Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sikrings oversigt W124 (Diesel)

Emne i 'El-system' startet af Henrik L., 12 Februar 2007.

  1. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Har lige lavet denne, da jeg kan se på div. tråde at ikke alle er klar over hvad sikringer der høre til hvad. Det er skrevet af efter den originale instruktionsbog for diesel modellerne.

    1
    16 amp. sikring (rød)
    Cigartænder.
    Kontakt til elopvarmet bagrude. (Selve el bagruden er sikring 10)
    Handskerums lys.
    Radio.

    2
    16 amp. sikring (rød)
    Visker-vasker system.
    Overhalingsblink.
    Relæ til forlygtevisker-vasker klemme 86.
    Relæ, komfortkobl. klemme 86.

    3
    8 amp. sikring (hvid)
    Positionslys og baglygte i højre side.
    Lys advarsels summer.
    Belysning: nummerplade,
    kombi instrument,
    betjeningselementer,
    forlygte-visker-vaskersystem.

    4
    8 amp. sikring (hvid)
    Tågelygter og tågebaglygte.

    5
    8 amp. sikring (hvid)
    Stoplygter.
    Kombi instrument.
    Loftlampe foran. (Står også under sikring nr. 9 ??)
    Glødelampe kontrol anordning.
    Tempomat.
    Omdrejningstæller.
    Kontrolanordning, anhænger.

    6
    8 amp. sikring (hvid)
    Afviser blinklys.
    Horn.
    Udvendig temperaturmåler.
    Trip computer.
    7
    8 amp. sikring (hvid)
    Baklygter.
    Varmt vands ventiler.
    Kølevæske pumpe.
    Motor ventilator.
    Vaskedysse opvarmning.
    Elektronik til varmeautomatik-klimatiseringsautomatik.
    Ekstra ventilator relæ klemme 86.
    Elektrik til automatgearkasse.
    (kølekompressor-16 amp. Sikring, rød)

    8
    8 amp. sikring (hvid)
    Venstre positionslys og venstre nærlys.

    9
    8 amp. sikring (hvid)
    Diagnose klemme 6
    Katastrofeblink system.
    Ur.
    Loftlampe foran. (Står også under sikring nr. 5 ??)
    Elektronisk radio.
    Make-up spejlets belysning.
    Relæ, komfortkobling klemme 86.

    10
    25 amp. Sikring (blå)
    El-opvarmet bagrude.

    11
    8 amp. sikring (hvid)
    Gearolie køler.

    12
    25 amp. Sikring (blå)
    Blæsermotor (biler uden klimatiseringsautomatik)

    13
    8 amp. sikring (hvid)
    Venstre nærlys.

    14
    8 amp. sikring (hvid)
    Højre nærlys.

    15
    8 amp. sikring (hvid)
    Venstre lange lys.

    16
    8 amp. sikring (hvid)
    Højre lange lys.
    Fjernlys kontrol.

    A
    16 amp. sikring (rød)
    Ortopædisk ryglæn.
    Skyde-hæve-tag.
    Sædeopvarmning foran.
    Sikkerhedsnakkestøtter til bagsædet.

    B
    8 amp. sikring (hvid)
    Stilbart, el-opvarmet udvendigt sidespejl.
    Soljalousi.

    C
    16 amp. sikring (rød)
    Loftlamper bag i vognen.
    Bagagerums lys.
    Centrallåsesystem.
    Udstigningslamper.
    Læselamper bag i vognen.
    Automatisk antenne.
    Elektronik til sædeindstilling.

    D
    16 amp. sikring (rød)
    Ekstra ventilator.

    E
    25 amp sikring (blå)
    Indstilling af førersæde og passager forsæde. (Det står både under E og F i bogen)
    Ratsøjleindstilling-memory.

    F
    25 amp sikring (blå)
    Indstilling af førersæde og passager forsæde.
    Ratsøjleindstilling.

    G
    25 amp. sikring (blå)
    Vinduesmekanisme foran til venstre og bagved til højre.

    H
    25 amp sikring (blå)
    Vinduesmekanisme foran til højre og bagved til venstre.


    EKSTRA SIKRINGSDÅSE (i sikringskassen)
    8 amp. sikring (hvid)
    16 amp sikring (rød)
    Opvarmning under stilstand.

    EKSTRA SIKRINGSDÅSER (ved sikringskassen)
    30 amp sikring
    Blæsermotor (biler med klimatiseringsautomatik)

    16 amp sikring (rød)
    Konstant strøm til anhænger.
     
  2. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Faldt over din oversættelse ved et tilfælde !!
    Og vil lige i den forbindelse sige : Tak !!
    Herved printet i to eksemplarer...
     
  3. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hvordan skal man forstå og finde rundt i sådanne oversigt med både nummering og bogstav,hvad er hvad :roll: :roll:
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Mede.

    Øhhhhhhhhhhhhh ???????????????????????????????????????

    Hvad er det du ikke forstår. ??????????????????????????????

    Det er sikrings oversigten som den står i instruktionsbogen. Ordret, på nær det i parentes.

    Jeg vil da gerne, efter bedste formåen, leverer en brugsanvisning på oversigten.

    Tal – sikringerne (1 – 16) er til de ting som de fleste biler er født med.
    Bogstavs – sikringerne,(A – H) er for de flestes vedkomne til de meget strøm forbrugende ekstra udstyrs ting som bilen kunne leveres med fra fabrikken.

    Resten er rimeligt lige til, her et eksempel:

    Lad os sige at dine tågelygter foran, og tågelygten i venstre baglygte ikke virker.
    Så slår du op i din instruktionsbogs oversigt over sikringer (hvis du har den bog, ellers kigger du på den her liste) og kigger efter tågelygter.
    Ved sikring nummer 4 står der:

    4
    8 amp. sikring (hvid)
    Tågelygter og tågebaglygte.



    Når du så åbner sikringsdåsen ude i motorrummet, så står der et tal eller bogstav præget i plastikken ved alle sikringerne. Her finder du så sikring nummer 4, og kan så kontrollere om den er sprunget.

    Det samme gør sig gældende for bogstavs sikringerne.

    Hvis du syntes listen er for ’’dumt’’ lavet, er det ikke mig du skal skyde, men en eller anden i Mercedes-Benz koncernen. Jeg har kun skrevet listen af og lagt den ind her fordi der på et tidspunkt for længe siden var nogle stykker der beklagede sig over at de ikke kunne forstå den Tyske sikrings oversigt.
    Det er kun gjort af ren venlighed, sikringernes numre og bogstaver har jeg ingen indflydelse haft på. De er ene og alene bestemt af Mercedes.
    Spørger du mig, så kunne de da godt lige have spurgt om jeg syntes det var godt nok da de flikkede listen sammen, men det gjorde de altså ikke.
    :evil: :evil: :evil: :evil: :p :p :p
     
  5. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for det
    Jeg har problemer med min bagagerum lyset ,hvad skal kigges efter ,bogstavet C(række) og hvad så
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Mede.

    Ikke noget med ''række'' C.

    Der er en sikring der hedder C

    Den dækker:

    C
    16 amp. sikring (rød)
    Loftlamper bag i vognen.
    Bagagerums lys.
    Centrallåsesystem.
    Udstigningslamper.
    Læselamper bag i vognen.
    Automatisk antenne.
    Elektronik til sædeindstilling.

    Hvis du har nogen af de andre ting som står på listen over sikring C, og de er originalt monteret, så kan du udelukke at det er sikringen, hvis de andre ting stadig virker.
     
  7. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Henrik! som sagt min bagagelys og loftlampebag virker ikke men centrallås og antenne virker ,det er meget forvirende for mig at finde rundt i den
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Mede.

    Jeg går lige en tur i garagen og ''tjekker'' på min egen hvordan det hænger sammen.
    Tilbage om 15 minutters tid. :p
     
  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Mede.

    Jeg har lige prøvet at pille sikring C ud på min egen.

    Loft lys bag i vognen gik ud.

    Lys i bagagerum gik ud

    Antennen virkede ikke længere.

    Det gjorde centrallåsen heller ikke.

    Så det er rigtigt at det er de ting der kører over den sikring.

    Hvis du står foran vognen og kigger ned i sikrings boksen, så er sikring C den yderst til venstre i anden række, hvis du tæller forfra.

    Har du tjekket at det ikke er pærene der er gået.?

    Jeg sidder her og tænker over, om sikringerne kan være anderledes på din fordi det er en benzin model, men det tvivler jeg på.
     
  10. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Mange tusinder tak for responsen,det er rigtigt det er det samme sikringer.Jeg har prøver og har sat 2 nye pærer op men det er det samme det er meget underligt
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Det virker sq mystisk.

    Er de stoppet med at virke samtidigt.?

    Pærene er tjekket. Sikringen er tjekket.

    Så er der defekte kontakter, eller lednings brud tilbage. Måske en ledning der er faldet af et stik et eller andet sted.?

    Det må være de mest logiske ting.

    Ellers skal der søges efter strøm med en polsøger, så kan du finde ud af om der overhovedet er strøm nogen steder. Men det er ikke bare lige, hvis du ikke er klar over hvordan.

    Ked af ikke at kunne hjælpe mere. :cry:
     
  12. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det er pænt af dig ,og mange tusind tak for hjælpen, nu har jeg set at vi bor ikke ret langt fra hinanden ,jeg kommer faktisk tit til lufthavn ved landingsbanen og står og kigger på flyene når de lander
    jeg kører muligvis til en elmand imorgen ,jeg kan ikke lide at det ene eller det andet ikke virker på bilen ,du skal nok få at vide at hvad det har været galt med den hav det rigtig godt og vi tales ved imorgen
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har du tjekket den kontakt der sidder til bagerums belysningen?
    Den er tit ikke for god.
    Hvis du prøver at trykker den ind og slippe den hurtigt, eller prøve at hive forsigtigt i den mens du drejer den lidt fra side til side så du herved skaber den kontakt der muligvis kan være årsag til at dit bagerum ikke har lys?

    Normalt virker denne kontakt at når du lukker bagklappen så trykkes den ind og "mister forbindelsen til stel og lampen slukker.
    Når du åbner bliver den fjedder påvirket kontakt skubbet ud og skaber stel. og så til en features mange ikke er klar over.
    Du kan hive i den til det giver et klik herved kommer den forbi sit stel punkt og du kan nu holde med åbent bagerum uden lys i.
    men så snart du lukker bagerummet hopper den på plads igen.

    Men det lyder mærkeligt med du heller ikke har lys i kabinen til bagsædet? jeg er ikke helt sikker men jeg mener altså de får stel samme sted fra.

    Når pære og sikringer er tjækket hmm...
    Normalt plejer dør kontakterne ikke at være "dårlige" i en W124er. til dørene, men der er selvfølgelig undtagelser.

    Håber du finder fejlen og at jeg har bidraget med lidt hjælp/viden omkring kontakten i bagerummet som sidder på bagklappen. :)
     
  14. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Det med stellen har jeg tjekket, de får ikke stel fra samme sted. Den eneste fælles nævner der er, er sikring C.

    Bagagerummet får stel fra E6, som sidder i venstre hjulbue bag i vognen.

    Loftlyset bag i bilen, får stel fra E12, som sidder i midter konsollen oppe ved knappen hvor du kan tænde loftlyset. (knappen længst til højre på instrumentbordet i midterkonsollen)

    Fejl på begge stelforbindelser samtidig, i hver sin ende af vognen, er nok ikke sandsynlige.

    Det med dårlige kontakter, hmmmmm ja, jeg tror gerne på fejlen på bagagerums kontakten, men at der skulle komme fejl på begge dørkontakter + kontakten i instrument bordet samtidig, det er der nok heller ikke særlig stor sandsynlighed for.

    Hvis ikke pærene og sikringen fejler noget, er det mest sandsynlige nok en fejl på + ledningen, den forsyner begge lamper direkte fra sikring C.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja. Det lyder underligt.
    Det med slukke funktionen på kontakten i bagerummet fandt jeg først ud af et halvt år efter jeg købte bilen og ved et tilfælde stod og "rodet" med kontakten for sjov.
    Jeg anede ikke at man kunne hive den et hak ud og så på den måde kunen slukke lyset :) mens gutterne sad på bagerums åbningen og drak pilsere :D
     
  16. Jørgen

    Jørgen New Member

    Joined:
    5 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Mede

    Virker din automat antenne, hvis du har en? Det er samme plus ledning der går til antenne, bagagerumslys og loftslys bag. Lidt afhængig af årgang, går ledningen rød/gul fra sikring C til antennen, kører videre derfra til lyset i bagagerummet, for til sidst at ende ved loftslyset bag.

    Tænkte at hvis antennen virker, kunne det måske være ledningen der er gnavet over, hvor ledningerne går ind i bagklappen. Du kan se dem hvis du lægger dig ned i bagagerummet, det er i venstre side.
     
  17. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Kabelbrud har været årsagen til at lyset i bagagerummet ikke virker,alles klar og OK :lol: :lol:
     
  18. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Mede.

    Jeg er lidt nysgerrig. :oops:

    Så du selv hvor det kabelbrud var. :?: :?:
     
  19. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nej ,det gjorte han el manden,det var et eller andet sted mellem motorrummet og bagagerummet sagde han,de er ikke så meget for til at fortale detaljer
     
  20. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    De fleste kabelbrud mellem for og bagende ligger i bakken under måtten i førersiden.
    Netop der er kablerne meget udsatte, da der ofte kommer sand og fugt ned til dem.
    Det værste man ofte ser, er at der er sat strømtyve på til styring af c-lås fra alarm o.l. netop under måtten fordi det er der det er lettest at komme til dem.
     

Del denne side