

    Michael.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fordi man kun må køre 50kmt :D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kender jeg kun ALT for godt :whistle:
    Skal selv ud og købe dyrt ind til mine ny renoverede carlsson fælge :p 6200 Kr. for 4 nye ruller og så skal de monteres bagefter :p
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du kan bare se den her i stedet, der makser han den ud allerede ved 240 :nakkal:

    :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=c-RG4f6xxds
     
  9. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Arh... Du mener vel 2...50 kmt :D :oops:
     

Del denne side