Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp!! Går ad H til efter hast. test.

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Love-Mercer, 9 April 2012.

  1. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Hvis du har mod på det kan du selv lave en kompressions test og lækagetest på motoren. Det tager lidt tid men er ikke så svært. En kompressionstester koster 250,- hos thansen(undskyld jeg bander :lol: ) og hvis du har noget trykluft til rådighed kan du også lave en lækagetest for at se om det er toppakning/ventiler eller stempelringe. Skal selv lave det på min i dag.

    To gode instruks videoer:
    http://www.youtube.com/watch?v=X_tbksFYhl4&feature=fvsr

    http://www.youtube.com/watch?v=WgrfT0LF ... ure=relmfu

    MB instruks, dog på 24v:

    http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 1-0100.pdf

    http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 1-0150.pdf
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En ting som jeg ser mange går fejl af ved sådanne blow by test er at de gør det på en kold motor hvor toppakningen ikke tætner lige så godt.
    Det nævnes bla. også i mercedes manual at dette skal gøre på varm motor og det ham i linket gør er da ikke på en varm motor da han har gramset over det hele uden at brlnde sig eller vise tegn på den er varm.

    Noget mercedes også forskriver er at man ikke må tryk prøve sit køle system med mindre motoren er varm, da toppakningen ellers ikke tætner 100%.

    Men jeg plejer også at sige til folk at en kompresions test siger ikke en dyt omkring hvor slidt en motor den er.
    Den siger kun noget om tætheden i forbrændings kamret og dermed ikke om motoren er slidt i den forstand som folk tror betyder ny motor eller død motor.
    Det kan nemlig ligeså godt være ventilsæder elelr toppakning og det gør jo ikke en motor død eller slidt.
    Men i hvertfald meget udbredt misforståelse jeg er stødt på hos folk der har fået fortaget en kompresions test.
    Det bedste er at lave en blow by test, da den også siger "hvor" den er gal.

    Og sidst men ikke mindst kan tændrør fortælle en rigtig meget om hvordan den enkelte cyl. har det med forbrændingen og hvad der evt. kan være galt.

    Mange undervudere faktisk også det at skifte tændrør og nogle har aldrig skiftet tændrør på deres bil i hele dens levetid.
    Men de kan rent faktisk forsage stor motor haveri i yderste konsekvens og der tror mange også blot at tændrørets udseenet er et resultat af motoren har brækket sig, hvor det faktisk kan være direkte modsat.

    Men har man en Totyta Pevia, så kan jeg godt forstå man aldrig har skiftet tændrør :whistle:
    Køb nye tændrør, afmonter MOTOR :shock: skift tændrør, monter motor igen. :shock: jow jow.

    :lol:
     
  4. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak.
    @ Jacob JTC Hvad er prisen hos cylinder service??
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja glemte lige at svare med prisen. De skulle havde ca 5.000 for en renoverig af toppen.

    En måde at se motorens stand på, det er ved at fjenre dækslet til oliepåfyldning og se ned i hullet. Farven på metal delene skal helst være metal farvet.. Detsto mere gulig den er, detsto mere er der blowby i motoren. Da det er udstødningsgasserne der farver delene.

    Det eneste man kan se ved en kompressionstest er bare at motoren fungere internt som den skal.
    En knækket stempelring, dårlig pakning, brændt ventil eller ventilsæde kan forsage tabt kompression..

    Men det siger jo ikke noget om hvor slidt motoren er, som Brabus også siger.
     
  6. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg brugte det også bare på min for at se om det umiddelbart var et internt problem i motoren eller om jeg skulle lede på indsprøjtningen og tændingsdelen. Min hoppede næsten rundt i tomgang og kørte ad ht. Nyt: rotor, dæksel, tændkabler og tændrør og så kørte den ordentlig.

    Rart at vide det med den gullige farve på metallet :D
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hej Jef,

    Skal du have hjælp til en kompressionstest? Jeg har en kompressionstester liggende på DTU.

    Mvh.
     
  8. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ok. Jeg har indtryk af det er en meget fin motor. Må lige kigge ned i den..

    Det er to gamle mænd der har haft den før mig. importeret fra tyskland i 2000. Alt i service overholdt og dokumenteret. Den ser ud som ny i motorrum og kabine osv.

    Jeg hælder mest til at få den fixet. Det lyder dog ret peberet.

    @ Casper Det ville være super med hjælp til kompressionstesten på den. 8)
     
  9. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Lad os starte med en kompressionstest, det tage få minuttet og så ved vi en del mere.
    Hvordan er næste uge for dig?
     
  10. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Næste uge ser rigtig fin ud. :)
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Mandag ser lidt skidt ud, ellers er resten af ugen ok i tidsrummet 9-15, er det ok?

    Jeg har sendt dig en pb med mit nummer, kan du ikke bare ringe når du ved hvilken dag der passer bedst så tager vi en hurtig kompressionstest.
     

Del denne side