Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Advarelse til dem med V8 motore M119

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af djaabo, 27 Marts 2012.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan sige at M119 motoren er kendt for at kæden skal skiftes efter ca 200.000km
    Jeg har selv prøvet at kæden knækkede i min gamle bil og har hørt om lign tilfælde. Alle jeg har snakkede med, inkl mig selv har været i tvivl om det er kæde strammeren eller kæden der er synderen?
    Men har på kort tid, haft 5 M119 motoren på operationsbordet for at skifte kæde og har i det sammenhæng undersøgt hvor fejlen egentlig ligger?

    Kæden!! er strukket på alle sammen og enda ret meget efter få km. Den ene motor har gået 180.000km og kæden er strukket 15mm!! På motore der har gået mere, er det endnu mere at kæden har strukket sig. Så det må siges at være en vigtig ting at få skiftede.
    Så har man en M119 motor, så ville jeg anbefale at efter 150.000km, så få skiftede kæde og strammer. Det er ikke den dyreste ting i verden at skifte.. En knækkede kæde koster somregl motoren livet :(
    Ud over det, så går det også ud over timmingen på knasterne og jeg kan sige at med ny kæde, går motoren markant bedre 8)
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Tak for orienteringen 8)
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    -Uden at kører tråden helt ud på et sidespor; kan man linke den nye kæde til den gamle, og trække den rundt? Så man slipper for at adskille forgården?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er måden at skifte den på. Men brug det rigtige værktøj fra MB. Det sørge for at kæden ikke hopper på knasten under påtrækningen af den nye kæde.

    Også skal man huske at låse kæden ordeligt fast med den gamle inden man begynder at trække den med rundt.. Falder kæden ned i motoren.. Så er det pludselig en opgave i en helt anden størrelses orden!!
     
  5. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Uha, jeg får helt ondt i maven. Min dejlige V8.
    Hvad er prisen for udskiftning af kæden hos dig Jacob?
    MVH Christian.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja kan godt følge dig og det er ikke for at lege sælger. Men kan bare huske da det skete med min gamle S500..

    Så var den uge ret meget ødelagt. Kæden knækkede og slog revner i beggge ventildæksler, samtlige ventiler bukkede og kæde stumperne satte sig i klemme i kæden til olie pumpen og rev den ud af motorblokken. Så den motor var mere end færdig :cry:

    Men en udskiftning ville i en W124 liggen på ca 5100 inkl moms.

    Er det W140 eller R129, er det lidt billigere, da der er mere plads og derfor skal der ikke bruges så lang tid på ting som ventildæksler eller fast groet viskosekopling.
     

Del denne side