Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

M103 86" mister kraft over 5500 rpm??

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 21 Juni 2012.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Har fået et nyt problem, dog kun når motoren bliver udsat for hård belastning fx kører den helt ud i 3 gear, mister den trækkraft fra 5500 og går så meget langsomt op i det røde 6200-6400 og blive hængende et godt stykke tid inden den skifter til 4 det er naturligvis aut.

    motor har gået 290.000 km..

    Jeg har altid kunnet mærke at motoren ikke arbejder optimalt over 5900 rpm, men nu er det bare som om den er blevet mere doven og ikke trækker helt op i det røde som den plejer...

    Så pt kan det ikke betale sig at køre 150 til 170 med fuld gas.

    Jeg har rodet en del med mængdefordeler og luftmassemåler, og tænkte på om det kan være benzintryk, i alle andre omdrejninger kører motoren optimalt og trækker godt og hurtigt??
    Det kan jo være mange ting men det første jeg vil sikre mig er at mængdefordeler doserer rigtigt og problemet ikke kommer herfra, inden jeg evt. kigger efter slidt knast og ventiler..
     
  2. NielsOle

    NielsOle Member

    Joined:
    5 Juli 2011
    Indlæg:
    231
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Haslev. Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E
    Km:
    197600
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    160 CDI
    Bil nr. 2 Km:
    101500
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Det er fanme nederen. :cry:
    Jeg har ikke svar på dit problem. :? :?
    min går 170 i 3 med max OMD :D

    Jeg føler totalt med dig (så kunne man jo ligeså godt ligge en 200D i den går vel det samme) :evil: :evil: :cry: :cry:

    Håber totalt at du får løst dit problem :cool: :cool:
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kunne sagtens være et dårligt benzin tryk.

    Har du tjekket tændrørnes farve?

    De skal jo helst havde en lyssebrun farve og være helt tøre
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    jeg har tjekket farve og nogle er tørre andre er våde og cylinder nummer 1 er helt kokset til jeg skiftede sidst tændrør for 14 dage siden så de er ikke gamle,

    For at gøre det hele lidt simpelt hvordan tester jeg at der er korrekt gnist/tænding? og at den er præcis så kraftig som den skal være? har læst om din metode om at tage ledning til tændspole men er ikke helt med desværre??? skal der ære tændrør i hætter?

    Benzintryk skal jeg måle ved at montere mine gamle bøjede dyserør og 6 flasker og måle at fordelingen er korrekt på alle cylindre, men jeg ved ikke hvordan jeg snyder benzin relæet så jeg kan teste ved at trykke på spjældet med hånden, jeg ved denne metode kan lade sig gøre og at man efter måler vægten på alle 6 flasker og at der max må være 2% forskel pr cylinder og man tester, tomgang, middel gas, og max gas fordeling, så kan man justere benzin trykket i den lille regulator der sidder på mængdefordeler hvis det er for svagt...

    jeg tog i dag stikket fra mængdefordeler men den kører uændret? det forstår jeg ikke helt, er den i stykker??
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ja det er godt nok nedtur at min underbo som har en 260 E kan overhale mig på motorvejen, dog er jeg stadig hurtigst fra start af :)
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Okay.. Det tyder ikke på gode tegn som dine tændrør ser ud.. Det kan være mængdefordeler eller lign.

    Tjek af tænding.. Tændrøret skal side i hætten og rør noget metal/stel.

    Farven på gnisten når man tørner starteren, skal være en gul flamme
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    er det ikke muligt at teste imens motoren kører? så slukke og montere tændrør i det næste kabel og tænde?

    Angående renovering af mængdefordeler, er det nogen der ved hvor man kan få den store pakning som er vist herhttp://www.peachparts.com/shopforum...-m104-m103-fuel-distributor-head-rebuild.html?? jeg har 4 mængdefordeler nogle af dem trækker godt i høje omdrejninger, men dårligt i lave, og andre det modsatte... jeg vil gerne kaste mig ud i en renovation og rense alle indvendige filtre osv. det skulle efter sigende give et fantastisk ydelse, og bedre brændstof økonomi, det er et stort arbejde men så sparer man de 18.000 kr en ny koster..

    Er der nogen herfra forum der har prøvet at renovere eller kender nogen som renovere fordelere?? så vil jeg meget gerne tale med dem
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Har ikke prøvet renovering men har flere set beskrivelser.
    Denne giver et okay overblik.
    Ind under teknik og mængdefordeler.

    http://www.benzgarage.de/

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det giver jo et ret pænt overblik men desværre er det kun over m102 motoren men det er det bedste jeg har fundet indtil videre...
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal teste anlæget mens at starteren køre, da spændingen på batteriet ville være lavere og tændings anlæget derfor kommer på prøve..
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    har fundet en ny type gummipakning til m103/104 mængdefordeler denne type gummi kan tåle ethanol og moderne additiver,
    så nu mangler jeg bare et sæt med o-ringe og en grundig rens så er den som fabriksny...

    Det er hvad jeg har bestilt indtil videre:
    skamgasventil nyhttp://www.ebay.com/itm/22105277047...em&hash=item3377c598a8&vxp=mtr#ht_1441wt_1112
    Stor pakning i mængdefordeler http://www.ebay.com/itm/BOSCH-FUEL-...ies&hash=item43b0d679ea&vxp=mtr#ht_500wt_1361
    Musthave tryktester til benzintryk, så kan jeg i fremtiden undersøge benzintryk meget nemmere.. end at fylde 6 flasker og veje dem... http://www.specialtauto.com/delorean-parts/images/fuel-pressure-kit.jpg

    Det eneste jeg mangler er div. o-ringe, hvis det lykkedes har jeg bygget en fabriksny mængdefordeler til lidt over 2000 kr... :whistle:
     

Del denne side