Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fjedre af saltstænger

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af fisker, 23 April 2012.

  1. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hej alle,

    Efter nu at have knækket nogle sæt forfjedre på min '90 300TE uden at køre offroad, begynder jeg så småt at tænke på at modificere fjedre fra en Scania Vabis ....
    Hvorfor holder de ikke, skal der virkelig hives penge op af lommen for at få noget holdbart, eller er det bare noget jeg fortsat skal acceptere ???
    Er ved at få lange næsehår af det !!!

    Stjernehilsen
    Fiske
     
  2. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    der er jo 2 års garanti på nye ORIGINALE fjedre..
    har lige fået 2 sæt byttet / krediteret..

    så er der råd til frisøren.. til at få de buskede næsebor trimmet oz !!!!

    Michael.
     
  3. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    :rofl:
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    hwidsted skrev:

    så er der råd til frisøren.. til at få de buskede næsebor trimmet oz !!!!

    Ja vi savner en god gammeldags karburator brand :D Den kunne godt holde diverse skægstubbe og lange hår i næsen væk....
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Haha, det er go hygge den tråd her :lol: :lol: :lol:

    Men ja det plejer at være fordi fjedrene enten er forkerte (for svage) til din model og udstyr.
    Eller også hvis det er noget Uorg pis med U afrundede ender så fjederen eks ikke kan stå oprejst på gulvet.
    Mest det sidste.
    Der kan jo ikke rigtig gå noget galt under monteringen vil jeg sige... :|
     
  6. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    JO der kan gå MEGET galt under monteringen.. som får lange hår i næsen til at ligne VAT !!!

    HVIS MAN IKKE HAR DET RIGTIGE VÆRKTØJ !!!!!!!!! :gr8:

    Michael.. bluestar
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, så skal man da godt nok være en klovn der ikke ser man man laver da... :|
    Man montere selvf. Ikke uden en fjeder spænder, det siger sig selv.
    Og efterfølgende kan man direkte SE om man har monteret den korrekt, specielt i bunden 8)
    Så ja alt kan gå galt hvis ikke man tjekker det man laver selvf. :lol:
    Men hvem gør heller ikke det.
    Det var første gang jeg overhoved havde rodet med disse komponenter og uden at kikke i manualers, og jeg er normalt ikke meget for alt det mekaniske arbejde, så alene det gør at jeg tør sige det ikke kan gå galt, hvis man bare holder en smule øje med hvad man laver ;)
    Så slipper man også for snelandskab på overlæben :mrgreen:
    Men ok sådan er alle jo ikke indrettet, det er jeg klar over, men så er det mine øjne ikke monteringen det er galt med, men den som står og fedter med det :lol:

    Jeg kan da bidrage med at jeg selv afmonterede mine da jeg skulle have nye bærearme og tårn lejer, og der var da intet svært i det overhoved, man er slet ikke i tvivl hvis man løsner fjederen og den sider forkert. :|

    Mit største problem var frygten for den spændte fjeder, den behandlede jeg som en hundelort med lort på = helst ikke holde eller være i nærheden af :lol:
     
  8. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    :lol: Det er sjovt! Respekt!
     
  9. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Onkel Risto's Gamle dame har fået et utal af nye fjedre på, foran vel at mærke. Det har nok været uoriginale saltstænger :D

    Kan kun anbefale man får org. på og gemmer kvitteringen. Det er dyrt at købe "billigt", i mange tilfælde.
     
  10. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er der egentlig ikke garanti på uoriginale? Hvad siger Nick??
     
  11. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Der er altid købelovens regler:

    6 mdr. rekl. ret, hvor leverandør skal bevise at du har ødelagt dem for at afvise rekl. (Reelt at betragte som garanti...)

    Derefter 18 mdr. rekl. ret, men hvor bevisbyrden ligger hos dig. Du skal, kort sagt, bevise at fejlen var til stede ved levering... Min erfaring er dog at det sjældent skal dokumenteres, forudsat at delen ikke bærer præg af at være hærget. Det er dog afhængigt af hvor det er købt, men de fleste seriøse forretninger behandler da en reklamation uden krav om at man løfter den bevisbyrde. (Det er min personlige erfaring, men jeg er nok også lidt selektiv med hvor jeg handler...) :D

    Brian
     
  12. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Er knækkede fjedre ikke standard på en gammel mercer???? Nogle sænkningsfjedre sælges med livstidsgaranti men med de hullede veje bliver det nok for meget i længden, men stadig et alternativ.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu har jeg kørt med Original Carlsson undervogn siden jeg købte min BRABUS i 2006.
    Disse fjedre var bestemt ikke sprit nye da jeg købte bilen og den er ret sporty sat op skulel jeg hilse og sige, og den har taget div. bumb og krængninger på div. landeveje.
    I dag skriver vi 2012 altså 6 år senere og sikkert yderligere 10 år siden de sidst blev skiftet hvis de da ikke stadig er de org. (det tvivler jeg måske lidt på, trods det lave Km tal)
    Men de er stadig HELT intakte og ikke knækket, så jeg kan kun sige, monter noget ordentligt kvalitet og glem alt om det billige pis der findes til en 20er i det lokale fein smecker marked, man får hvad man betaler for og de fleste W124ere har kostet godt en halv milion fra nye og det er en komponent som i den grad har noget at sige for både oplevelsen af at køre bilen, men også en hårdt udsat del som ikke bør købes for billigt.

    Jeg synes dem jeg har set været udsat for dette knækket fjederværk, er altid dem som ikke er "ende afsluttet" altså flade i bunden så fjederen hviler på en større flade og ikke kun helt ude på spidsen.

    Prøv at læse lidt i denne tråd også, der er også omtalt dette med fjedrene:
    :arrow: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=43&t=6356

    Men sørg for at de købte fjedre kan stå lodret op på et lige gulv selv.
    Så burde de ikke knække, med midnre man har fået købt en for svag model.
     

Del denne side