Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Mercedes A klasse

Emne i 'Øvrige serier' startet af erik1303, 2 Marts 2012.

  1. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Som nævnt i et tidligere indlæg har vi efter næsten 9 år i E klassen, først 124 og så 210 skiftet bilen ud med en mindre model efter fruens ønske. Det blev så til en Audi A2, dejlig lille bil med forbløffende god plads, l a n g t på literen, ruster ikke, da den er bygget i aluminium, men men fruen kan ikke affinde sig med det selvskiftende gear.
    Så er det at Mercedes A klassen måske kunne være interessant, men self. kun med aut.gear, hun gider ikke andet (forståeligt), men så er spørgsmålet med de små stjernebiler.
    Er de også med det der manuelle gear der skifter selv, eller er det med rigtig aut.gear med converter osv. ???
    Og er det en "lortebil" som jeg læste i et andet forum, eller er den ok, i andre derude må jo vide lidt om E klassens lillebror :)

    Erik
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Mine forældre har en A-klasse, W168, 1,6 benzin med manuel gear. De er meget tilfredse med den.
    Pladsen er god, og den er nem og komme ind og ud af.

    Kvaliteten er ikke som i W124 (hvad er kan næsten måle sig med den ;) ) Men supplerende rustbeskyttelse og lakpleje gavner den lille bil.

    Den kan godt køre 13 km/l ved pæn kørsel.
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Sv: Mercedes A klasse

    Tag helst en B klasse, eller hvis den er for stor / dyr, så tag den nye (169) A klasse. De er fine, og "aut" gearkasserne virker fint. Prøv dem.

    // kongebiler
     
  4. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Lider de ældre A-klasse modeller ikke af rustproblemer ligesom 210èren?
    Og hvornår høre dette fænomen op på en A-klasse?
    Har selv kikket lidt på dem som afløser (i et svagt øjeblik :lol: ) men syntes de var for rustne.
    Specielt mellembunden skulle være et problem men jeg blev aldrig klog på dem og så stoppede min vildfarelse og jeg røg på en 164 i stedet.
     
  5. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Hold jer laaangt væk fra A140 klassen.
    Masseflowmåleren er bygget sammen med ECU'en og sensorene i massemåleren har det med at ryge.
    Pris: 12.000 for en ny :eek: (er skifet 2 gange i den tid han har haft den)
    Min kammerat har A140 og skal nulstilles hos JTC.
    Har fået at vide at de senere A modeller er massemåleren seperat fra ECU'en 8)
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Erik

    Konen har nu haft sin A180 (W169) i et år nu.
    Hun er rigtig glad for den.
    Den er sgu også ''krøbet ind under huden'' hos mig, som ellers
    var stor modstander af den pga. et par venners tidligere erfaringer
    med A140 og A160, den gamle W168 model.
    Der er absolut ingen sammenligning mellem de to modeller.
    Kabine kvaliteten er af en helt anden verden i W169 modellen,
    W168 er skuffende tynd hård bøjelig plast. Ikke det man forventer i en MB.
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det var da også noget HELT andet, vildt fed :heart:
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Svigerforældrene har en A160 (168) som de er meget glade for.
    Den fik lidt ledningsknas i motorledningsnettet, i det stykke mellem motor og karosseri.
    Altså lige der hvor ledningsnettet giver sig når motoren spræller - der knækker ledningerne tid efter anden.
    Det er heldigvis et easy fix, og koster kun lidt ledning og et par timer med loddekolben.

    Deres er sænket, hvilket har resulteret i at den er noget stivbenet at køre i.

    For et par år siden blev den heloplakeret pga. lidt smårust her og der - men hey... den er jo også 15 år gammel.

    Jeg kan faktisk godt lide modellen, og mit indtryk er, at den er en tand bedre bygget end 169

    Interiøret i 169 er dog langt pænere.

    Automatgearet i en B-klasse er lidt sært synes jeg - Kan i huske de gamle DAFér med variomatic ? :oh:
    Ved faktisk ikke om det er samme teknik som B-klassens, de benytter i 169'ere med aut. ?

    Har i prøvet at få grundjusteret koblingspunktet i Audien - det skal det jo indimellem.
    Der ligger et 3L værksted i Havdrup der har grej til det og styr på det.
    ~500,- for en grundjustering var måske givet godt ud ?
     
  9. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Ja undskyld med fare for at hugge tråden :oops: så ....jo...det er noget helt andet
    Men udgangspunktet var en bil hvor man sad lidt højere end i en 124 sportline, og det gør man jo i en A-klasse. 8)

    At det så gik hen og blev så meget anderledes jaaa.... :yipi: :heart: :heart: :heart:
     
  10. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Takker for de forskellige inputs, selvom det jo ikke er lige den model der er fremherskende her på forum.
    Nu har jeg et par mægtig gode venner som begge er mekanikere og lever af det, så da jeg nævnte for dem at fruen er gået fra forstanden, og vil have en mindre bil med automatgear nævnte den ene Audi A2 3L og den anden Mercedes A klasse.
    Så det var bare med at opstøve alt om de 2 biler og læse andres erfaringer med dem, og der faldt mercedesen jo lidt i point, pga. rustproblemer. Nu synes jeg ærlig talt det kunne være rart med en bil der ikke ruster så meget ( har måske fået overdosis af rustarbejde gennem årene ).
    Kan også godt lide A klassen, men valget faldt så på en fornuftig Audi A2, egentlig en fantastisk bil ,vores har kørt 315000 km på 11 år, original motor der bare spinder, gearkasse skiftet i 07, pga. de skal have mere olie på end foreskrevet, ikke en rustplet da bilen er bygget helt i alu. selv undervogn og vanger ved forhjulsophæng ligner noget der lige er rullet ud fra fabrikken.
    Og så koster den kun 160,- i vægtafg. årligt + 1000,- for manglende partikelfilter.
    Så er der bare det med gearkassen, jeg synes det fungerer fint, jeg er jo vant til den skiftemåde fra lastbiler og trucks, men fruen kan bedre lide den normale aut.kasse med converter og ikke mærkbare skift, men hun skal måske bare have lidt mere tid.
    Og til guldsmeden, det med grundjustering er jeg klar over, på vores virker det endnu fint, kobler blødt til og skifter også pænt, en VW/AUDI mekker jeg kender siger at så længe det virker uden problemer, så hold fingrene langt væk.
    Jeg har også set på Google at aut. gear på 169 er den "fleksible" udveksling, som på DAF, FIAT og AUDI sidstnævnte skal man da vist holde sig fra når man læser på Audiclub.dk.
    Men der er stadig ingen der har svaret på om gearkassen på en 168 er en rigtig aut. kasse eller en der bliver skiftet som på vores Audi.

    Erik
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er det. 8)
     
  12. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
  13. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    NY A-klasse = billigere brugt A-klasse :yipi:

    (den HELT nye A- klasse er iøvrigt mega flot)
     
  15. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Helt enig, der har de haft en heldig hånd.

    Den skulle i øvrigt have endnu bedre finish indvendig en den nye B-klasse, og den er helt i top. Plastic på dørsiderne er blød overalt, helt ned til bunden, ligesom på en W124'er! Ser ud til at de har fundet den gode gamle opskrift frem nede i Stuttgart, dejligt. For de laver jo verdens bedste biler i Badne Würtemberg! Ja Porsche er også OK, selvom det er en VAG!
     
  16. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ja,- jeg ku os godt se mig selv i den ny A-klasse,- hvis ik det lige var for prisen :lol: ,- men i forhold til de tidligere A-klasse så har de fundet en design-smed som kan sit håndværk.
     

Del denne side