Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Asd valve og Niveauregulering - Info Søges

Emne i 'Niveauregulering' startet af blacksugar, 23 August 2011.

  1. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu efter alt det her snak om overskrifter osv. så håber jeg at denne går an ;)

    Men for at komme til sagen:

    Har rodet en del med mit asd og Niveauregulering, da advarselstrekanten lyser konstant i mit speedometer.
    Men har for 117. gang udluftet mit asd system omme op bagtøjet, og kan stadig ikke blive klog på om det virker..

    Men mit egentlige spørgsmå er: jeg har en såkaldt ASD Valve under højre bagsæde - Se Billede - Den som har sin egen gaskugle.

    På billedet går der seperate slanger fra tandempumpen i motorrummet til henholdsvis asd valve'n og til niveaureguleringen.
    MEN! på min er det lidt anderledes, der går der tre rør,
    1: trykrør: Går fra pumpen v. motoren og om til asd enheden under højre bagsæde. Herfra bliver den delt og går til bagtøjet og niveauventilen.
    2: Retur fra asd enheden
    3:Retur fra Niveauventilen

    Hvad gør den asd valve??
    Har ledet Wertstatt-Information igennem og har ikke kunnet finde den asd enhen nogensteder.

    Mvh. Rasmus Nielsen
     

    Attached Files:

    • ASD.jpg
      ASD.jpg
      File size:
      39.1 KB
      Visninger:
      1,530
  2. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lige til info så fik jeg en god ide

    I morgen vil jeg prøve at fjerne ASD relæet og luse ben 8 + 10 sammen, dette skulle åbne magnetventilen så den laver tryk om til bagtøjet (som når man udlufter systemet) dette burde jo gøre asd aktiv så den laver 100 % spær så kan jeg ihvertfald finde ud af om det duer :D
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Fin overskrift, det er ikke så svært.


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  4. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har du udlæst fejlkoderne for at se hvad der er galt? Der efter skal de nulstilles ellers bliver advarsels lampen ved med at lyse.
     
  5. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    der er ingen fejl på diagnose-systemet
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej blackie :lol:

    Når du skriver det er advarselstrekanten som lyser, der sidder inde i dit speedometer, så indikere det udelukkende at bilen aktivere ASD systemet og ikke at der er en fejl, men derfor er det jo en fejl kan man sige da det ikke skal aktivere ved alm Kørsel.

    Derfor er spørgsmålet så hvad kan få systemnet til at "tro" det skal aktivere ved alm kørsel.

    Der er faktisk nogle ret simple check punkter i den sag 8)

    1.
    Køre du med forskællige dæk størelser, er der uens slid på dækene :?:
    2.
    Check det igen, dvs. Ned på alle 4 og aflæse alle hjuls størelser på dækkene og herefter dækslidet.
    3.
    Ja kom så igang :lol:

    Til sidst kan du jo prøve at holde med det ene hjul i græs ravagen og det andet på asfalten, så skal den trække fint afsted med fuld gas uden det store besvær og advarselslampen lyse 8)
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Dækkene er lige store, og sliddet er rimelig end, hvis der var forskel, så ville ABS ogdå lave vrøvl.

    MEN! igår var jeg ude og testkøre lidt, og niveauregulering fungere bare! - Lækkert.

    ASD fungerer vist nok også. prøvede ihvertfald at holde med det ene hjul i noget sand, og der gav den disse små "ryk"

    som den gjorde førhen, og bilen bevægede sig fremad.

    Dog lyser lampen stadig konstant... :(
     
  8. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har stadig en komplet bil med 4matic som jeg er ved at skille ad og mener jeg det er det samme som du har der, mere hvis du vil prøve med nogle reservedele, dog er det ikke skilt ad endnu

    :lol: :lol:
     
  9. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    umiddelbart så virker det jo - men tror jeg prøve et nyt speedometer, da omdr. tæller ikke virker mere, advarselstrekanten lyser kostant, forvarmelampen lyser ikke mere - har prøvet at skifte pære...
    og så duer uret heller ikke.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Se her begår du den største fejl som alle andre også gør når de er på jagt i fejlfinding 8)
    Du "antager" at ABSen også ville give problemmer hvis du kørte på forskællige størelser hjul.
    Dette er laangt fra tilfældet, snakker af erfaring :yes:
    ABSen ser kun hvis et hjul står stille i forhold til andre og ikek om det køre "minimalt" langsommere, dette giver mening eftersom en blokering = et hjul skal stå stille, ellers har det stadig kontakt med vejen jo 8)
    Dette er ligemodsat med ASD, her skal det reagere OGSÅ selvom det ene hjul køre langsommere end de andre.
    Derfor er dit ASD meget mere følsomt overfor ændringer i hastigheden hjul til hjul end dit ABS det er.

    Jeg kan da fortælle dig at jeg køre med 2 hvidt forskællige diameter henholdsvis på baghjulene end på forhjulene uden jeg har problemmer med mit ABS og det virker også tip top efter hensigten. :gr8:

    Så derfor skrev jeg 1 2 og 3 gang, ned på alle 4 og kom så ud og tjek de hjul rules

    Brugeren Mede herinde fra havde PRECIS det samme problem som dig og vi gloede os også alle sammen blinde på at ABSen jo måtte give fejl hvis hjulene var af forskællig størelse.
    Så mede var HELT sikker på at det var det i hvertfald ikke.
    1 måned senere fandt han så ud af at profilen på det ene dæk var større end på et af de andre og at det i øjeblikket de var sat på IKKE havde noget at sige, men eftersom dækkene bliver slidt så blvier den procent messige afviglese jo også større fordi dækket blvier mindre begge steder men har samme afvigelse (håber det gav mening)

    Og derfor kom det først efter de blev slidt lidt. :gr8:

    Du kan være 100% sikker på at det er så godt som ENESTE der kan få din advarselstrekant til at lyse i dit instrument, det er KUN afvigelser på rotationen på hjulene eller forkert bagtøj osv. Fejl på det hydrauliske kan ikke have indflydelse. så ville fejlindikator lampen jo også have lyst kan man sige og ikke advarselstrekanten 8)
     
  11. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu har jeg været henne og dobbelttjekke størrelsen, og de er begge 195x65x15" og aht. dækmønsteret så er der 3,47 mm. og 3,39 mm.

    Hvis tilfældet var at hjulene ikke var ens, ville advarselvstrekanten så ikke først begynde at lyse NÅR bilen begyndte at rulle?

    Min lyser jo lige fra du sætter nøgle til tænding, og til at slukker og lukker for det hele.

    Btw. nu skal avarselstrekanten jo lyse når man sætter tænding på, ihvertfald i nogle sekunder. ;)
    Så har du da det på plads.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg lurede godt på du skrev den var tændt hele tiden, men hvornår er hele tiden :lol:
    Så ja det burde først være når du køre selvf.

    AHA, din bil tror altså du er ude og køre :coolguy: jow jow.
    Tja så er du nok ude i en dårlig/kortsluttet forbindelse i instrumentet måske.

    Eller har du kortsluttet ben 5 til ben 0 i diagnose stikket ?
    Nogle luser jo forbindelsen for at fjerne ASD fejlindikatorlampen permanent.
     
  13. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja bilen tror at den kører, men i virkelighede holder den stille. :lol:

    Min mistanke falder også mere og mere på at det er i speedometeret den er gal...

    Som sagt, så virker hverken omdr. tæller, forvarmerlampe, ur eller advarselstrekanten.

    Nåå nej, advarselstrekanten virker jo, den virker så godt at den lyser hele tiden. haha!
     
  14. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lige for at opdatere tråden lidt:
    Bilen har stået meget stille, men efter at det nu blev sommer, fik jeg synet vognen og har arbejdet lidt videre med det Asd nu hvor niveaureguleringen næsten fungerer efter hensigten ;)

    Men for at vende tilbage til Asd'et:
    Har fået skiftet speedometer, så nu er alt som det skal være, ingen lamper der lyser medmindre de selvfølgelig skal.

    Har bare lidt som jeg går og funderer over, hvis jeg fremprovokerer hjulspin, så LYSER advarselstrekanten, og jeg mener bestemt at den blinkede førhen? Nogle som kan bekræfte om den skal lyse eller blinke?

    Noget andet er så at selvom jeg laver opstart med det ene hjulsæt i fx. Rabatten, så bevæger bilen sig fremad med det samme, ikke noget med at den laver hjulspin, nej det er simpelthen som om der er fuld spær på hele tiden.
    Døjer også lidt med at hjulophænget i venstre side er slid op. Og det har jo altså ikke kørt mere end 10.000 km.

    Puha det var en længere smøre.

    Men for at gøre det lidt mere overskueligt for andre, så søger jeg svar på følgende:

    Advarselstrekanten i speedometeret, skal den lyse med aktivering, eller skal den blinke?

    KAN bagtøjet lave spær UDEN at det aktiverer advarselstrekanten i speedometeret?

    Mvh. Rasmus Nielsen
     
  15. zolu

    zolu New Member

    Joined:
    3 Januar 2010
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280
    Km:
    158
    Årgang:
    1993
    Min den lyser hele tiden ... så længe man provokerer den.

    Vh zolu
     
  16. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

Del denne side