Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Køre/hviletid

Emne i 'Ordet er frit' startet af Bowira, 9 Marts 2012.

  1. Bowira

    Bowira Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230CE
    Km:
    242000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ohoy!
    Hvordan er det nu lige reglerne er for privatpersoner, der kører i en bil, med autotrailer+bil (altså sammenlagt over 3500kg).
    Er man underlagt samme køre/hviletid som erhvers-chauffører i lastbiler?

    -Bo
     
  2. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ikke såvidt jeg ved men du skal være obs på om stemplerne til og køre med det
    er på dit kort....
     
  4. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Hej

    Hvis bilen du trækker med, er på gule nummerplader og vogntoget vejer over 3.500 kg. må du ikke køre på søn og helligdage i Tyskland - ligesom lastbilerne.

    Bare til info, hvis du skal sydpå og hente en ny vogn.

    Hilsen Poul
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hmm... Jeg mener altså at hvis man nu kommer med feks. en Ford Transit med 3500 kg total vægt, og hægter en autotrailer på den, så fanger fælden i Tyskland. Jeg mener, dog uden at være sikker, at så skal der være fartskriver i køretøjet. Men det er selvfølgelig problematisk hvis det er en større personbil, med samme trailer, der er jo ikke fartskriver monteret :-? Jeg ville nok søge lidt på et par tyske hjemmesider, før jeg kørte...Forskellen finder vi nok i om det er gule eller hvide plader.. Mht søndags forbudet, så mener jeg at det er som førhen max 7500 kg, så må der gerne køres om søndagen... Jeg har ialtfald høvlet adskillige tusinde kilometer om søndagen, førhen, med en 7500 kgs bil :)
     
  6. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    EU regler fører endnu engang til stor forvirring i Danmark. Denne gang drejer det sig om, hvornår det er nødvendigt at montere fartskiver i varebiler og trailere med en totalvægt på mere end 3500 kg.

    På baggrund af køre- og hviletidsbestemmelserne har EU udstedt regler, der fastslår, at varebiler og trailere med en totalvægt på mere end 3500 kg skal have monteret en fartskive, når kørslen sker som led i erhverv. Reglerne placerer en række varevogne med trailere i en gråzone, hvor det er uklart, om der er pligt til at montere en fartskive eller ej. Denne uklarhed afspejles i myndighedernes og ikke mindst politiets fortolkning og praktisering af reglerne, hvilket har ført til en række sager, hvor førerne af køretøjerne er blevet kastebolde i systemet.

    Af EU reglerne om montering af fartskiver fremgår det, at der er pligt til at montere fartskiver ved al professionel transport af varer og materiel i en varebil eller trailer med totalvægt på over 3500 kg. Undtaget fra reglerne er dog kørsel inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted, når køretøjet anvendes til transport af materiel eller udstyr, som benyttes ved udførelse af førerens eget erhverv, under forudsætning af at kørsel ikke er førerens hovedvirksomhed

    Der er med grundlag i reglerne åbnet mulighed for, at Danmark kan bede EU kommissionen om godkendelse til at undtage køretøjer, som udfører transport under ekstraordinære omstændigheder, hvis en dispensation ikke i alvorlig grad strider mod EU reglerne om køre- og hviletid.

    Det er D.A.Fs opfattelse, at reglerne særligt rammer demokøretøjer hårdt. Ved demokøretøjer vil der også være pligt til at montere fartskiver, hvis kørslen altså sker udenfor en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted. Montering af fartskiver vil i særlig grad være forbundet med væsentlige omkostninger ved disse køretøjer, da de oftere udskiftes. D·A·F har af den grund bedt Rigspolitiet om dispensation fra pligten til at montere fartskiver i demokøretøjer. Rigspolitiet afviser D·A·Fs henvisning med den begrundelse, at installering af fartskiver i demobiler ikke efter Rigspolitiets opfattelse udgør så ekstraordinære omstændigheder, som en EU godkendelse kræver.

    D·A·F gør derfor vore medlemmer opmærksomme på, at alle varebiler og trailere, der overstiger en totalvægt på 3500 kg, fremover skal have monteret en fartskiver. Der er ikke mulighed for at dispensere fra dette krav, medmindre man befinder sig indenfor en radius af 50 km fra ens forretningssted. Da overtrædelse af reglerne kan medføre bødestraf, er det derfor vigtigt at have reglerne for øje både i forhold til egen kørsel men også i forhold til oplysning af de kunder, der måtte blive ramt af reglerne. D·A·F opfordrer derfor vore medlemmer til at oplyse køberne af varebiler og trailere, der måtte overstige en totalvægt på 3500 kg, om, at der kan være pligt til at montere en fartskive i køretøjet.
     
  7. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Må lige give mit besyv med her og sige at ovenstående mener jeg ikke er korrekt.
    Det gælder kun hvis den gulplade-bil man trækker med også er en ren vare/godstransportbil i Tyskland.
    De ikke har forskel på gule og hvide plader som danskerne så hvis man kommer med en "dødkedelig" firhjulstrækker på gule plader og vejer mere end 3,5 tons total så er der ingen problemer med søndagskørsel.
    Det har noget at gøre med om der er ruder i den bil man køre med som trækker (altså i varerummet)! og den sædvanligvis i den udgave man kommer med (på dk gule plader) er en personbil i tyskland.
    Men jeg vil medgive at deres regler er lidt kryptiske og at man nok gør klogest i at granske sin egen "kombination" til fulde for at undgå at hammeren falder. :whip:
     
  8. XSpeedRacing

    XSpeedRacing New Member

    Joined:
    4 December 2009
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 E Aut. Benzin
    Km:
    307
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bliver man stadset af det tyske politi, i en gulpladebil, over 2700 kg, som er den tyske grænse for hvornår der skal tachograf i bilen, og op til 3500 kg totalvægt, skal du henvise til EU reglerne. Som er gældende for et dansk vogntog op til 3500 kg.
    Jeg blev ofte stadset i netop tyskland, da jeg havde et kurerfirma, og kørte rundt der nede. men de kan intet gøre, og det er da også kun de "nye" betjente der laver et nummer ud af det, er min erfaring.
    Biler op tilde 3500 kg, på gule plader må godt køre om søndagen, men om det er anderledes med en hænger på, er jeg ikke klar over.
     
  9. Bowira

    Bowira Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230CE
    Km:
    242000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    I har alle sammen ret i, at det er ENORMT vanskeligt at søge et decideret svar. Derfor har min kammerat og jeg har givet op mht. trailer af frygt for at blive fældet og få en kæmpe bøde. Det er lidt for mange kilometer gennem Europa til at vi tager chancen (4000 tur-retur).
    Men Merceren SKAL sgu omlakeres, så vi tager af sted i to biler og medbringer et walkie-talkie sæt i bedste "Convoy" stil.

    Billeder følger.
     

Del denne side