Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

For meget olie !

Emne i 'Dieselmotorer' startet af monzta, 13 Februar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.

    Da jeg skal ud på en lidt længere køretur den kommende weekend ville jeg lige tjekke op på oliestand i motor og gearkasse på min 300D. Den har jo dryppet lidt på fliserne så jeg tænkte at der måske kunne mangle en halv liters penge eller noget.

    Men til min store overraskelse er både motor OG gearkasse overfyldt !

    Jeg har længe studset lidt over at min gearkasse ikke skifter ordentligt fra 2-3 gear (de øvrige gear er fine men 2-3 har det med at "file kobling" og give et ryk når det slår til).. Kan det skyldes der er for meget olie på gearkassen ? Den er ca ½-1 cm over den øverste streg og jeg går ud fra den helst skal ligge imellem de to streger ?

    Motoren er også overfyldt med 1½ cm på oliepinden i forhold til max mærket. Kan det være skyld i mit oliespild ? Render det ud et sted i så tilfælde hvor ? Den slange der sidder på ventildækslet og går over i indsugningen har det med at "svede" lidt og det må jeg gå ud fra også skyldes der er for meget olie på ?

    Sidst men ikke mindst, hvilket olie W skal jeg bruge på motoren, og på gearkassen for jeg tror jeg vil lave et komplet olieskift iløbet af ugen hvis jeg kan nå det (med ny filtre og hele pisset)..

    Mvh
    Ruben
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    husk gearkasse olien skal være varm samt med motoren startet
    ellers kan du ikke regne med det
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Håber da ikke gearkassen er overfyldt i kold tilstand, for olien udvider sig, når den bliver varm, så er det jo endnu værre. Og ja det kan være årsag til dårlige skift, sådan en autokasse er yderst følsom med hensyn til oliemængde.

    Her er måske en tråd du kan bruge: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=27&t=5342
    ellers er der mange flere om emnet i underforaet 'Automatgearkasser' http://124forum.dk/w124/files/viewforum.php?f=27


    Bendix
     
  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tager lige en tester når konen kommer hjem (så plejer den nemlig at være rigtig godt varm :oh: )
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fornuftigt at tjekke olie, specielt hvis den ligefrem drypper.
    Det med gearekassen skal man passe på med, det som jeg har set og hørt fra flere gearkasse renoverings firmaer er, at hvis der er for meget olie på gearkassen, så begynder de roterende dele at røre olien og dermed piskes den fuld af luft, det svare lidt til at den køre uden olie og det brænder koblingerne af i gaerkassen og det resultere i at den til sidst vil fedte i koblingerne, men det du oplever kan også godt være alm. slid alt efter hvor mange Km. den har gået.
    Faktisk svare 1 cm. over maks på pinden ikke til så meget olie i forhold til på motorolie pinden.
    Jeg mener der er 200ml. melle maks og min. på gearkasse pinden.
    Mens det på motorolie pinden betyder 2 litter.
    Men igen så er det vigtigt for automatgaerkassen at den er lige i øjet.

    Nej dit olie spild skyldes en utæthed og ikke de 1½ cm. ekstra olie.
    Jeg ved at mercedes udgav en rettelse til deres værksteder ang. tjek af olien på W124erene hvor man fandt ud af at det var meget vigtigere end man troede at man holdte sig inden for maks punktet, da det ellers kan resultere i motorhaveri, men de beskriver ikke hvad og hvorfor i det dokument.

    Dit ånderør i ventildækslet skal bare skiftes, det er fordi det er blevet hårdt med tiden og ikke slutter tæt.
    Der er trods alt en smule pust i røret, så derfor skal det være tæt for at holde olie tågen/dampe inde.
    En god ting er at skifte både denne gummi slange og nyt oliepåfyldningslåg da de også er kendt for at svede med tiden.

    Motor olien man forskriver i bøgerne skal være mindst 10W/xx her om vinteren for at få en bedre koldstart.
    Jeg ville nok gå efter en Castrol 10W/60 da den holder en bedre viscositet når motoren er rigtig varm eks. om sommeren.
    Så bliver den ikke så tynd og dermed slipper man også for de meget små oliespild der typisk opstår når olien er helt varm og derfor meget tyndere.
    Jeg synes at en 5W/.. er for tynd til disse type motore og jeg ville aldrig gå under en ..W/40 olie

    Gearkases olien skal bare hede Dextron II eller III, III er den bedste.

    Hvis du rigtig vil kæle for den, så køber du også Servostyrings filteret, nemt at skifte oppe fra og det er en meget hyppig overset service komponent der tit viser sig at være flere år gammel, nogel gange årtier

    God fornøjelse med dyten 8)
     

Del denne side