Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

motor bliver varm (115 grader)

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af philipchr, 9 Juli 2012.

  1. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Jeg går og nusser med en w124 300e jeg skal have på plader, og nu fik jeg lige trillet en lille tur i den og den stod i tomgangf lidt tid (sammenlagt 30min). Da jeg kiggede i instrumentet var dens temperatur oppe på 115 grader, og da jeg åbnede motorrum sprøjtede den kølevæske ud af ekspansionsbeholderen. Jeg lod den forsigtigt køle ned, og tilførte kølevæske løbende med motor i tomgang. Det var som om at væsken bare 'blev liggende' i ekspansionsbeholderen, men at der ikke var et flow den blev hvirvlet afsted med. Væsken er helt fin og ikke fyldt med olie. Ligeledes er olien ren og brun (NY) og ikke grå-fedtet, som det nu kunne være med en defekt toppakning.
    Hvad kunne det være? Vandpumpe? Er der en måde man kan analysere/måle sig frem og udelukke nogle ting og specificere fejlen?
    På forhånd mange tak, i er altid så dejligt behjælpelige.

    Mvh. Philip
     
  2. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kunne jo være en thermostat der har sat sig, en ny er ikke speciel dyr og den skader ikke :lol:

    Men ellers kan det vel være at din viscose vinge ikke virker optimalt?
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Dit kølesystem skal virke, og hvis du har din motor kær, så vil jeg anbefale at du får tjekket det ved en mekaniker der kender mercedes w124,

    Men du kan også gøre følgende..

    Det kunne godt lyde som om du har luft i kølesystemet, kommer der boblende lyde i bilen, når du drejer nøgler over på tænding og cirkulationspumpen starter med at køre?

    Hvis ja så skal du lufte ud i dit kølesystem, fra ny af kan bilen godt selv lave tryk og udlufte, men nu er vores biler jo ikke helt nye mere, så der findes mange dele som er slidt, og man skal derfor hjælpe den lidt ved at udlufte manuelt..

    er der ikke luft i systemet så prøv følgende:

    afmonter termostat, er temp den samme, så skal du fejlsøge på dit kølesystem, trykprøv det, det må ikke være for utæt, tjek køler tilstoppet!, viscose kobling (blæser der skal være god modstand i den kan du stoppe den mens motor kører er den helt færdig), og vandpumpe kan være svær at teste så den skifter man bare hvis det andet ikke virker....

    Så er der lidt at gå i gang med... viscosekoblingen, vil jeg anbefale at du får skiftet hos en mekker, det er ikke en nem gør det selv opgave
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Det nemmeste test er, at du afmonterer termostaten og sætter termostathuset retur uden termostat.
    Så får motoren maksimal køling :D og hvis du har en blændprop skrue på toppen af termostathuset skal du løsne denne og lade luften sive ud.

    Test af termostat er nemt: Kog en gryde med vand og put den i.
    Den skal åbne ret hurtigt (et par minutter) hvis den ikke gør det. køb nyt 8)
     
  5. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Tak for jeres bud.
    Jeg startede med at pille termostat ud og prøve at starte den op uden.
    Resultatet efter ½ times tomgang var det her:
    [​IMG]
    + 90 grader, og det dryppede ud af ekspansionsbeholderen :/ - Der slukkede jeg så igen.
    Jeg prøvede som det også blev foreslået at 'koge termostaten' den gav ikke efter på nogen måde, så den er sikkert også defekt.
    Det var som om at den tykke slanger under termostathus bare var fyldt med luft, og der ingen gennemstrømning var der. :S
    Det kunne være jeg skulle prøve at lave en komplet gennemgang af kølesystemet, og se om der var en tilstoppelse, er der andre forslag?

    mvh. og tak, philip
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ja du skal tilføje vand i tilbageløbet fra kølebeholder, eller løsne køleslange oppe ved torpedopladen i fører siden og hælde vand på den vej....
     
  7. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay tror du at det kunne være skyld i manglende flow, at jeg ikke har hældt kølevæske på der?
    mvh.
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    normalt skal man ikke hælde vand på sådan, men det kan hjælpe hvis dit kølesystem er slidt.

    Det kan jo godt være kalket til indvendigt
    ,men start og at få luften ud af systemet og hæld vand på som jeg forklarede tidligere det kan hjælpe....
     
  9. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey.
    Nu fik jeg prøvet at hælde vand på ved torpedopladen i førersiden. I slangen der løber til blokken var der luft, og der kunne jeg godt hælde vand på. Da jeg gjorde det mod studsen ind mod bilen løb vandet ud af den anden ande (gummislange fra blokken). Det hjalp desværre ikke, der kom ikke mere flow af den årsag. Jeg gennemgik flere af slangerne, og jeg kunne ikke konstatere nogle blokader/skidt eller lign. Vandpumpen (tror jeg, det kom fra det område) sagde en kort stund lidt pivelyde, men det gik hurtigt over..
    andre bud?

    mvh. Philip
     
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Kan det være impeller hjulet i din vandpumpe som er hoppet af akslen?? :|
    for normalt lufter pumpen automatisk ud og du kun skal spæde ekspansionsbeholderen med kølervæske (husk: varmeapparat i fuld varme position)
     
  11. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan det være impeller hjulet i din vandpumpe som er hoppet af akslen??
    - Ved du hvordan jeg kan teste om dette er tilfældet?
    Det skal siges at det 2-zonede klimaanlæg ikke virker efter hensigten, jeg tror det er demonteret. Radiatoren foran til klimaanlæg er frakoblet, og det grå stik i midterkonsol fra de 3 knapper for styring sidder ikke i noget. Uanset hvad jeg drejer hjulene hen på (kold/varm-luft regulering) kommer der kun VARM luft ud.

    mvh
     
  12. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tror jeg har fundet fejlen til overophedning.
    A/C køler (el-blæser der sidder helt foran begge radiatorer) er ikke tilsluttet.
    Det meste af alt A/C er demonteret, og jeg har vedlagt et par billeder.
    Jeg ledte efter noget tilslutning til blæser, men jeg kunne ikke finde noget under venstre forlygte, som det fremgår af billeder. :lol:

    Der er lidt billeder af fejl og mangler, så her er de, jeg ved ikke om i kan blive klogere, men jeg har lidt ramt en mur.
    på forhånd tak.

    [​IMG]
    4 wires cuttet, whats their purpose? (near the brake-fluid container, rear left corner of motor compartment)

    [​IMG]
    [​IMG]
    pipe under left front light

    [​IMG]
    1 tiny wire with socket. goes under the coolant pump

    [​IMG]
    unmounted pipe connections.
     
  13. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Din A/C blæser har ikke noget med dit køle system at gøre. På den måde som du tro.

    Den el blæser er KUN til A/C systemet.

    Jeg tro du har en defekt vandpumpe.
     
  14. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    På diesel-modellerne aktiveres elblæseren foran hvis temperaturen overstiger 92 grader.
    Er ikke sikker om den gør det på benzinerne også.
     
  15. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    blacksugar - det er også det jeg har hørt.

    I dag prøvede jeg at skille systemet ad og spule det igennem med haveslangen. Der kom ikke synderligt meget skidt ud, og jeg tvivler på dette var problemet. Dog kunne jeg se at pakningen ved termostaten havde på en eller anden måde mast sig fast i termostaten. Jeg prøvede at starte og den kørte lidt ustabilt nu. Ved tomgang lå den mellem 500 og 1200 omdr, og når jeg gav gas hakkede den lidt op. Så begyndte den at stoppe og havde svært ved at starte. Jeg har en mistanke om at det har noget at gøre med tanken næsten er tom. :lol:
    Jeg nåede op mellem 80 og 100 gr celcius. Har jeg ikke afviklet problemet herefter køber jeg en vandpumpe og skifter lortet. Er det ikke afviklet herefter skyder jeg mig selv. :-D
     

Del denne side