Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Drypper diesel fra motoren (OM606)

Emne i 'Dieselmotorer' startet af superclaus232, 9 Februar 2012.

  1. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej Alle

    Min MB havde stået stille i ca. en uge, hvorefter jeg lige måtte en tur i Bilka.

    Da jeg kom hjem og skulle parkere i garagen, så jeg at der lå en lille "sø" under motoren - og det var diesel.

    Kiggede godt efter, men kunne ikke lige se hvor dieselen kom fra. Tænkte at det måske var fordi at det havde været koldt de sidste par nætter, meen....

    Har så lige været ude og kigge her til aften. Den drypper stadig lidt (ca. 1 dråbe hvert 2. minut) i hvert fald når den går i tomgang. Kan ikke umiddelbart se hvor det kommer fra, men omkring de 6 afgange fra pumpen er der "vådt". Har også en fornemmelse af at den må dryppe selvom motoren ikke er tændt, for ellers har den godt nok smidt en del da jeg startede for at køre i bilka.

    Er det denne reparation jeg skal i gang med viewtopic.php?f=26&t=1930&p=23791&hilit=pumpe+ut%C3%A6t#p23791 ?

    - og hvor køber jeg i så fald den specielle top? - også hos MB?
     
  2. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Hhmmmm... Bilka...hmmm


    Min Bertha har har holdt pumpesiden pænt fugtigt i flere år. Tror at jeg skal overveje noget til næste sommer.

    Er der intet knækket in i dit motorrum (var det der den sjusker?) så strammes der bare alle bånd ved samlinger og tjekkes evt. mørheder...

    mvh
    Peter
     

    Attached Files:

    • 1033a.gif
      1033a.gif
      File size:
      162.9 KB
      Visninger:
      1,630
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Sv: Drypper diesel fra motoren (OM606)

    hej top er speciel og kan købes hos gørløse. er ikke særlig dyr. det kan dog også være dine retur slanger ( dem mellem dyder) der utætte. det er meget normalt de skal sliftes.
    chr

    Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    jeg tror på de o ringe i pumpen og da din er en sedan får du ikke luft i systemet da tanken står højere
    Ved retur slangerne der kan det vælte ud når den står i tomgang
     
  5. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det er ikke returslangerne. De er nye og ser ikke våde ud.

    Jeg kan heller ikke se at det skulle være de andre slanger, selvom der godt nok er mange af dem. De ser alle tørre ud, som de skal.

    En af de nærmeste weekender kigger jeg på det. Det er jo en OM606, så der er lige en masse luftindsugningsrør der skal afmonteres før jeg rigtig kan komme til pumpen. Regner med at tørre den godt af og se om der pibler nyt diesel ud efterfølgende.
     
  6. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Forresten - kan man også købe o-ringe og kobberskiver hos Gørløse? (altså de rigtige o-ringe og kobberskiver ;o)


    Go' weekend - og tak for input.
     
  7. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Har lige tjekket lidt mere op på dieselspildet.

    Den spilder også når den står stille - dvs. når motoren ikke kører! - kan se at det præ-haraldnyborg-filter jeg har sat foran de 2 andre originale filtre bliver tømt langsomt når den holder stille - og efter en køretur er det fyldt igen (godt en MB selv lufter ud ;o) - den har absolut ingen problemer med at starte!

    Spørgsmålet er så stadig om det kan være fra pumpen, når nu den også spilder selvom den står stille!


    Har lige taget et par billeder - det eneste jeg lige kan se er at der er vådt omkring pumpens 6 udgange.
     

    Attached Files:

    • die1.jpg
      die1.jpg
      File size:
      204.7 KB
      Visninger:
      1,541
    • die2.jpg
      die2.jpg
      File size:
      236.6 KB
      Visninger:
      1,563
    • die3.jpg
      die3.jpg
      File size:
      100.5 KB
      Visninger:
      1,540
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Sv: Drypper diesel fra motoren (OM606)

    Det kan sagtens stå og løbe på en sedan da den har tanken højere, derfor vi andre havde problemer med og starte pga luft da det i en stc løber tilbage da tanken ligger under

    Sendt fra min MB525 med Tapatalk
     
  9. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Har fået skiftet o-ringe og kobberskiver - nu holder den i hvert fald tæt. Det virker også som om at den klonker lidt mere i tomgang, men det kan måske skyldes at der er kommet lidt højere tryk til dyserne?

    Prøver at give den lidt ekstra olie i dieselen næste gang jeg tanker - det plejer at kunne dæmpe de værste klonkelyde fra dieselmotorer :cool:
     
  10. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hej Superclaus!

    Jeg har selv fået foretaget samme operation forleden og har nu også betydeligt mere klonk i tomgang - dog kun efter efterglødningen ophører. Det er kun fra tomgang og så op til ca. 1100 omdrejninger. Derefter lyder den som før.

    Jeg tænkte også at det kunne være det højere tryk, da den var temmeligt utæt før, meeeeen den larmer altså meget. :cry:

    Nu er der gået næsten et år. Larmer din stadig eller tilsætter du 2-taktsolie endnu?

    Med venlig hilsen
    Andreas
     
  11. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Fik aldrig fulgt helt op på resultatet, men har egentlig også først været færdig i løbet af denne vinter.

    1. skift af o-ringe og kobberskiver hjalp på afgangsstudse-"blødningen" og jeg har ikke bemærket hårdere tomgang andet end lige efter skiftet - og det var kun en fornemmelse, har ikke en video af før og efter....

    - men denne vinter var problemet det igen! en lille sø af diesel under motoren når det var rigtig koldt udenfor.

    Så gang i fejlsøgning over et par dage og det viste sig at være o-ringen fra afgangsstudsen til returslagen - altså den returslange som går helt tilbage til tanken. Den studs sidder oppe ved siden af filteret på en OM606.

    Så jeg tror det er løst på ved dette - har ikke haft problemer siden.
     
  12. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    OK - det lyder jo fint.

    Jeg må give min lidt tid og se. Ellers må der vel en justering af pumpen eller nye dyser til..

    Efter 19 år og 328000 km, er de måske også ved at være lidt trætte..
     
  13. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nej nej, 330000km så er den først ved at være kørt til, der kan sikkert være 700000, i den endnu. :mrgreen: det er jo en diesel, ikke. bluestar
     
  14. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hehe, jo jeg er sikker på at den kan holde mange kilometer endnu.. bluestar

    Lyden (klonken eller nøddeknækkeriet om man vil) er betydeligt mindre tydeligt, når motoren er driftsvarm. Så jeg tror jeg vil prøve at tilsætte 300 ml af den fineste 2-taktsolie, jeg kan finde, til den næste tankfuld. 8)

    Jeg ved godt at det ikke løser problemet (hvad det end må være), men det fjerner forhåbentlig symptomerne! :D

    Så håber jeg bare ikke, at jeg kommer til at trække et blåt røgslør efter mig, eller at den kommer til at lyde som en Puch Maxi.. :rofl:
     
  15. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Du behøves ikke købe fin 2-taktsolie - faktisk virker alm. smørreolie lige så godt.

    Jeg giver gerne min 1L ca. hver 6 måned - og kender andre der gør det oftere. Det er specielt efter at de fjernede svovlen fra dieslen at det er blevet "nødvendigt" at smørre med lidt olie i dieslen en gang i mellem....

    - om det i virkeligheden gør den store forskel vil jeg ikke vædde om - men motoren skal nok brænde olien af når det kommer dertil!
     

Del denne side