Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hjælp olietryk er væk ??!!!

Emne i 'Dieselmotorer' startet af monzta, 4 Juli 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folks.

    Min 300D har mistet sit olietryk (tror jeg). Det har siden jeg købte den været sådan at olietryksmåleren ryger helt på 3 på skalaen så snart man starter bilen.

    Men for noget tid siden begyndte den at gå ned på 2 når den stod i tomgang. Så jeg chekkede oliestanden og den var lige over minimum stregen på pinden. Så jeg toppede den op med olie til "max" mærket og så var alt iorden igen.

    For nyligt begyndte den så igen at gå ned på 2, og igen chekkede jeg oliepinden og igen var den nede lige over "min". Så igen toppede jeg op, men denne gang skete der ikke noget med olietryksmåleren. Og nu går den helt ned på 1,5 i tomgang ????

    Olielampen lyser ikke, men jeg er ikke tryg ved situationen.

    Jeg overvejer om det er på tide med et regulært olieskift og nyt filter. Hvis filteret er godt stoppet kan det vel nok få olietrykket til at skabe sig lidt ?

    Hvad med oliepumpe på sådan en fætter er det til at skifte, og kan den lave balladen (det ved jeg den kan men mere om det er der den typisk ligger?)

    Håber i kan hjælpe.

    Mvh
    Ruben
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Dit olietryk lyder helt normalt :)
    Der skal bare min. være en viserbrede, ved varm motor.

    En gang frisk olie/filter er sikkert en fin idé hvis det er ved at være tid.
     
  3. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Der er en god chance for at det er din føler der driller dig.
    Den er noget nemmere at skifte end oliepumpen (hvor du skal have motoren halvt ud, for at få bundkarret af)
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan ikke sige det tit nok.. Overhold altid filter og olieskift intervalerne... Har efterhånden set mange gange, at det er det der tager livet af en motor :cry:
     
  5. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er nemlig helt rigtigt. Tidligere ejer havde selv kort før jeg købte den lavet olieskift med filter, så det er vel et lille års tid siden. Meen kan godt være jeg bare skal få det gjort, samt få skiftet olie og filter på gearkassen så jeg er 100% på at alt er som det skal være.

    Vedr olietryksuret så ja, det kan sagtens være det er i stykker. Resten af instrumentclusteren er også i "udu" bla.a har tankmåleren sit eget liv (også efter skift af signalgiver i tanken), omdrejningstælleren kan finde på at fryse omkring de 2000rpm og står så der i lang tid, temp måleren tror jeg passer, den har altid vist 80 grader ved driftvarm motor og passer i øvrigt meget godt overens med hvornår der kommer varme på varmeblæser osv. Men resten er noget ged, så måske jeg bare skulle få et nyt instrument og se hvad der sker :)

    Det undrede mig også til at starte med da alle de biler jeg har haft med olietryksmåler altid har vist omkring 1 bar i tomgang og så stiger ihht omdrejninger. Så det har undret mig at den bare viser 3 bar konstant..
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hmmmm... Noget siger mig at når du nu har skiftet olie og filter 8) Så tjek/skift lige OVP relæet, det lyder som om det er begyndt at drille, det plejer at give instrument fejl, på bla omdrejningstæller.. Så kører alt det elektriske sikkert som det skal incl din olietryksmåler. :-D
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
     
  8. SCHMATZ6400

    SCHMATZ6400 New Member

    Joined:
    24 November 2009
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E-24
    Km:
    274000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w201 2,0
    Bil nr. 2 Km:
    270000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Min falder også til ned på 2 bar. Spurgte gammel mekaniker ved Mercedes i Padborg og han sagde at den må gå helt ned på 0,5 før det bliver "kriminelt". Var heller ikke helt tryg ved situationen.
    Han sagde dog også at det er fordi at motor olien er blevet "slidt" og ikke har helt den samme viskositet som da man hældte det på fra dunken.

    Men min 190'er stod altid på 3 bar.
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er meget forskelligt fra motor til motor hvor meget tryk der er + at der er stort set ingen af de olietryks givere, der viser 100% rigtigt. De gange jeg har målt trykket mekanisk, har følere afviget +/- 1 bar :!:

    Som der siges, så længe et den er over 0,5 bar i tomgang og ca 3 bar ved 3.000 rpm, så er alt i orden på det område.
     
  10. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Super :)
     
  11. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Lidt apropos..

    Hvordan kan et være at olietrykket falder 0,3-4 bar når den ryger i gear i forhold til tomgang?
     
  12. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det kunne jo tænkes at når bilen ryger i gear skal motor jo trække converter og gearkasse rundt og derfor falder lidt i tomgang, og deraf self. lidt dalende olietryk.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er også sådan det normalt er på HELT kold motor

    Olie trykket falder jo varmere den bliver (tyndere blvier olien) og til sidst når den er helt drifts varm vil du opdage det ligger på omkring 1.5 Bar som er meget normalt med varm motor.
    Man skal passe på med at toppe op for tit og slet ikke til Max mærket.
    Se denne vejlednign i hvordan du måler oliestanden (ikke helt så bare lige som man skulle tro)
    Samt adviseringen i at man helst skal undgå at toppe op for tit og helst ikke til max mærket.
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/Index/Resources/00.57EngineOilLevelSI.pdf

    Det er som sagt helt normalt ved varm motor den går ned på omkring de 1.5 Bar i tomgang og skal så stige hurtigt til 3 bar når den får lidt omdrejninger.
    i værste fald er det som der siges at den må gå helt ned på ½ bar i tomgang og skal bare nå de 3 bar senest ved 3000 Omdrejninger. 8) dette antages dog ikke for normalt men et minimums krav til olie trykket.

    Din olie lampe er også lidt mere speciel følende end man skulle tro, du kan læse her om hvordan den rent faktisk virker:
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/18-3320.pdf
    Og her kan du læse en vejledning i hvordan du kan teste om den rent faktisk virker.
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/18-3320.pdf

    Det er som sagt normalt dit olietryk, men hvis du ikke hvornår det sidst er gjort eller standen på olien og Km.
    Så ville jeg som det første få lavet et olieskift med filter da filteret har meget at sige om hvor godt olietrykket er.
    Jeg har før set en bil med olietryk helt nede på ½ bår i tomgang og kun stigende til 3 bar ved 3000 omdrejnigner.
    Det forsvandt da den fik nyt oliefilter, det var så heller ikke blevet skiftet i 12 år :shock:

    Olie pumpen er ikke nem at skifte fordi motoren skal hæves da forbroen spære for at få afmonteret bundkaret.
    Så det er en lidt større opgave end bare at skrue bundkaret af og så skifte pumpen.
    Men ellers er det lige til.
    Den sider med 3 bolte og er ret nem at skifte når først du er der inde.
    Men nej jeg tror bestemt ikke det er den som laver din balade, fordi du har ingen balade.
    Du skal bare lave et olie med filter skift og lære hvordan man aflæser olie pinden korrekt hvilket mange ikke gør og der er STOR forskæl på hvad man aflæser alt efter hvor hurtigt man får hivet pinden op igen. 8)
     

Del denne side