Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ABS følere

Emne i 'Bremser' startet af elpres, 30 April 2012.

  1. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej, min 124 lider af den der sygdom hvor ABS´en slår til lige inden man holder helt stille. Jeg har én gang haft følerene ude og renset dem, og tandkransen fil også lige en rensetur, det hjalp lidt, men problemet er ikke helt væk.
    Hvordan måler man sig til om følerne de virker? Og er der nogen der ved hvad de koster og hvor jeg kan få dem henne?

    /jakob
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej jacob

    prøv at læse tråden her: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=44&t=6973&p=60439&hilit=abs+føler#p60439

    Men som udgangs punkt, så skal tandkransen være helt ren og skarp hele vejen rundt,- dvs. pæne kantede tænder, ikke halvrustne og forskellig højde,- da det giver forkert signal til magnet følerne, hvis nogle af tænderne er rustet delvis itu,- så opfatter føleren kun nogle af tænderne og tror at hjulet kører langsommere end de andre,- og derved starter ABS funktionen.

    så hvis det er problemstillingen, så find nogle andre nav,- hvor tandkransen er 100% intakt,- alternativt kan det være følerne der er delvis trætte og derfor giver varieret signal.

    Jeg havde selv samme problem for 6 år siden,- og min mekaniker dengang forsøgte at måle på følerne og vi menter der var en forskel, hvorefter vi skiftede de tre følerer,- ..... og de kan kun fås original Bosch,- pris: ca. 3000 penge. .... og .... surprise no respons. hmmm... jeg tænkte lidt over det et stykke tid,- hvorefter jeg driblede over til Gørløse på værkstedet og talte med Flemming The Boss of gørløse,- forklarede mit problem og fortalte hvad jeg havde gjort,- svaret var simpelt! - følerne (var skiftet) eller navene! - oki,- kørte over til Nick the stumpepusher, og fik to fine brugte nav,- og siden har det kørt perfekt. :gr8:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har sjovt nok haft samme fejl også, men min gjorde det kun i 1 uges tid og det var mega voldsomt, ved ca. 10 Km/t. begyndte den voldsomt at slå til, faktisk så jeg 1 gang var lige ved at køre op i røven på en anden fordi jeg ikke fik lov at bremse.
    Men så forsvandt som dug for solen, der har helt sikkert sidet en lille nuller metal fætter og gjort liver for føleren svært som så forsvandt igen.

    En anden fejl jeg har set er når det er koldt, altså frost grader, så får jeg en fejl meddelses på både ABS og ASR som begge styres af følerne.
    Jeg får ikke fejlen lige med det samme, men sådan efter en ca. 200 Meter og andre gange køre den 2-5 Km, før den dukekr op.
    Men så snart vejret byder på plus grader, så er der aldrig noget galt :|

    Jeg tror selv på at det kan være føler fejl, men det med at ABSen går i krig lige inden man stopper helt op, det er vist meget udbredt kendt på div. W124ere og det er som regel Altid navet der er blevet for rusten til at følerne får et ensartet puls signal.
     
  4. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Hejsa

    Du kan måle på følere med et Ohm meter.
    De er samlet med et stik oppe ved fjeder benet og der mkan du måle samtidigt med at du drejer hjulet rundt.
    Der skal være ens værdi på begge følere.

    PS. Jeg har nogle følere liggende, hvis du skulle komme til at mangle. :)

    Mvh MB-Freak
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den skal måles med et oscoliscop, idet at mange multimeter er frekvens bestemt og ville vise forkerte spændinger ved forskellige ac frekvenser, som føler jo ville afgive ved forskellige hastigheder.

    På med et scop, så skal julet ca løbe en omdrejning per sekund. Der skulle du gerne måle minimum 1 Volt peak to peak.
    Samtidig kan du også se om du får en jævn sinus kurve eller om den er helt skæv? det kunne indikere en for slidt tandkrans.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Precis Jacob 8)

    Jeg tror desværre bare det er sort snak for den alm. Dansker :roll: men som elektronik mand, så ved vi begge 2 lige hvad der snakkes om :mrgreen:

    Det er nok heller ikek helt alm. for den alm. Dansker at ligge inde med eller at kunne låne sig til og samtidig formå at bruge et Osciloscop :mrgreen:

    Men det er jo derfor man bare køre ud til dig og siger, HER mål og fortæl.
    Jacob måler og fortæller så hvad der findes frem til, og overrasker kunden med en kop kaffe og en billig regning :)
     
  7. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for alle jeres gode svar og nyttig information.
    Jeg kan godt lide tanken om at have et Oscilloskop, så jeg kan se sinus kurven. Når jeg pludselig for tid og lyst, så starter jeg med at hive hjulene af den, og ser og følerne er helt fyld med gams, samtidig tjekker jeg tilstanden af mine tandkranse. Jeg vender tilbage når jeg ved lidt mere om tingenes tilstand.

    /jakob
     

Del denne side