Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kontakt.

Emne i 'Automatgear' startet af Morten Bech, 19 April 2012.

  1. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    OPDATERET. Glemte lige at der ikke er autorange på mit mulitmeter. :oops: :oops:

    Efter at have skiftet dyser på min bil vil 5 gear ikke koble ind. Er der nogen der kender måleværdierne på gasspjældskontakten (se billedet)?
    Jeg kan finde værdierne på det firkantede stik med 3 pins. Det måler korrekt gennemgang ved tomgang, fuld gas og mellem pos. Men det andet rundet stik der skulle gå til styring af 5 gear.
    Her måler jeg 1,3 kohm mellem pin 2 og 3 konstant uafhængigt af gasspjældets position.
    Mellem pin 1 og 2 måler jeg 3,4kohm stigende til 4,15 kohm fra lukket til fuld gas. Ikke helt lineært den køre en lille smule op og ned når man bevæger gasspjældet.
    Mellem pin 1 03 måler jeg 4,4kohm faldende til 3,4kohm helt lineært.

    Er den nogen der kender disse værdier??

    Hvis den er i udu så skal man vist købe et helt gasspjæld til små 9 kilo, så det bliver vist brugt.
     

    Attached Files:

  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Har fundet måleværdier og noget diagram for w124 og w129 :D
     
  3. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Fik ny køler,viskose kobling på og skiftet olie/filter på gearkasse og motor.

    Køleren har været utæt så der er løbet kølervæske over i gearkassen og olien så da heller ikke for fin ud. Den var rimelig pæn rød hvis man sugede noget op i en slange men det jeg tappede af var godt mørkt og havde en del 'sølvstøv' i. I bunden af karret lå der noget der linger bremsebelægning. Den skifer hurtigere og hårdere mellem gearene, hvilket jeg har hørt ske for andre. Men den tøver også lidt mellem 3 og 4 gear, den holder omdrejningerne et lille stykke tid inden den hurtigt skifter til 4. Men det kan være at det hele skal køres lidt igennem, havde kun tid til en kort tur. Har ikke haft tid til at måle noget idag, men det tyder i hvertfald på at olien ikke havde noget med det manglende 5.gear at gøre.

    Billedet med olien er lidt 'ødelagt' af blitzen. Spanden er helt sort og væsken er meget mørkerød næsten sort.
     

    Attached Files:

  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Det ser ikke godt ud.

    Hvis der først har været kølervæske i din gearkasse, så er erfaringen at den næsten adlrig komemr til at ksifte helt som den skal igen, også selvom man "som man SKAL" får renset hele gearkassen igennem "flushet" den, skyllet igennem.
    Også konverteren osv. (koster jo knapper ad helveds til.)

    Nu har jeg jo selv sidet og læst en masse om den køre 5trins automatgearkasse og er blevet en del klogere.

    Dit manglende 5 gear er helt sikkert noget elektrisk du skal lede efter.
    dit gasspjæld har faktisk kun til formål at sørger for at give information til styringen om hvor gassen er med henhold til en "nedgearing" men klart hvis den fejler så vil du ikke kunne bruge 5 gear.

    Du kan jo læse koder ud på dit gearkasse modul :idea:

    Men her er en side som næsten beskriver ALT om virkemåde både på vakum siden, hydraulisk og elektrisk.
    Den har jeg sidet og suget i mig de sidste 24 timer :love:
    Den er rigtig godt sat op på en dejlig pedagoisk måde og nem at gå til, frem for den store mercedes diagnose bog der nsæten kun er ren tekst og lange indviklede forklaringer kun eksperterne formår at tyde. :mrgreen:

    Kik selv her:
    :arrow: http://bayhas.com/mercedes/r129/contents/trans722_3_5.htm
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Har ligget hele dagen under bilen og er helt færdig. . . . især når jeg har den virus på balancenerven, det er sku svært at skrue på en bil der hele tiden drejer rundt. Så kigger på dit indlæg senere.

    Jeg synes godt nok det er stort at du har overskud til 'os andre' med alt det du har med din bil. 8) 8) 8) 8)

    God weekend :D
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    :) hehe årk ja.

    Det er jo bare udfordringer vi skal have klaret, omend de kan syne af meget og være irreterende, så er det jo på et eller andet plan, skide sjovt og inspierende at have fingrene nede i :-D

    Jeg var SÅ tæt på, selv at give mig i kast med en af mine gearkasser, spørgsmålet var bare, hvor skulel jeg stå med det og ville det tage mig for lang tid osv.
    Der er super mange ting i en gearkasse, men det er der også i en motor hvis man aldrig har renoveret sådan en før.
    Det meste kan findes på nettet omkring hvordan vi gør det ene og det andet, så på et eller andet plan er det jo bare lego for voksne, tegningerne finder vi bare på nettet. :-D
    Og selvom gearkasser er for eksperter med erfaring og alt det der, så rumemr jeg så meget patentlig omhyggelighed og omtanke at ligenetop en gearkasse er noget af det sjove at stå med.
    Man skal bare have delt den op i de sektioner den er sat sammen af og huske alle de smu kugler, plastik klips og dippe dutter der sider i sådan en. det er noget af det jeg er bedst til, at have tolmodighed og danne mig det fulde forcromet overblik over tingene, en tolmodighed og petentlighed som mange synes er overdrevet når jeg eks. skal renovere en hel motor :D alt undersøger jeg til fulde og finder ud af med 200% sikkerhed hvordan virker og fungere inden det samles korrekt. :cool:

    Jeg har heller ikke haft så god og sund og frisk en bil som jeg har nu, ikke engang da jeg købte den.
    Men man skal jo være over de biler med det samme, ellers bliver mange bække små, hurtigt til noget fustrerende uoverskueligt alt for dyrt legetøj :p
    Skal også snart have lavet højtallerkaserne færdige sammen med Søbatech / Søren. og lavet stort service som du lige har lavet med alle filtre og olier (undtagen gearkassen og bagtøjet, som jo lige har fået)

    Ikke nok med det så har jeg jo også min anden special bil "Daihatsu Charaden 4WD" som jeg lige har købt en masse super sjældne ting til også, (mere specielt og sjældent end brabus kofangere :shock: ) -> GTti kabine, WestaTech skørter og spoiler osv. Det er bare ikke til at støve noget originalt passende styling op til sådan en mere.
    Den kommer til at få et Rally look med nye fælge her til næste vinter, med en lygte pod på køler hjælmen og hvide WRC fælge, skørter og spoiler osv. :mrgreen: ny motor er også fundet til den med større kubik 1.6 frem for 1.3
    Så jow jow, det er absolut ikke projekter jeg står og mangler :mrgreen:
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Prøvede en lille test da vi var ude og handle. Ingen fejl på boksen til automatgearet og kører jeg uden boxen i, så springer den 4 gear over og går fint i 5 gear.Som den skal. Så det tyder på at gearkassen virker, den skifter også bedre nu uden boksen i.
    Satte boksen i og på vej hjem villle den ikke rigtig tage gassen acc. var langsom. Prøvede at sætte aircon til og så døde bilen og kunne ikke starte (i et kryds self. :lol: ), aircon af og den startede fint. Tror jeg har et mindre el problem i motorrummet.

    Har bare ikke tid til at rode med det.

    Godt du har en nyt projekt nu når din brabus er kommet på gaden :D :D
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Hvordan ser man at kølervæsken går i automatgearet?
    Synes heller ikke det ser for godt ud når der ligger metalspåner i båndkaret, har selv ved sidste olieskift installeret en magnet plade i bundkaret da autogearkassen jo ikke tåler noget som helst.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Det er ikke metalspåner, men ligner bremsebelægning og i olien ligner det sølvstøv.

    Jeg fandt ud af det da en anden herinde opdagede at der var for meget olie på gearkassen uden at han havde fyldt på.
    Jeg tappede ca 2dl af i sommers da jeg checkede olien og nu ca 1dl. Jeg vidste faktisk ikke at gearkassen var kølet. :oops:
    Og det eneste sted væsken kan komme fra er oliekøleren som er bygget sammen med vandkøleren.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Var den gamle køler den 1 org. Bilen var født med eller en senere org monteret/ uorg køler :?:
     
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    En uorginal uden navn, sikkert en msqp fra Gørløse da bilen har fået alt sit vedlighold hos dem før jeg købte bilen.
    Køleren ser ret ny ud, vil skyde på at den er ca 2-2½ år gammel. Prøver at få den renset og testet hos et kølerfirma.
    Jeg satte en OSP af mærket BEHR i, lavet i Syd Afrika :lol:
     
  12. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Var så glad for min bluestar og ville lave donuts til de nedslite vinter dæk sprang. kogte køleren :oops:
    efter nye dæk på og passende afkøling (en lille tynd pilsner :drunk: ) var motor temperaturen normal hele vejen hjem.
    Kan det betyde at min køler er for ineffektiv'?? for viskose blæseren fungererede normalt. :|
     
  13. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Der kan sidde en masse skidt i A/C køleren eller mellem den og køleren. Har også har hørt flere sige at en køler begynder at miste sin køleevne efter 2-3 år.

    Eller kan det have noget med extra kubik at gøre :lol:
     
  14. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Havde en ven forbi for at besøge sin syge og svimmel kammerat. Han synes at det var syndt for mig at jeg havde det sådan helt uden at have tømmermænd, så han gik da lige ud og målte lidt på bilen :D :D
    Han målte alt igennem efter MB diagnose manual på en 129 med samme motor, gearkasse og gasspjæld som min. Her er de ting han fandt fejl på og noget vi ikke lige kan gennemskue.

    Se billeder, her er måledata og min bil målinger sat sammen :D

    Målinger på gasspjælds potentiometer til styring af 5 gear. Målt med to forskellige OVP relæer for at udelukke dette, gennemgang af ledninger ser ok ud (ohm).

    På bagsiden af gearkassemodulet HGS målte han: Tænding på, lukket gasspjæld pin 8 til 3: 0,25V (skal være < 1V)
    tænding på, fuld gas pin 8 til 3: 1,85V (skal være < 2V)
    Den sidste forstår vi ikke, der står tænding på, lukket gasspjæld og
    det skal være mellem 2-3V???

    Reference volt: Tænding på, lukket gasspjæld pin 8 til 12: 2,5V (skal være < 1V)
    Tænding på, fuld gas pin 8 til 12: 2,5V (skal være < 2V)
    Igen står der lukket gasspjæld pin 8 til 12 som skal være 2-3V???



    På det runde hanstik ned til gasspjælds kontakten: tænding af pin 3 til 1: 1300 omh (skal være 900 til 1600 ohm)
    tænding af pin 3 ti 2: 4,6 Kohm (skal v 2,0 til 3,8 Kohm)




    Engine speed signal TN målt på bagsiden af boksen: tomgang pin 1 til 14 6,8V (skal være 6V)

    Engine speed signal TN målt på stikket boksen: tomgang, modul afmonteret pin 1 til 14 7V (skal være 6V)

    Engine speed signal falder mod 6V når man giver gas, kun observation, ingen måledata på dette.

    Er der en der ved noget om disse målinger?? Det tyder på at den har et dårlig pot. meter på gasspjældet, men hvad med engine speed signal der ligger over, betyder det noget?

    Udfra diagnosen manualen kan det være tændings modulet, gasspjældet, MAS modulet, motorstyrings modulet eller HGS gearkasse modulet. Men inden jeg bruger en formue på at købe moduler osv. ville det være rart med en venlig sjæl der ville prøve at måle ohm på gasspjælds potentiometeret, en nyt koster knapt 10kilo og et brugt fra ca. 1500,- hvis jeg kan finde et. Måle punkter og værdier vist på billed 1.

    Håber I kan hjælpe :D :D :D :D :D
     

    Attached Files:

  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Jeg ville gerne hjælpe dig, men min er lige kørt op til gearkasse manden i gilleleje.
    Det er vigtig at man ikke lader sig nøjes med eller bruger målinger som tæt nok på, når man laver sådan noget diagnose måing.

    Så hvis du måler noget der ikek holder sig inden for de opgivne data, så find ud af hvorfor, els. mål modstanden i ledninger og deres spædningsfald der ligger hen over osv.

    men jeg tror helt ærligt ikke på du skal finde din fejl ved gas spjældet, det eneste det har til formål er jo netop bare at bestemme dit "nedgearings punkt til 4 gear" altså den ser om du giver så meget gas at den bør skifte ned til 4 gear i stedet og intet andet.
    Men selvfølgelig kan den godt køre og se det som at du hele tiden bør køre i 4 gear, hvis potmeteret er i stykker og så vil den så nok heller ikek skifte op til 5.
    Du kan ikke se eller mærke om den svagt prøver men så undlader at gøre det?
    Husk også at din kontakt i gearvælger konsollen SKAL virke, eller ser den det som om du altid er i "4" og ikke i "D"
    Det er typisk denne kontakt der er fejlen på de 5 trins jeg har set der ikke vil skifte op til 5 gear.
    Den næste fejl jeg har set tit er hvis du køre uden speedometer så den ikek kan se hvor hurtigt du køre, det vil også give dig denne fejl.
    Så tjek at dit hastigheds signal bag på speedoemteret er forbundet til stikket.
    Hvis ikke speedoemteret er tilsluttet, så vil den heller ikke skifte op til 5 gear.

    Her kan du læse om hvilke komponenter der har betydnign for op og ned skift fra og til 5 gear.

    :arrow: http://bayhas.com/mercedes/r129/contents/trans722_3_5shiftcond.htm
     
  16. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Tak brabus :D :D 8) 8)

    Konen brugte lige bilen til at hente knægten og nu er 5 gear tilbage :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Det gamle OVP sidder i bilen og nu virker 5 gear men til gengæld har den lidt urolig tomgang. Det nye OVP er kun ½ år gammelt (begge er originale MB med 2 sikringer). Når jeg får lidt overskud sætter jeg det nye i igen og tester, ellers er det nok en lednings fejl. Gamle ovp lader med 14,18V og det nye 14,38V, ved ikke om det betyder noget.
     
  17. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: Opdateret.Mangler 5. gear.Måleværdier på gasspjælds kont

    Har sat det nye ovp relæ i igen og åbnet kabelbakken langs topstykket.

    Ledningerne ser faktisk fine ud i bakken og op langs motoren ind til batteri rummet, dog er der to samlinger som ser lidt mærkelige ud. Tror det er samlinger til krumptap sensoren og knastaksel sensoren/indstilleren og de var godt klistret sammen med de andre ledninger, som om at de var smeltet.
    Værre er det ude i enderne, stikkene er meget stive og knækker når man vil skille dem at. Det krympeflex som sidder rundt om kablerne er også meget stift. Ledningerne i stikkene er heller ikke for gode, værst er temperatur føleren til til a/c. Her er ledningerne næsten ved at falde af. Min fuel cutoff switch er også dårlig, og selvom jeg har målt på den flere gange er det først nu jeg har kunne få den til at fejle periodisk. Så det er den der har givet min til tider høje tomgang.
    Ellers har jeg givet ledningsnettet en ordentlig kiropraktiker behandnling uden at finde noget andet. Og bilen kører også fint og skifter til 5. gear som den skal. Eneste er at der stadig er mekanisk støj når jeg bakker, men ellers skifter den lidt bedre end før. Så må vi se hvor lang tid det holder.

    Så næste opgave er at bestille nye stik og lodde dem på.
     

    Attached Files:

Del denne side