Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Ombytning af aut.gearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af Chokolart, 4 September 2007.

  1. Chokolart

    Chokolart New Member

    Joined:
    4 September 2007
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Er der nogle der har erfaring med udskiftning af autamatgearkasse?

    Min har gået 450.000 km og er begyndt med flg. symtomer:

    Skifter hårdt fra 1. til 2. og fra 2. til 3. (sker konstant)

    Går højere op i omdrejninger end normalt og tøver inden skift. (sker konstant)

    Gearer i nogle tilfælde for hurtigt op til 3. -springer ligesom 2. over. (forsvandt ved justering af kabel)

    Efter nedbremsning for f.eks. rødt, eller T-kryds, kobler 1. først til ved øgede omdrejninger. (virker et øjeblik som om den står i N) (er sket 2 gange)

    Kan have svært ved at bakke. Der skal høje omdrejninger til før den bakker. (er sket 1 gang)

    Bliver nogle gange i 2. og skal så holde helt stille og accellerere igen, før end den virker normalt. (er sket 2 gange)

    Symtomerne kommer uregelmæssigt. F.eks. kan jeg køre en hel dag uden nogle af de 4 sidstnævnte ting sker.

    Er blevet fortalt at skal der skiftes gearkasse, så er det bedste, mest problem frie og i længden, billigste, at få en fabriksombytning og få den monteret på autoriseret værksted, for at være sikker på at garantien dækker.
    Blev foreslået at tage til Tyskland og få dette gjort, da der kunne spares mange penge på det.

    Pris i DK kr. 25 - 30.000
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    har du chekket om der mangler gearkasse olie? de er meget følsomme ovre for det.
    hvornår er der sidst skiftet olie og filter på gearkassen ??
     
  3. Chokolart

    Chokolart New Member

    Joined:
    4 September 2007
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Der er olie nok på og det er klart og lugter normalt, men det er ca. 100.000 km siden sidste skift, hvilket vil sige at det skulle være gjort for 40.000 km siden.
     
  4. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    vis oljeskift ikke hjelper så prøver at få indstillet modulationstryck hos dc , det koster ikke alverden . vis det ikke hjelper kenner jeg et rigtig gost værkstædt i hamborg hvor du kan få skiftet gearkassen med garanti til max 10kilo.

    mfg viking
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    WHAT...

    100.000 Km siden...
    Ja så er det nok ikke så underligt den er færdig.
    Smøre evnen holder jo ikke evigt, ej heller oliens bæreevne, så det svare stort set til at køre uden olie på gearkassen eller med stærkt forringet olie smøre evne.

    Men 40.000 Km er jo ekstremt hvis man vil køre så langt på sin gear olie uden at lave eftersyn.
    Jeg ville anbefale at lave eftersyn for hver 20.000 Km men helst 10.000 Km hvis man er perfektionistisk.

    Jeg ville næsten anbefale dig først at skifte olie OG filter i første omgang og se om du ikke herved får følelsen af (ny gearkasse) Du kan jo være heldig det bare er oliens bæreevne og smøre evne der udløser alle dine symtomer.

    Det koster i hvertfald ikke det store og hvis filteret er tilstoppet ja så kommer der hurtigt nogle symtomer.

    Håber du får afklaret sagen, men ellers kan gørløseautoimport.dk vel nok skaffe dig en brugt eller ombytter gearkasse.
     
  6. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    sikke nogen pis du fyrer af! den anbefalede interval er 60.000km fra mercedes og det er kun pga garantien og "vis de nu gå noget galt...", de er rigtig mange autokasser de stadig kører uden oljeskift... og vis oljen er rent og lugtefri,hvorfor skal filtern så være stoppet ? hvis de er slitage i gærkassen så kan de ses og lugtes på oljen ikke andet.
    et oljeskift efter 10tkm er fulstændig spill af pengene!

    mvh viking
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    der er noget jeg ikke forstår jeg tror jeg har haft 5 Ford Granada med div
    motorstr. med automat gear jeg har aldrig haft nogen problemer omk
    gear olie har heller aldrig skiftet olie på dem har aldrig kunnet finde
    en aftapningsprop i sådan en gear kasse og tro mig jeg har set mange
    de har altid skiftet perfekt hvorfor er det lige det så er så vigtigt i en MB
    og at olien ikke kan holde
     
    • Like Like x 1
  8. Chokolart

    Chokolart New Member

    Joined:
    4 September 2007
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen!

    Tak for jeres svar!

    Som sagt er der olie nok på og den er klar og lugter ikke. Så jeg hælder nok mest til at jeg er i forstadiet til at skulle skifte den ud.

    Min "hus-mekaniker" foreslog mig at jeg tog kontakt til et tysk Mercedesværksted i Flensburg eller Kiel, da man kunne spare en del penge i fht. et dansk værksted. Der er 2 års garanti på en fabriksombytning og bliver der noget, ville det efter hans mening være nemmere at få det dækket under garantien, når det er et aut. værksted der har monteret den.

    Er der nogen der har erfaringer med at køre til Tyskland og få lavet rep. ?
     
  9. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    viking 1966 lader til at kunne noget....
     
  10. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    jeg tror det er en indstillningsproblem , vis ikke så er bremsebånderne slidt og gearkassen skal udskiftes. det er list svert for mig at skriver det på dansk , men måske hjelper det på tysk...

    Das Automatikgetriebe arbeitet mit verschiedenen Öldrücken wie bereits erwähnt und zwar dem Modulierdruck, Arbeitsdruck, Schaltdruck, Steuerdruck, Regeldruck etc.

    Der Unterdruck des Motors über die Modulierdruckdose am Getriebe regelt den Modulierdruck bzw. die Schaltqualität.
    Der Modulierdruck regelt dann weiter den Arbeitsdruck.

    Punkt1:

    Einstellarbeiten am Automatikgetriebe was die Öldrücke anbelangt, können nur über den Steuerdruckzug eingestellt werden, d.h. ob er früh oder spät schaltet - Dafür gibt es eine Grundeinstellung des Steuerdruckzuges.

    Punkt 2:

    Die Schaltqualität kann über die Modulierdruckdose eingestellt werden (weich oder hart).

    Punkt 3:

    Der Steuerdruck kann über die Imbusschraube am Schaltschieber eingestellt werden, durch Linksdrehen alle Schaltpunkte höher einstellen und durch Rechtsdrehen alle Schaltpunkte niedriger einstellen. Eine Umdrehung etwa 10 %.

    Bei Fahrzeugen mit Dieselmotor älterer Generation sollte auch das Unterdrucksteuerventil an der Einspritzpumpe geprüft werden. Dieses Ventil steuert den Unterdruck zur Modulierdruckdose am Getriebe.

    Also es bedarf einiger Erfahrung um solche Einstellmaßnahmen vorzunehmen !!

    Wenn das Automatikgetriebe trotz richtiger Einstellung des Steuerdruckzuges und Modulierdrucks hart beim Hochschalten bzw.bei Rückschaltung ist, dann ist wohl das Spiel der Kupplungspakete und der Bremsbänder zu groß d.h. die Verschleißgrenze erreicht!

    mvh viking
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Py-ha, nu ville en tysk-dk translatør være velkommen....

    Chokolart skriver bl.a. "Går højere op i omdrejninger end normalt og tøver inden skift. (sker konstant)"
    Det er præcis det problem jeg har med min - nyt olie/filter havde INGEN effekt. Gearkassen har kørt ca 300.000 km. Jeg har en ekstra gearkasse stående der har kørt 600-800.000 km, som gjorde nøjagtigt det samme. Jeg har kørt i en del MB'er med højt km-tal der har samme problem i forskellig grad.
    JEg har en ustyrlig lyst til at skille den gamle kasse ad og forsøgsvis udskifte nogle dele, men hvilke???
    Det skal siges at jeg ikke er AUT-rep-ekspert, men har lavet en del udskiftninger af lejer, pakninger, skiver m.v. i audi aut-kasser...
    Dette problem kender jeg desværre kun fra MB og er derfor blank på hvad jeg skal prøve at skifte...
    Nogle idéer????
     
    • Like Like x 1
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Viking 1966
    Ro på nu makker :)
    Jeg er så godt klar over at de 10.000 Km er spild af penge.

    Det kommer jo igen også an på hvor meget du belaster din gearkasse, campingvogn etc. osv.

    Men 40.000 Km bør være punktet for et service eftersyn. uanset hvad mercedes har foreskrevet. ja kald mig bare perfektionistisk.
    Men hvis det kan afholde sådanne problemer som manden her er havnet i så ser jeg ikke grund til at rynke på næsen over for en lidt mere skæptisk vedligeholdelse af sin gearkasse.

    Men som jeg skrev synes jeg da han skulle prøve med et olie skift med filter. din olie kan skam være nok så fin og lugt fri selvom filteret er "delvist" tilstoppet.
    Men at det skulel give de symtomer som beskrevet tvivler jeg nu også lidt på.
    Normal er det jo bare bremse båndene som er slidt op, når den begynder at være hård i gearskift og tilkoblingerne.

    Men man kan jo bruge dette firma til at stille en diagnose.
    De skulle være rimelig gode til det med auto gearkasser.

    Ud over det, så ville jeg mene at det bedst kan betale sig at "renovere" gearkassen da bremsebåndene ikke koster det store samt udskiftning.
    Det kan fåes til godt 6.000 Kr de steder jeg har hørt andre har fået renoveret deres gearkasser.
    Og så får man en rigtig god gearkasse der føles som ny.
    Min far fik renoveret sin 560SECer gearkasse som havde samme symtomer og der blev bremse båndene bare udskiftet og vupti virkede den igen som ny. LANGT billigere end noget ombytter sjov og gøjl og tysklandstur hvor man kan resikere at skulle overnatte fordi reservedelen ikke lige er på lager osv osv.
    Her snakker jeg af erfaring da en kolega lige pt har købt ny "brugt" audi i tyskland hvor han så valgte på hjemturen at få lavet tandremskifte pga de lave værkstedspriser.
    MEN så fik de leveret forkert reservedele og i sidste ende måtte kolegaen tage 3 dage fri fra arbejde da han jo var "strandet" i tyskland og så kan man spørge sig selv om det er bøvlet og omkostningerne værd at tage til tyskland.
    Han brugte et autoriseret audi værksted skal det siges, så han måtte overnatte 2 natter i nærmeste skur vogn for ikke at belaste den besparelse der skulle havde været med et dyrt hotel overnatning.

    Bare lige en historie :)

    www.mr-transmission.dk
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Søg lidt på forummet her, der har været afholdt en gearkasse aften som jeg bl.a. var med til. Og jeg er ikke i tvivl om hvor jeg skal hen med min gearkasse hvis den enddag skal renoveres. Mekanikeren var yderst kompetent og meget tillidsvækkende.

    Jeg kender desværre ikke mekanikkerens navn, men prøv da at sende en PB til ham der fik renoveret sin gearkasse, så kan han måske hjælpe med kontakt.

    Mekanikkeren havde arbejdet utallige år for MB med reparation at aut. gearkasse, og han anbefalede at man holdte skiftet for olie+filter ved de foreskrevne 60.000, men derimellem skiftede blot olien ved hver 30.000.
    Nu er der nok også noget religion over alt der her olie/filter halløj, men olien er billig, så jeg skifter nok olien her når den når de 30.000 siden sidste olie+filter skift.
     
  14. Chokolart

    Chokolart New Member

    Joined:
    4 September 2007
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis man nu kontakter denne side som har mere end rigelig forstand på automatiske gearkasser, da det nemlig er deres eneste specialle, så får man nok en rimelig kompetent hjælp skulle man mene.
    Jeg har kun hørt godt om dem.

    Her er et par links til gode råd og fejl finding.:

    Oplysning om automatiske gearkasser:
    www.mr-transmission.dk/vidstedu.aspx

    her kan man indsende en forklaring af symtomerne og få en opringning om mulig årsag og afklaring af problemet:
    www.mr-transmission.dk/diagnose/diagnoseformular.aspx

    Her kan i læse om oliestanden betydende samt symtomer heraf for lidt og for meget samt udluftning og funktionen af en automatisk gearkasse:
    http://www.mr-transmission.dk/oliestand.aspx

    Håber i finder siden værdifuld og oplysende, og mon ikke de kan stille en diagnose på din gearkasse og evt, give dig et tilbud om renovering :)
    Det koster jo ikke noget at spørge.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er lidt info derfra :)

    Varme og hård belastning er automatgearkassens største fjende og medfører hvert år et utal af nedbrud som kunne være undgået, hvis automatgearkassen havde været monteret med en ekstra oliekøler.

    Varmen opstår primært af friktion i automatgearkassens converter, oliepumpe og koblingslameller. Hvor meget afhænger af omgivelsestemperaturen, kørselsmønstret og belastningen (køretøjets totalvægt).

    Kun nogle få bilmodeller er monteret med tilstrækkelig oliekøler fra fabrikkens side, ligesom nogle er monteret med en temperator, der er en varmeveksler der er forbundet til bilmotorens kølevand.

    Automatgearoliens funktion kan ikke sammenlignes med gearolien i en manuel gearkasse, hvor der ofte ikke er krav til olieskift. Automatgearolien er en del af skiftekvaliteten og skal udover smøring og køling, også optage de affaldsstoffer som frigøres fra bl.a. koblingslameller. Gearkassen er af samme årsag forsynet med oliefilter. Automatgearolien er lige som motorolien en ''sliddel'' som bør skiftes jævnligt og er følsom overfor høje temperaturer, der kan nedbryde oliens smøreevne.

    Det har længe været kendt blandt flådeejere med udrykningskøretøjer, pakketransport og taxi, at der er penge at spare ved eftermontering af eksterne kølere. Det samme gælder håndværkere og andre som kører med trailer eller campingvogn.

    Så belastes en automatgearkasse mere end normalt og over længere tid, kan varmen i sig selv "dræbe" oliens smøre evne / bære evne.
    Så helt ved siden af har jeg ikke været med mit indlæg om at jo hårdere man belaster gearkassen jo oftere skal der skiftes olie.
    Som de skriver kan olien ikke sammenlignes med alm olie til en manuel gearkasse som næsten aldrig udskiftes.
    Olien på en automat gearkasse skal jo netop optage belægningsmeteriale og affald fra converter og lameller og jo hårde belastning jo støre slid og jo oftere skal der altså skiftes olie hvis ikke man da som de anbefaler montere en ekstra olie køler som jeg nu nok vil anse for overflødig i de flestes tilfælde, de vil jo selvfølgelig gerne sælge en vare som alle andre firmaer :)
     
  17. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det var Frank der fik hans gearkasse renoveret af autobent
     
  18. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    aha derfor kan det holde på en gl ford der er oliekøler i bunden af køleren
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan jo tænkes :)
    jeg har dog også en ekstra olie køler monteret på min bil ude i venstra forskærm.
    Men jeg er lidt i tvivl om det er en motor olie køler eller gearkasse olie køler ??? Den er vist standart på en 300E-24Ver
     
  20. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Der er olie køler til gearolien i den ene side af køleren på de automatgearede 124 modeller. Hvis i kigger på køleren, kan i se at der i passager siden af køleren går et rør på i toppen, og et i bunden. Det er olie rør fra automat gearkassen. Olie køleren som sidder ude i venstre forskærm på min 300Turbo, er en motorolie køler. Den koster spidsen, når man er uheldig med hensyn til at få slået hul i den af en flyvende sten. :evil: :evil:
     

Del denne side