Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Ny gearkasse. E300D-24V med 722.6xx

Emne i 'Automatgear' startet af Spaceraver, 12 Juni 2010.

  1. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nå, for at gøre en kort historie lang.

    Bare lige for at få det på plads. Jeg ved nok om biler til at jeg tør kaste mig ud i et sådant projekt. :)

    Jeg har erhvervet mig en E300D-24V fra 93.
    Jeg har købt den med en defekt 722.435 gearkasse. Dvs. bakgearet duer ikke. Som sådan er det jo ikke noget problem bortset fra at jeg ikke kan parkere i byen. Og det ser unægteligt fjollet ud at skubbe en Mercer i den størrelse rundt. :cry:
    Så jeg påregner at lægge en 722.605 eller en 722.634 gearkasse i, da jeg kan få dem billigere end det koster at renovere den originale (Prisen jeg fik oplyst var 11000 for renovering og dertil kommer af- og påmontering) samt jeg får et ekstra gear. Priserne varierer fra 6500kr til 20000kr for gearkassen alene. Og jeg kan hente et eksemplar lokalt.
    Ulempen er at den er elektronisk styret. Det er der også fundet en løsning på. Se næste afsnit.

    Det bliver så koblet sammen med en PCS TCM-2000 controllertil ca 4500 inklusive ledningsnet, så jeg ikke skal lave nogen indgreb i motoren som sådan andet end at sætte en TPS sensor til. Det er nemt og enkelt med et modul til 650kr fra samme firma til ingen penge i forhold til resten af projektet.
    Jeg ved at jeg nok højest sandsynligt skal have lavet en anden kardan, den originale kortes op. Men det haster ikke at lave da jeg ikke kan give en kardan-mand nogen mål inden gearkassen er hjemme.
    Så vidt jeg kan forstå på Ole Fejer herinde fra, kan det lade sig gøre. Han har selv lagt en W210 300TD motor med elektronisk gearkasse i hans W129. Han er elektroingeniør. Jeg har ingen formel uddannelse. Jeg er dog autodiakt reperatør af biler for det meste af min omgangskreds.
    Han foreslår jeg tager gearvælgeren med fra w210 nu jeg er i gang, men der har jeg andre planer. Så vidt jeg kan læse mig frem til kan jeg lave en hvilken som helst udformning at gearvælger så det bliver komplet "custom" i sidste ende med nogen W124 knapper jeg har liggende, som jeg sætter andre symboler på. Jeg har som sådan ikke brug for at kunne skifte op og ned selv. P-R-N-D og en vælger til sommer og vinter er fint. Skal jeg endelig koble halvautomat-modus i, skal jeg finde et rat med knapper der passer i bilen.

    Hvad jeg derimod har på hjerte er at jeg skal drive mit speedometer med en elmotor da jeg ellers mister min fartpilot og jeg gerne vil have det til at se originalt ud så jeg ikke skal have elektronisk speedometer i. Det bliver jeg nok nød til at gøre med en lille elmotor og en PWM-controller der får strøm fra en LM78xx så jeg får en stabil strømforsyning. Jeg kan få pulsen direkte fra TCM boksen.
    Men hvad er udvekslingen på speedometerkablet? Jeg ved ikke lige hvordan jeg kan måle mig frem til det og Mercedes Danmark er ret så vage i deres svar.
    Nogen der har et bud eller kender til speedometer drevet?
    Eller er jeg helt forkert på den at vælge at beholde det originale speedometer?

    Og lige til sidst. Lidt hurtig hovedregning viser at jeg ender langt over prisen for en renovering af den originale gearkasse. Jeg søger blot lidt info. :yipi:
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Tillykke med din nye vogn
    Lyder til du hr fint tjek på den forstående opave. Må man spørge hvorfor du ikke "bare" sætter en ny brugt 722.435 gearkasse på?
    Pengemæssigt kan jo diskuteres men er det ikke meget for at få et ekstra gear?
    Tænker også lidt på om der kan være en mindre fejl på gearkassen der gør den ikke vil i R. Måske modulatoren eller k1 eller k2 stift,,,

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg kan ikke lade være med at tænke på om man kan få dem til at arbejde perfekt sammen, gearkassens gearinger er jo lavet til den ydelse og moment kurve som motoren yder.
    Jeg har ikke selv prøvet det, men projectet lyder spændne:)
     
  4. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Bo.

    Det med bare at smide en anden 722.435'er box på igne har jeg fejet af tegnebrættet, synes den går alt for højt i omdrejninger når jeg kører på motorstien. Og når jeg skal køre fra Holsted til Århus hver dag ville det være perfekt med mere ro.

    Djaabo. Jeg glæder mig også som et lille barn til at lege med den controller. Det skulle ikke være noget problem at få baseline programmet af Ole Fejer da han allerede har smidt en w210 300-24 TD i hans. Godt nok en w129 og med turbo, men han har byttet om til mekanisk pumpe. Så vidt jeg ved er der ikke noget elektronik og andre dikkedarer til pumpen andet end tomgang.

    Det skal prøves.. Om ikke andet har jeg 2 forskellige møller at smide på samt intercooler også...
     
  5. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Lige en lille opdatering.
    Den gode:
    Gearkassen er kommet hjem, den er faneme fin.
    Controlleren er også ankommet, har haft liv i den for at hive konfigurationsfilen af den så jeg har en backup hvis jeg nu sku fucke den op... :D
    Er næsten færdig med at slibe indsugningsmanifolden op
    Den dårlige: Jeg er ca 6 måneder bagud fordi jeg er flyttet og det tog sin tid at komme på plads..

    Den grusomme:
    Jeg begyndte at prikke mere rundt i karossen med en hammer. :eek:
    Konsollerne til bagbroen er rustne, der er flere huller end jeg havde regnet med ville være i en w124, væsentligt mere rust i en bil der er 7 år yngre end den gamle jeg kører i nu. Alt hvad der er blevet lavet inden jeg købte den skal skæres til igen og svejses om, det ligner noget en tre-årig med downs syndrom har lavet. Lapper på lapper uden at fjerne det syge plade.
    Jeg er pt. i gang med at fjerne al gummihud fra ende til anden (Møgjob!!) for at gøre klar til at male med POR15.
    Forstærker den i alle ophæng med 2,5mm plade, mest af alt der hvor konsoller er samt til stabilisatoren.
    Smider et par billeder op i morgen.
    Nu vil jeg på job.
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Godt at høre lidt opdate...Ja lad os se billeder af projektet.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  7. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Som lovet billeder fra restaureringen. Dog ikke sat i orden, så de kommer lidt efter som jeg har taget billederne.

    Bund førerside for

    Bund førerside bag foran sæde

    Bund passerside bag under sæde

    Bund førerside bag under sæde

    Bagagerum under tank førerside, anden side så ligedan ud inden ilægning af ny plade

    Støddæmperkonsol førerside bag

    Støddæmperkonsol passagerside bag forstærket med 3mm plade.

    Stabilisatorkonsol førerside nedefra bund venstre side

    Stabilisatorkonsol førerside nedefra bund venstre side andet billede

    Forreste bagbroophæng førerside, bemærk hullerne

    Forreste bagbroophæng passagerside opbygget i 3mm plade, den var fuldstændig rustet tynd

    Fjederskål, den er rusten, begge sider ser lige slemme ud, kan ikke købes som løsdel, så der bliver bygget en ny fjederskål af 3mm plade og 2 ringe skåret af noget rør, min kammerat der hjælper mig finder noget egnet rør på hans gamle arbejde.

    De to opbøjninger siddende under tanken der er til at holde noget rør er blevet fjernet og erstattet med flad plade, ca 10x10 cm stort

    Her kan ses et stykke af det plade der er sat på af den mekker jeg har købt bilen af, at han så ikke har skåret det syge plade væk på den anden side er jeg noget harm over :evil:

    Skiftet et stykke af inderskærmen passagerside bag

    Her er vist hvordan jeg har flækket hele inderskærmen op for at komme ind og skifte det meste af konsollen og derefter svejst sammen igen.

    Jeg har flere skrækbilleder når jeg kommer videre. Alt gummihud bliver hevet af efterhånden som jeg kommer igennem rusten og det hele bliver malet med POR15.

    Her er et hurtigt skud af det nye ledningsnet på motoren

    Batteriholder malet med POR15 og det obligatoriske skobillede.

    Rengøring af bærearme bag første stadie med borup rens.

    Rengøring af bærearme andet stadie med marine clean affedter.

    Grundering med Metal Ready zinkfosfat inden maling med POR15.

    Smider nogen billeder op af de færdige arme når de har tørret.

    Har derudover en syg plan om at male den totonet. Lidt som denne her [​IMG]
    Tror farve 172 og 040 eller 189 kommer til at spille godt sammen.
    Men men.
    Skal jeg bibeholde farven på plankerne? Eller give dem samme farve som siden?
    :D
    Jeg ved ikke om denne tråd evt. skulle flyttes til restaureringer?
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hold da op hvor en omgang...Fedt projekt.

    Tror det er den overvejende grund til at Jeg ikke går i gang med det smårust Jeg har på bagskærm og donkraft huller. Er simpelt Ræd for hvad Jeg finder når man først går igang.

    Har du set blacksugar projekt, meget i samme stil som dit. Prøv at tjekke ham herinde eller hans laaange fotoSerie på bilgalleriet.

    men venlig hilsen

    _BO_
     
  9. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er sku iorden det der. har selv været igennem hele smøren med min - og lidt til ;)

    Hvis jeg var dig, har jeg lavet elektronisk speedometer, evt sætte en anden fartpilot på, evt en som kunne læse det elektroniske speedometertal. :)
     
  10. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ellers så skulle du droppe projektet med 722.626 gearkassen.

    så skulle vi ligge OM606.962 + 722.608 fra w210'eren.

    der får du jo dit ekstra gear, og et helt andet gearskifte, mere kraft og overskud.

    Det er jo i bund og grund magen til motor, bare med og underkølede stempler ;)

    Så jeg frisk på at give en hånd, så jeg ved hvad jeg roder mig ud i, hvis min den skal igennem samme tur. :mrgreen:
     
  11. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nu er gearkasse fra en w210 320cdi, så får allerede 5 gear der.
    Men ville da gerne have en turbomotor i. Der er dog olie sprøjter til stemplerne i en sugemotor i forvejen og jeg går ikke efter 400 hk, bare lidt over 200 og godt med moment.
    Har sat maks omdrejninger til 5000, så skifter den der, ellers 4600 uden kickdown.
    Hun skal lige ud og køre først, har holdt en pause, det hang mig lidt ud af halsen med at lave rust. 8)
    Sent from Desire HD with LeeDroid ROM 2.2
     
  12. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvordan går det med gearkasse-projektet????

    Er du kørt helt sur i det?


    Mvh. Rasmus N
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, har du ikke en update, hvad skete der med projektet ? :?: :|
     
  14. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Spaceraver.
    Har du ikke mulighed for at sandblæse?
    Jeg ved godt det påståes at POR 15 kan redde næsten hvad som helst rustent, men alligevel.
    MVH Christian.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Han har jo ikke skrevet noget længe på forum,
    men jeg kan da se han har været online senest IDAG Kl. 12:37

    UDEN at svare på tråden her ØV.

    Vi er nysærige Spaceraver, fik du den gamle renoveret eller projektet til at virke eller er det stadig under vejs :)
     
  16. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hey alle. Mit bilprojekt at haft et hiatus i et stykke tid, Jeg må indrømme jeg ikke lige har haft lyst til dette projekt. At blive single igen, skifte job og så have alt for lidt fritid. Jeg har lagt underdrejet med arbejde de sidste par måneder, når man har været på job i over 17 timer er der ikke meget overskud på bilkontoen til at lave det der mangler.

    Jeg har rekvireret mig en større Stenhøj kompressor der er så gammel at den er ældre end de fleste medlemmer herinde, med mindre der er nogen der overstiger de 63 år. :D
    Og vi har skaffet sand til at blæse med. Men bagbroen er samlet færdig, lige til at hæve op under bilen, der er malet med POR15 godt 1/3 frem under bilen samt i hjulkasser bag. Jeg er ved at finde noget AISI 316 rør i 10x1mm til brændstofrør. Jeg ved godt det er "overkill" at lave det i Rustfri syrefast, men jeg havde jo allerede en længde i forvejen, så hele systemet bliver lavet om. Jeg mangler dog stadig at finde en passende trykpumpe, hvis jeg skal lege med turbo på et tidspunkt at det jo godt at være forberedt til det.
    Jeg leder stadig efter et alternativ til de originale ophæng af rørene, man kan få nogen ophæng til hydraulikrør. Sådan nogen her er mit valg http://www.grene.com/shop/action/it...41556G141559_23951?ddkey=http:SelectModuleCmd
    Og det lader til at Grene har rørene også, så det er vist heller ikke noget problem.
    Men indtil jeg har tid til at lave noget ved bilen får den lov til at stå trygt og godt i værkstedet og fylde.
     

Del denne side