Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

2 ventilatorer på MB 230 TE 1987

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af icepirat, 30 Maj 2012.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    På min dejlige 230 TE er der 2 ventilatorer og 2 kølere, jeg er nysgerrig over hvad formålet er for den foreste.

    Jeg har endnu ikke set den køre og det kunne jo skyldes den er defekt.

    Håber på indput.
     
  2. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej icepirat.

    Bagerste køler er til motoren, forreste til aircondition/klimaanlæg. På samme måde er det med ventilatorerne.

    Den forreste kører kun hvis der er nok kølemiddel på dit airconanlæg, men der forsvinder 5-10 procent om året så det er muligivs tomt.

    Få lavet et aircon service hvor de skifter olien i kompressoren, og fylder det med kølemiddel (sørg for de kommer sporemiddel i også). Hvis de har det rigtige udstyr/maskine hertil, så trykprøver de anlæget samtidig.

    Det kan gøres til omkring kr. 1.000,- ved diverse hjulcentre mv.

    Håber ikke jeg bliver skudt for nedenstående, sarte sjæle skal ikke læse videre :oops:
    PS: Lige et tillægsspørgsmål, hvad gør tørfilteret og hvor vigtigt er det at skifte??
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Tconradsen for meget interesant svar,

    Mit spørgsmål er nu, har jeg et aircon/klimaanlæg, jeg mener det kun er et klimaanlæg men skal ikke gøre mig klog på det.
    Men det giver vel mening når der er 2 ventilatorer.

    Hvis det kun er et klimaanlæg er det så også aktuelt med at få tjekket kølemidlet?
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    aktuelt med at få tjekket kølemidlet?
    kun hvis det IKKE virker og du gerne vil ha det til at virke til varmen kommer igen!
    chr
     
  5. MFO

    MFO Member

    Joined:
    30 Juli 2009
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vodskov
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 280Cdi
    Km:
    461000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2:
    Suzuki Grand Vitara
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2004
    Hej
    Tørfilteret opsuger fugt i anlægget og forhindrer bl.a is i fordamperen. Hvis dit tørfilter er mættet med fugt og ikke kan opsuge mere fugt fra systemet, kan kølemiddel og kompressorolie blive nedbrudt og danne syre.
    Hvis tørfilteret bliver alt for gammelt, kan det gå i opløsning og stoppe alle komponenterne til.
    Man vakuumsuger normalt ved service, så fugten bliver trukket ud af tørfilteret. Hvis anlægget har været åbent eller uden tryk i lang tid, er det en god ide at skifte filteret, da det vil være mættet med fugt.
     
  6. soprano

    soprano New Member

    Joined:
    31 Maj 2012
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    260000
    Årgang:
    90
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hvor sidder det dersens tørfilter :?: , første gang jeg hører om det her :oops:
     
  7. MFO

    MFO Member

    Joined:
    30 Juli 2009
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vodskov
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 280Cdi
    Km:
    461000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2:
    Suzuki Grand Vitara
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2004
    Hej
    Pos. 37
     

    Attached Files:

  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Spørgsmål, specielt rettet til Tconradsen,

    Skal det forstås sådan at den foreste køler er et kølerelement lige som det der sidder i et køleskab?

    Som jeg skrev tidligere i mit indlæg så har jeg "kun" et klimaanlæg men godt nok den omtale køler i fronten så det må vel også gælde for min dyt.

    Jeg har kun haft bilen i ca. 4 måneder og bliver hele tiden meget klogere.

    Jeg har tidligere haft en MB 190E 1985 og jeg skal ellers love for at der er nogle markante forskelle på 190E & 230 TE selvom den næsten er lige gamle/nye. 230 TE er fyldt med forskellige funktioner og jeg har stadig ikke fundet ud af hvad der er hvad og hvad jeg skal holde øje med.


    PS. Hvor har du den meget fine tegning fra?
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej igen icepirat.

    Køleren i snuden af bilen kan sammenlignes med det sorte gitter/ køler som sidder bag på køleskabet. En kondensator hedder den. http://www.google.dk/imgres?q=merce...w=198&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:3,s:0,i:74

    Kølelemnentet sidder inde i instrumentbordet og hedder en fordamper. http://www.google.dk/imgres?q=merce...87&start=39&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:39,i:160

    Hvis du har to drejehjul og to drejeknapper samt tre knapper i midten, så har du et airconditionanlæg med thermostat.

    Et drejehjul og knapper for resten, så er det fuldautomatisk klimanalæg.
     
  10. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Mange tak til Tconradsen for et superflot svar, så blev jeg så meget klogere :D
     

Del denne side