Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ekstra Org. Automatgear Oliekøler søges

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af BRABUS, 1 August 2012.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej :)

    Da jeg ved at Mercedes selv har bygget en ekstra temeratur styret oliekøler med blæser til Automatgearkassen.
    Så søger jeg en som har sådan en bil til ophug, hvor jeg kan købe/tage lidt dele fra. :|

    Normalt er automatgearkasserne jo kølet med olierør op til den interne varmeveksler som er indbygget i kølevnads køleren.

    Men for biler med ekstra last, der trækker meget Camping trailer, køre lidt tunet motor osv. så kan en ekstra køler være sagen for at passe på sin gearkasse.

    Så da jeg ved at den findes originalt, ville det jo være at fortrække at få monteret.
    Jeg har vedhæftet en tegning som det ser ud fra EPC systemmet.
    Føler ledninger og rør føring er ikke noget problem, men jeg mangler køleren, blæseren og de beslag og monterings plastik skjoldet på billedet, hvis nogen ligger inde med en bil hvor det sider på.
    Det sider normalt ude foran højre forhjul, derned lige bagved forkofangeren.

    Jeg kunne også godt bruge nogle billeder af det, hvis nogen ligger inde med sådan en bil. 8)
     

    Attached Files:

  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Den køler er standard på 300 TDT modeller hvis de er født med hængertræk fra fabrikken.

    Måske det hjælper til at finde en ophugger bil? Det er jo ikke sikkert at dem der har en selv ved det, den er jo godt gemt dernede.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja og der er også noget med at det er kun modellerne med aicondition der har den, hvorfor ved jeg dog ikke. :|
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Sorry, det er korrekt. Hukommelsen spillede mig et puds.

    300 ret med original klimaanlæg, der kunne hænger træk kun bestilles sammen med den separate olie/luft køler i højre side.
     
  5. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det er vel ikke så underligt. Der sidder jo en extra køler på et AC anlæg foran selve vandkøleren.
    Dvs. den varmer jo så vandet extra op inden det kommer retur til motoren.
    Og har du så en rør fra automatkassen til vandkøleren også, bliver vandet jo så endnu varmere.

    Og så en CV på krogen og der er dømt meget varmt " vand og olie " i motorrummet.
    Og så AC på fuld drøn samtidig. :evil:

    Derfor vil det jo give mening at kunne flytte noget af varmen fra vandkøleren over i en separat køler.
    Dette bliver så i dette tilfælde automatkassen da den jo har en højre normal temp. end vandkøleren.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg forstår din pointe, den er i forvejen indlysende ;)
    Giver stadig ingen mening set i forhold til andre modeller.
    En diesel bliver ikke lige så varm som en benziner, måske turbo udgaven :|
    Hvorfor det er bemærkelses værdigt at eks. en 300E-24 med aicon og automatgear vel må have samme problem hvis ikke større end en olie brænder. :|
     

Del denne side