Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ventilløfter

Emne i 'Dieselmotorer' startet af DaGosh, 10 April 2012.

  1. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey folkens.
    Jeg vil høre om det er svært selv at skifte ventilløfter på sin bil
    MB 250D fra 90 mine de tikker lidt og har snakket med mekaniker fra gørløse og det er ventilløfterne der siger den lyd.
    Men det er bare om man selv kan skifte eller om der er nogen forhindring eller ben i det ?
    Er der nogen procedure der skal gøres eller hvordan ser det ud ?
    På forhånd
    Tak
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her kan du selv læse lidt omkring ventiler og knasten osv.
    Ret god læsning inden du går igang.

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/Index/602_603/05Engine.htm

    Om "du" vil have nemt ved det, komemr helt an på dit GDS nivaue, hvis du aldrig har pillet indeni en motor før eller føler at bare det at skifte en pære er en udfordring, så hold dig fra det.
    Det kræver alligevel lidt snilde og omhu at arbejde med og lidt special værktøj, da ventilen nødig skulle dumpe ned i cylinderen når du skifter løfterne og går det galt bare med 1 så står du plduselig med en helt anden opgave, nemlig afmontering af topstykket og toppaknings skifte osv.

    Så bedøm selv hvor du ligger, men selv jeg ville nok få en kyndig til at gøre dette så jeg ikke selv skulle betale for et evt. toppaknigns skifte osv. fordi det kan nemlig gøres uden at afmontere toppen og er langt sjovere end hvis det hele skulle afmonteres. 8)
     
  3. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Ventilerne løber da ikke nogle steder, fjederen skal jo ikke af, det er kun løfterne - den nok største udfordring bliver at takte knasten og pille den ud, og montere den igen
     
  4. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okey tak for et hurtigt svar, :)
    Men hvad sker der ved at de tikker er der noget skadeligt i motoren eller hvordan ser det ud ?
    For jeg har haft lidt i tankerne at smide den op til gørløse en tur.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Har du prøvet med en gang frisk motorolie ?
    Frisk olie kan indimellem afhjælpe en del af tikkeriet ;)
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    At skifte ventilløftere på en diesel er ikke en simpel GDS opgave.
    Det er kun for de øvede GDS'ere.

    Du risikerer at knasten knækker.
     
  7. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    yeah okey.. :D
    jeg har lige givet den olieservice, og den tikker stadig.
    Men sker der noget med motoren hvis det er man køre med de slidte ventilløfter?
     
  8. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    det eneste der sker er at dikkeriet bliver langsomt værre..!!!

    Michael.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Vupti, jeg tænkte lige på selve olie tyvene,,, og jeg har endog selv stået og skiftede ventil løftere, så der fik jeg lige skrevet galt af at tænke på olie tyvene :oops:
    Men ja det ser stadig ud til at være en lidt anderledes opgave end på eks. en benziner.

    Der findes jo oversize størelser, så hvis du finder ud af hvilken ventil der tikker, kan det sagtens laves, men hvis det bare er alle sammen, så var et decidrert topstykke rep måske bedre hvis bugettet tillader det og bilen kan bære det rent værdi messigt :|

    Men nogle gange kan en anden olie gøre underværker
     
  10. deanb

    deanb New Member

    Joined:
    12 Marts 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    345000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    rent mekanisk set er der vel ikke den store forskel på at skifte dem på en mb 124 250d eller en vwt4 transporter 2,4d , som jeg ser det er forskellen vel bare rem eller kæde ,,,,, eller hva ??
     

Del denne side