Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Jeg skal til syn med min 124, hvad skal jeg være efter?

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af monzta, 21 Maj 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folks.

    Så oprandt dagen hvor min dejlige mercer fik en synsindkaldelse. Så nu har jeg 1½ måned til at få den gjort klar i. Ud over de åbenlyse ting jeg skal have lavet som inkluderer at skifte samtlige kødben og stræbere på bagakslen, bremser hele vejen rundt (især p-bremse), forreste støddæmpere og andre småting ville jeg høre om der er noget på sådan en S124 jeg især skal være opmærksom på ? Jeg hader simpelthen når synsmanden ved at min bil har en sygdom et sted og jeg ikke har fixet det hjemmefra. Jeg oplever også at hvis man lige netop tager sig af den ting, er synsmanden også villig til at se lidt igennem fingre med andre småting.

    Sådan er det jo med alle biler :) På Ford Escort er det styrtøjet de chekker, på Opel Manta er det stelnummeret :lol: og sådan er det jo så meget :)

    Lad høre hvis i har nogle gode idéer til ting jeg lige bør tjekke op på :cool:

    Mvh
    Ruben
     
  2. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hmm, det kan jo være alt eller intet... :D

    Der er flere herinde der ved mere om det end jeg, men det skal nu ikke lukke kæften på mig... :mrgreen:

    Jeh har lige været til syn med min egen og den havde fået skiftet bremser for og bag, arme for og bag og bøsninger i bagbroen. Desuden havde jeg monteret anh. træk på den.

    Det er den ældste bil jeg nogensinde har været til syn med og han gad dårligt at kigge på den. Lygter blev testet, så blev den løftet op og han gik under den (hurtig gang) fra bagende til front, løftede forhjulene og rykkede i dem, sænkede den ned og kørte den på bremsefelt og det var det.

    Fik dog en betinget godkendelse fordi at jeg ikke havde udfyldt navn og adresse på attesten til omregistrering... :shock: :rofl:

    Men jeg ved at der er nogle af vores biler der er ved at være lidt møre i bunden, omkring de store bøsninger i bagbroen, vist nok især omkring de to forreste bøsninger. En anden klassiker er paneler omkring donkraft hullerne. Men der er jo stor forskel på bilerne, nogle er som nye disse steder og nogle er så rådne at de ikke er arbejdet værd...

    Hvis du kan få løftet bilen, så gå en tur under den med en lille hammer. Uden at vide det, så vil jeg tro at vores biler er så gamle at de mere kigger generelt på dem; bremser, styrtøj, forurening og rust...

    Brian
     
  3. vito124

    vito124 New Member

    Joined:
    21 August 2010
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E
    Km:
    350
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2:
    W123 300D
    Bil nr. 2 Km:
    450
    Bil nr. 2 Årgang:
    1981
    Rust ved bagbrosfæstninger, hjulkasser for/bag, paneler (din er nok med plastik sideskørter) så gå dem lige efter, bærekugler (de kan finde på at kassere den hvis de ser gamle ud da de ingen slør får, de springer bare lige pludselig), bremserør, styretøj går de ikke altid helt vild op i på mercedes, da den er med flere styrearme, og ikke tandstang..

    og ellers held og lykke med synet, de fleste garvede synsmænd smiler faktisk en anelse når en 124'er kører ind af porten, de tænker garanteret hvordan kan de blive med alle de km på bagen, og kører derefter hjem i deres mazda 3/toyota aygo :-D
     
  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svar :)

    Rust er jeg ikke så bange for, jeg har haft den på en lift og den er bare rigtig fin. Jeg har planer om at den skal have en gang undervognsbehandling til efteråret fordi den netop er så fin at den kan køre i mange mange år endnu.

    Styrtøjet havde en del slør men det er væk efter jeg justerede styrhuset jvf guide herinde.
    Bagbroen har været helt løs da den var rustet i beslaget ved vangen men det er fixet.
    Bremser for og bag vidste jeg fra den var på lift var dårlige så nyt er på vej hjem.
    Støddæmpere for har jeg også på vej hjem (dem bag er hydr. så går ikke ud fra der er noget med dem?)
    Bagbroens arme og kødben skifter jeg fordi jeg syntes den er lidt levende i numsen, og så både kører og ser det godt ud til syn.
    Udstødning skal jeg have lappet et lille mikroskopisk hul i, gider ikke købe nyt for det lille hul, så en ny udstødning må vente.

    Det eneste store problem jeg egentlig har er oliespild.

    Jeg har haft skrevet om det herinde før, og jeg tror at jeg har lokaliseret det til at være på bagsiden af topstykket ved ventildækselpakningen. Så jeg har tænkt mig at sætte en ny i og se om ikke det løser problemet. Det er ikke meget den smider, men lægger da lige en dråbe eller to i indkørslen når den har holdt en dags tid. Det løber ned af blokken i førersiden allerbagerst og videre ned på gearkassen hvor det så drypper af.

    Så for en sikkerheds skyld vil jeg tørre skidtet totalt af før jeg kører til syn med den i håb om at dråben er lang tid om at "rejse" turen fra hvor den nu kommer til ned under gearkassen fordi synshallen ligger 200 meter nede af vejen :lol: Så er jeg heldig bliver det slet ikke opdaget :cool: :cool: :cool: :cool:

    Men tak for hjælpen, jeg vil lige tjekke de ting i skriver om også selvom vognen på ingen måder bærer præg af at være angrebet af rust nedenunder :)
     
  5. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Bærekuglerne!
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En lille liste her:)

    Oliespil
    Rust i hjulkasser
    Rust i bærene dele
    Rust i bremseskiver (maks 10mm)
    Styrestang
    Sporestænger
    Hjælpestyrehus
    Slør i styrehus
    Bærekugler
    Bærearme

    And so on.. Listen er lang :eek:
     
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja der er meget at tjekke når vognen skal til syn. Nu var det mere som skrevet i mit første indlæg om der især var nogle bestemte elementer jeg kunne komme Hr Synsmand i forkøbet med som han med garanti kigger på når han går en 124´er igennem.

    Oliespil - bliver ok
    Rust i hjulkasser - der er ikke noget
    Rust i bærene dele - der er ikke noget
    Rust i bremseskiver (maks 10mm) - nye er på vej så det bliver løst hele vejen rundt
    Styrestang - har jeg ikke tjekket, men kan jeg lige gøre
    Sporestænger - har jeg ikke tjekket men kan jeg lige gøre
    Hjælpestyrehus - hvis det er styrehuset er det i orden
    Slør i styrehus - er ordnet
    Bærekugler - tror jeg hellere jeg må kigge på, der er flere der skriver at dem går de efter
    Bærearme - alle bærearme bliver skiftet så det er der også styr på

    Tak for hjælpen drenge :)
     
  8. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hvis ikke det er fejl som jeg selv kan mærke, lader jeg nu altid synsmanden finde dem. Han bruger (max) 20 minutter på noget jeg ville bruge flere dage på, og han er stadig meget bedre til at finde eventuelle fejl.

    Prisen er kun et omsyn til et par hundrede...
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen det er ikke nogen af de fejl jeg nævnte som er vigtigere end andre, bilen bliver kaseret hvis der er en af de nævnte fejl.

    Kan se at jeg også glemte og nævne bremserør.

    Men i bund og grund, skal hele udervognen, , anhænger træk stik, styretøj, udvendigt lys og hjulophæng være i orden og bilen må ikke smide for meget Co2.
    Så alt hvad der indebære de overnævnte, er det synsmanden går i gennem til et syn.
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Højre inderskærm under div beholdere løsn og tjek....
    forbro der hvor bolten til bærearmen gåt igennem...
    bremserør rens dem af det er hvad de gerne ser der hvor jeg syner
     

Del denne side