Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olie spørgsmål.

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af hiburebe, 5 Juli 2012.

  1. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej x perter.

    Jeg står for et olieskift på min w164.

    Den specificere Mb 228.51-229.31.
    Er uden partikkelfilter.

    Hvis jeg har en olie der opfylder 229.51 / 229.31 er det så et problem?

    Ps fandt en Shell Helix Ultra 5-30 til 299,- for 5 liter der opfylder ovenstående...derfor!

    Og jeg er løbet sur i og læse forskelle på 228.51-229.31-229.51 men måske nogen ved det ?
    Er lidt bange for og løbe ind i og hælde en "for god" low saps olie eller noget på :twisted:
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    10w40
    5w40
    5w30

    Er alle brugbare olier til denne type.

    Jeg ville nok vælge en 5w40
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Med forbehold for du har opgivet og skrevet det korrekt, så forstår jeg teksten således at der opgives at olien du skal bruge skal overholde en ALT "fra" og op "til" norm. fordi der bruges bindestreg imellem.

    Den du har fundet er opgivet som den overholder 2 normer der begge ligger her imellem og er altså i mine øjne precis det du skal bruge.

    Dette igen, sevlfølgelig hvis det skal forståes sådan og at du har skrevet det korrekt.

    Jeg ved ikke hvad du mener med at du er lidt bange for og løbe ind i og hælde en "for god" low saps olie på.
    Men den her opfylder samme krav som må være udgangs punktet for den olie du vil hælde på når du går specifikt efter disse normer og samtidig tænker prisen er afgørende.
    Så kunne denne her være et bedre bud, eftersom den koster 1/3 del mindre 199 Kr./5L.
    Dertil kommer fragten, men så står den også på dørtrinnet, detskal holdes op i mod den tid man bruger på selv at køre efter den og transport udgifter hertil alt efter hvor langt man har selvf.
    :arrow: http://www.mapodo.de/dbv-5w-30-longlife-3-u-4-saps-russpartikelfilterol-super-universal-5-ltr.html

    Ellers har de også den du har fundet til 277 Kr./5L plus lidt fragt selvf.
    :arrow: http://www.mapodo.de/shell-helix-ultra-extra-longlife3-5w-30.html

    Jeg har rigtig gode erfaringer med at handle hos Mapodo, og har aldrig set eller hørt om andre erfaringer derfra.
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Det har noget at gøre med skifte intervallerne, 229.51 er den bedste og må køre flere km på olien end 229.31.

    //KONGEBILER.
     
  5. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej drenge.

    Jeg mente at på "ventildækslet" sidder der en mærkat med betegnelsen 228.51 og 229.31-underforstået i min verden da det var tæt på oliedækslet-at det er den olie med de spec. MB gerne vil have jeg hælder på.
    Jeg r siden hen kommet frem til det samme som i forskellige svare Bla. det med lange skifteintervaller.
    Da min bil er uden partikkelfilter behøver jeg ikke umiddelbart at tage mig af det med olie og Low ash indhold.
    ( der har jeg så forstået at det hænger sammen med 31 og 51) men der er jo andre kvaliteter end lige det jeg skal bryde mig om. Så konklusionen er at der kommer olie på med enten 229.31 eller 229.51 og så kan det jo ikke gå helt galt.
    Mht lowsaps har jeg forstået at man kan føre spot til skade hvis man hælder den olie på en motor der ikke kræver det da det skulle hænge sammen med lavfriktions motorer og de små tolerancer der så gør at de skal have en speciel olie der opfylder kravene til en hurtigsmøring på vitale dele ,men den film der så vil være til stede ikke vil kunne "bære" i en "normal" motor.
    Ret mig hvis jeg er på vildspor.
     

Del denne side