Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Den omvendte verden - PROBLEM LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Find, 24 Februar 2012.

  1. Find

    Find New Member

    Joined:
    18 Februar 2012
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    425000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har lige købt mig en 260 E indregistreret i 1985, den har gået 425000 km. Den skal bruges som sommer/hygge legetøj, når jeg får for meget Kia kuller. Den kører fint, ingen mislyde, ingen utætheder, starter straks, skifter fint, bruger hverken olie eller vand, så,langt så godt.
    MEN, når den bliver varm vil den ikke tage gassen, ved lav fart og omdrejninger, kun når spederen trædes næsten i bund reagerer den og så bliver det jo lidt voldsomt. Er den kold trækker den som et lokomotiv.
    Trædes spederen halvt ned sker der som sagt ikke meget, men når man så linner på spederen tager den omdrejninger og der kommer liv i dyret. Men det er jo den omvendte verden, at man skal linne på spederen for at få omdrejninger på motoren.
    Køres der med almindelig landevejsfart er der ingen problemer med at tage gassen. Den reagerer prompte hvis der laves kick down. Nogen som har et bud på hvad der kan være i vejen.
    OPV relæet er med rød top og en sikring som ligger ned, 6 benet. I handskerummet lå et andet relæ også med rød top, men her sidder sikringen lodret. Der er nye tændrør i og tændkablerne ser også nye ud. Tændspolen har jeg ikke haft åbnet endnu og det er beskidt udvendig, så det er der nok ikke nogen der har kikket i for nylig.

    Så lykkedes det langt om længe et få problemet løst. Det var gummimembranen ved mængdemåleren som nogen tidligere har haft taget af og ikke moneret korrekt igen. Den var ikke sat ordentlig på og det var forsøgt at tvinge den på plads med et mærkeligt spændebånd. Derudover var gummiet mørnet så der var huller i det. En ny membran til 252 kr. Og 4 timers arbejdsløn har givet en hel anden bil - skønt :gr8:
     
  2. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: Den omvendte verden

    Hey og velkommen.

    Du bør straks skifte dit OVP-relæ. Her kan du med fordel købe originalt. De er bedre end de uoriginale.
    Det rigtige relæ har 2 sikringer siddende ovenpå.

    Uanset om det løser dit aktuelle problem eller ikke, er det en god idé at skifte. Dem med een sikring er godt nok ringe. Det er der masser af eksempler på.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Den omvendte verden

    Det lyder som koldstarts systemmet der køre konstant, det kan både være temeraturføler (ses ofte) men det kan også være OVP relæet, dog mener jeg det virker omvendt så den ikek aktivere koldstarts systemmet.
    Men skift OVP alligevel, det er en rigtig god investering og køb det kun org med 2 sikringer.

    Føler til kølevandet sider lige nede fortil ved thermostathuset og stikekr ud på højreside i vendret stilling.
    Der sider også 1 eller 2 små følere i toppen af huset i lodret stilling, den ene er til temperatur måleren i instrumentet og den anden er til A/C.
     
  4. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Re: Den omvendte verden

    Og tjek lige at den kan få luft.

    Er luftfilteret meget snavset? Ellers prøve køre den en lille tur uden filter og se om det gør en forskel.

    Næppe det (Brabus har nok ret) da den jo gerne vil tage omdrejninger ved fuld gas. Men dejligt nemt at afprøve :)

    Men det kan være fordi den drukner en smule ved halv gas.

    Det gjorde min Yamaha ihvertfald en gang for mange år siden.
     
  5. Find

    Find New Member

    Joined:
    18 Februar 2012
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    425000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Den omvendte verden

    Så fik jeg et nyt ovp relæ med 2 sikringer og 9 ben. Det der sidder i har 6 ben og der er kun 6 huller.
    Skiftede samtidig temperatur føleren og et ny kabel fra tændspolen til fordeleren.
    Drejede med store forventninger nøglen , men ak og ve.
    Motoren hostede og spruttede og ville næsten ikke slå igang, det lykkedes at få liv i den men den ville overhovedet ikke tage gas og gik som sagt meget dårligt.
    Skiftede tilbage til mit gamle 6 benede ovp relæ og så sprang den igang og gik fint. Kørte en kort tur, den gik fint så længe den var kold, men da den blev varm var det uden træk, med udsættere, som den ikke har gjort før og ville ikke tage gassen. Dog kunne den godt tage gassen ved kick down. Fik den humpet hjem, så nu må jeg ned og bytte ovp relæet til et med 6 ben
    OE part nr. 201 540 0845, skiftes det skal det.
    Hvad gør den lille klare vacumslange som går ind i bunden af den store sorte vacumslange fra luftfiltret til ventildækslet, den er nemlig knækket
     

Del denne side