Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

hård ryk ved skift

Emne i 'Automatgear' startet af inkr, 11 Marts 2012.

  1. inkr

    inkr New Member

    Joined:
    11 Marts 2012
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    435000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    250D
    Bil nr. 2 Km:
    368000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    hej
    min 250d giver nogen hård ryk ved gear skift og en lyd fra bagtøjet den er lige begyndt på det nogen bud på hvad det er
    mvh ivan
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg havde samme problem og med hårde ryk ved skift og en form for gonk lyd ved skift, og løste problemet ved at skifte nogle bøsninger i bagbroen.

    Det med at den giver et hårdt ryk kan være et tegn på slidte bøsninger i bagbroen men det kommer som regel stille og roligt og bliver så værre med tiden, men tjek i første omgang bøsningerne den kan have meget indflydelse på hårde ryk ved gearskift..
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Lyder meget som bøsningerne i bagbroen!
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hvis det er noget som lige er kommet, kunne det være din hardyskive der er smuttet.. Det kan sagtens forplante sig helt ud i bagtøjet, selv om den sidder midt på kardanen... På min gamle 300er stod hardyskiven af, efter nogle fjolser havde lånt bilen, med henblik på at de skulle købe den :twisted: og det gav et ordentlig smæld når den skiftede gear, værst i de lave gear...Det kom så fra det ene øjeblik til det andet, hvorimod bagtøjsbøsninger nok mere er langvarig slidtage..
     
  5. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Ja sorry. Det var en formuleringsfejl :p Jeg ville nok have skrevet at man glor ind fra midten og frem, for at tjekke den forreste som sidder lidt træls, oppe under bundpladen.... :cry: Skal ikke ske oftere at jeg vrøvler, ialt fald ikke lige med det samme :D
     
  7. inkr

    inkr New Member

    Joined:
    11 Marts 2012
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    435000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    250D
    Bil nr. 2 Km:
    368000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    har skifter den bag hardi skive men det hjælp ikke noget :|
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    JEG er absolut ikke diesel-ekspert....men kunne det ikke tænkes det var din vacumkompensering der var sket noget med ?
    Det er ihvertfald noget der har været oppe mange gange før og vel specielt for diesel.
    Prøv evt og ser her:
    http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=27&t=4648&start=0
    Bare en af MANGE tråde om hårdt skift.
    Men husk oliecheck-vacumslanger- kabler, altsammen hænger sammen med skiftemåden og noget af det kan jo godt gå i "udu henover natten". Måske en slange er faldet af?
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Men.... Er det ikke den samme bil som du taler om i tråden Slinger?
    Hvis det er, så er det vel ikke underligt at den giver et ryk ved gearskift når bagtøjet ikke sidder fast i den ene side?!?
     
  10. inkr

    inkr New Member

    Joined:
    11 Marts 2012
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    435000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    250D
    Bil nr. 2 Km:
    368000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    nej det ikke den samme har 3 stk 124 :-D nu har jeg skifte olie i gearkassen og filter hady skiver for og bag og det har ikke hjulpe noget af det
     
  11. inkr

    inkr New Member

    Joined:
    11 Marts 2012
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    435000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    250D
    Bil nr. 2 Km:
    368000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    hvad for nogen bøssninger i bagtøj er det nogen billeder måske af det :-(
     
  12. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Så skal du efter alle vaccumslangerne, især gummisamlinger, hvis de er utætte/knækkede kan gear ikke skifte ordentligt, giver nemlig et kraftigt ryk.
    Det har jeg prøvet flere gange.
    Kig ved modulator (vaccumdåse) på gearkassen, sæt evt et nyt stykke gummi på, og kig ved vaccumregulator (kaldet lille Viggo) på siden af dieselpumpen.
    Det er bare lidt besværligt at komme til sidsnævnte, da hele luftfilterkassen skal afmonteres.
    Med det er som regel besværet værd.

    Erik
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg er heller ikke diesel ekspert, men har lige rodet ret meget med gearkasse og ved at kablet til speeder træk blot styre hvornår og ikke hvordan.
    Vakum slange fra manifold og diese lpumpe styre hårdhed/hvordan der skiftes.
     

Del denne side