Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

300E/1989/aut./benzin- går i stå.

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af sbnrosk, 19 Maj 2012.

  1. sbnrosk

    sbnrosk New Member

    Joined:
    14 Maj 2012
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    354000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har for nylig erhvervet mig denne smukke bil. Den forrige ejer var træt af at køre i denne, da den ikke kunne starte efter kørsel. Først når motoren var kold, startede den uden problemer, som intet var hændt. Jeg har kørt en tur i den, startede uden problemer, tomgang uden problemer, motor op i omdrejninger ingen problemer, kørsel fint med automatgearskift, temp. opad mod 70 gr, gassede ned før sving, og så hostede den og gik istå, kunne ikke starte igen før den var kold. Inden jeg begynder med diagnosetester m.m. kunne det være rart om i havde et bud. Jeg har gennemlæst alt i vores 124forum, og skiftet luftfiltret som det første.
    Mvh. sbnrosk.
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    årsagen til at bilen går i stå skyldtes at når motoren bliver varm, slår koldstart systemet fra og det hjælper motoren med at holde sig i gang ved at dosere ekstra luft og benzin osv...

    Start med at tjekke tændrør, er de meget beskidte bør de skiftes/renses, koster 20 kr stk hos mercedes-benz..

    Tjek derefter om der er gnist på hver cylinder, start motor, tag en tang og fjern 1 tændrørshætte af gangen den vil lave små gnister op mod motoren hvis der er strøm på, tjek også om motorgangen ændre sig når du fjerner hætten, er der ingen ændring i motorgang ved afmontering af hætten så har du fundet en fejl og der skal måske kigges nærmere på de tændrør/kabel/dysse der sidder på denne cylinder

    det er en simpel gør det selv test som fortæller lidt om hvad der kan være galt :cool:
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tjek rotor og strømfordeler dæksel. Det lyder som om der er fugt i?
    Motorens koldstart slår nemlig fra længe før at motoren er nået 70 grader.
     
  4. sbnrosk

    sbnrosk New Member

    Joined:
    14 Maj 2012
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    354000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for jeres Forum svar.
    Jeg prøvede at tage et tændrør ud af gangen- gnist på alle - ingen ændring af motorlyd - skiftede tændrør og tændledninger - rengjorde plastkabelbakke for tændledninger m.m. - ingen fugt i tændsystem - Jeg "fornemmede" at motoren lød bedre - kørte en kort tur/perfekt - 70/75 grader - og så i parkering - måske en lidt hul lyd "fra" lydpotte - leggede forsigtig med speederen og så begyndte uroen og den gik i stå. Kunne ikke starte igen, selv efter flere forsøg. Er der endnu en løsning inden man dianogstiserer, og kan denne vise alt, da der kun er 8 polet stik. ved siden af accu.
    Hilsen sbnrosk.
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Jeg havde noget lignende, det var min tændspole der drillede.


    //KONGEBILER.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du kan se det på gnistes farve.. Den skal nærmest havde en gul flamme hvis gnisten spriger på uder 10mm

    Er gnisten blå, så tjek om den er gullig ved tændspolen. Er den det, så er fejlen i din strømfordeler
     
  7. sbnrosk

    sbnrosk New Member

    Joined:
    14 Maj 2012
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    354000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har arbejdet videre på mit problem. Tændspolen blev skiftet, og opstart af motor - dejligt. Kørte lidt rundt til temp. var 70 gr., så stop af motor, og det samme problem igen, kunne ikke starte. Der er skrevet om kold start styresystem, med en føler. Kan man udføre "on eller off" på denne, som den næste løsning? og hvor sidder denne?
    MB- hilsen sbnrosk.
     
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    tjek alle gummi studser. (små sorte gummislanger)
    Min kammerats 300E kan være svær at starte uden lidt gasgivning.
    Fandt et mørt gummistuds og nu går den som den skal.
    Dog har den andre skavanker, men utæt vakuum system kan lave meget ballade :?
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Den går kun i stå når den er varm og vil ikke tænde igen før den er kold,

    Det kan godt være en føler eller evt. lambda sonde der er defekt, forklaringen er at når motoren er kold er næsten alle følere og styring af motoren slået fra, fx lambda sonden begynder først at måle og justere motorgang ned når motor er varm.
    Men lambda sonden kan også give vrøvl hvis den ikke sender korrekte værdier..
     
  10. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej


    Lyt til Jacob ( JTC )

    Min bil opførte sig meget som du beskriver, jeg endte med at bruge over 20.000.- på 3 forkellige værksteder.

    Der blev bl.a. skiftet nogle følere og der blev skiftet benzinfordeler.

    For gøre en meget lang historie kort, endte det hele med at jeg skiftede rotor og strømfordelerdæksel, trods at det kun var 1 1/2 år gammelt. Jeg skiftede også den skive der sidder bag strømfordelerdækslet som er lavet af samme materiale som dækslet. Jeg kunne ane en smule fugt , som jeg tror kom fra motoren( evt. kølervæske ) det smagte nemligt sødt.

    Bilen har nu kørt i mere end 2 år uden problemer.

    Held og lykke med fejlretningen.

    Søren Thomsen.
     
  11. Find

    Find New Member

    Joined:
    18 Februar 2012
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    425000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du nævner selv koldstart systemet. Min 260e havde lignende problemer, da jeg rykkede stikket ud som sidder i skamgasventilen var problemet ovre, nu kører den som en drøm ved alle temperaturer. Jeg skal så lige have fundet ud af om det er en føler eller ventilen der ikke duer
     
  12. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Havde lidt samme fejl på min 260E og efter råd og dåd fra andre skiftede jeg tændspole og OVP relæ og problemet har ikke været der siden. OVP relæet koster 325 kr hos MB ..... så prøv det.
     
  13. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :-(
    Jeg har lige skiftet rotor+strømfordelerdæksel+tændrør på min 300E,da den også satte ud ved varm motor,og var svær at starte,før den var kold:cry: det problem er nu løst ved ovennævnte nye dele :gr8: men går dårlig i tomgang,så nu er turen kommet til nyt tændkabelsæt +tændspole,som gerne skulle give bedre tomgang eller hvad???

    Mvh
    Chr
     
  14. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :D

    Så fik jeg skiftet tændkabler+tændspole,og nu går den gamle dame igen som da hun rullede ud fra stuttgart 8) :rofl:

    Mvh
    Chr
     
  15. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: 300E/1989/aut./benzin- går i stå.

    :)

    //KONGEBILER.
     

Del denne side