Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Dieselpumpeekspert til stede ?

Emne i 'Diverse' startet af Munkefar, 12 Marts 2012.

  1. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Så er jeg tilbage med mere dieselpumpe halløj :eek: Det viser sig, at pumpen på min bil ser nogenlunde ud som på tegningen herunder:

    Der er 2 gange ELR (Y22) på den - som skulle være noget elektronisk tomgangsregulering. Dette skulle tilsyneladende sidde på biler med AC og automatgear. Min har dog kun AC - IKKE automatgear. Der sidder dog stik på begge Y22 fætre i min så HVIS den har haft automatgear er ledningsnettet tilsyneladende intakt.

    Nu er jeg jo på udkig efter en anden pumpe således, at den originale kan blive "fikset". De fleste pumper der er udbudt til salg ser dog ud som den herunder:

    Mit spørgsmål er så: Vil jeg kunne køre med en pumpe UDEN Y22/3 på? Og hvad vil det eventuelt betyde? Er det dårlig tomgang når jeg belaster motoren med AC pumpen - eller ? Og er Y22/3 i det hele taget en "tomgangsting"?

    Nogle kloge bud?

    Vh
    Steen
     

    Attached Files:

    • ELR2.JPG
      ELR2.JPG
      File size:
      50.2 KB
      Visninger:
      677
    • ELR1.JPG
      ELR1.JPG
      File size:
      55.3 KB
      Visninger:
      673
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Y22 (Den øveste) er selve tomgangsventilen
    Den nederste Y22/3 er fuldlast ventilen.

    Der er næsten ikke nogen af disse type pumper hvor der er er el regulering af fuldlast blandingen. så min viden er begrænset.

    Om man kan fjerne spolen og sætte en skruge regulering på som de normale, ved jeg ikke. Men jeg ved at systemet køre med frekvens impulser. Så man kan desværre ikke bare sætte spænding på, da motoren bare ville ryge op i tomgang.

    Men måske man kunne lave et system hvor der er et relæ der trækker spolen idet man træder gassen i bund eller ved det ønskede turbotryk.
     
  3. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for svar Jacob :-D

    Ville du turde smide en pumpe på min bil som IKKE havde Y22/3 på - men "bare" normal fuldlastregulering? Tror du det ville virke?

    Vh
    Steen
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det ville jeg godt hvis det er 8)
     
  5. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999

Del denne side