Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

max omdrenger

Emne i 'Tekniske data' startet af Gulløv, 31 Juli 2012.

  1. Gulløv

    Gulløv Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    151
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W107 500 SL
    Km:
    40000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2:
    VW Polo 1,2 110 hk
    Bil nr. 2 Km:
    10000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej
    Et lille spørgsmål.
    Hvad er det der bestemmer hvor mange max omdrenger.
    M103 motor 2,6 5800 RPM, 3,0 5700 RPM.
    Hisen
    Finn G.
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Motoren kan godt tage mere end det som du skriver, prøv at sætte bilen i frigear og tryk til på speederen :)

    Men hvis man har automat gear vil gearkassen styre hvornår der skiftes og max omdrejninger...
     
  3. Gulløv

    Gulløv Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    151
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W107 500 SL
    Km:
    40000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2:
    VW Polo 1,2 110 hk
    Bil nr. 2 Km:
    10000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    det må jeg have en forklaring på.
    automatgearkassen er vakumstyret ( 722.31x ) hvordan kan den vide hvornår den skal skifte gear ved max RPM.
    Hilsen
    Finn G
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er lidt et definitions spørgsmål.
    Fordi hvad mener du med "hvad der bestemmer" max omdrejningerne.

    Motorene er jo designet til at trække i et bestemt område og ud over eks. 6000 omdrejninger aftager effekten på motoren, selvom den sagtens kan komme ud til eks. 7000 omdrejninger, så er der ikke noget at hente derude, med mindre man ændre på motorens andre værdier for hvor den skal trække bedst henne, det værende timing af indsug og udstødning, over/under eller kvadratisk motor opbygning. (kortere eller længere slaglængde end stempel brede)

    Men der kommer et tidspunkt hvor motoren overdrejes i forhold til hvor hurtig olien kan nå at smøre og derfor monteres de med omdrejnings begrænsere som vist for M103 motoren typisk ligger på 6250/min.

    Typisk ser man også at mens M103 3.0 (300E) trækker 1 gear helt ud til 6000 omdrejninger med automatgear, så trækker M103 2.6 (260E) kun lige ud til 4500 omdrejninger i 1 gear, denne begrænsning er lavet i gearkassen. for at skabe en større afstand mellem de 2 motor varianter.
    Derfor er en 260E med manuelt gear også meget hurtigere fra 0-100 med manuel gearkasse, da den ikke kan begrænses på samme måde.

    Men ellers er der ikke noget som "bestemmer" motorens max omdrejninger i ordets forstand eller hvordan du nu mener det :|
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Og med en automatgaerkasse, så vil motoren være omdrejnings begrænset i positionen "P" og "N" så den maks tager ca. 4500 omdrejninger, for at skåne gearkassens konverter mod overdrejning.
    Så det virker kun på en bil med Manuelt gear. 8)
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Så forstår jeg bedre at min cutter ved 5500 i P eller N 8)
     
  7. Gulløv

    Gulløv Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    151
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W107 500 SL
    Km:
    40000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2:
    VW Polo 1,2 110 hk
    Bil nr. 2 Km:
    10000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    det er fordi at jeg har skiftet motor,
    Den gamle var en 3,8L max 5500 RPM den nye er en 5,0L max 6000 RPM.
    Men den skifter meget precis gera nu ved 5500 RPM.
    automatgearkassen er de samme( 722.31x ).
    har det ikke noget at gøre med det kickdown / benzin relæet hvor der står 5500 RPM.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du spøger til M103 motoren 260E og 300E.

    Og nu har det noget at gøre med en 380er og en 500.. :?

    Men normalt så er det relæ jo omdrejnigns begrænseren, altså ikke hvornår den skal skifte men hvornår den skal slå fra i motoren for ikke at overdreje.

    Gearkassen skal justeres ind til at køre efter 500 belastningen.
    På de helt gamle sider der sådan en stang ned til gearkassen, men ellers skal du mulighvis skifte vakumdåse til den som 500 er født med.

    Det er der nok en som ved mere om end mig, det er bare mine erfaringer med det.
     
  9. Gulløv

    Gulløv Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    151
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W107 500 SL
    Km:
    40000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2:
    VW Polo 1,2 110 hk
    Bil nr. 2 Km:
    10000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Tak
    Slut her.
    Hilsen
    Finn G.
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Skifte tidspunktet i en gearkasse, styres at det der heder en guvinor, som sider bag et dæksel på siden af gearkassen. Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kender til omfanget i at ændre på den eller om den helt skal skiftes. Der skal du prøve at ringe til gilleleje gearkasse center.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, den virker lidt som en slyng kobling alt efter tryk siger Jørgen.
    trykket kan justeres til denne, og det vil altid have indflydelse på samtlige gear.
     
  12. Gulløv

    Gulløv Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    151
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W107 500 SL
    Km:
    40000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2:
    VW Polo 1,2 110 hk
    Bil nr. 2 Km:
    10000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej.
    (Til Brabus )
    Har været forbi gilleleje gearkasse center og snakket med Jørgen.
    Han sagde at jeg skulle dreje dender tap 1,5 ormgang og det virker.

    Hilsen
    Finn G.
     

Del denne side