Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fryser om fusserne....

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af abdec, 8 Februar 2012.

  1. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Hej alle ægspærter !

    Min 320TE fra -92 har p.t. ikke ret mange skavanker :wink:

    men....

    Varmeapparatet virker fint og aircon virker fint. Jeg kan dirigere varm luft til sideruderne og både kold og varm luft i midterdyserne alt efter aircon-indstilling, men jeg kan kun få meget lidt varme på fusserne. Også selvom varmevælgeren til højre står med pil lodret ned. Det er ikke iskold luft, men absolut heller ikke samme varme som foroven.

    (Blæseren virker udmiddelbart ud til at fingere fint på alle trin)

    Any ideas ?

    M.v.h.
    André
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den du kalder varme vælgeren, må være luft dyse vælgeren/Omskifteren, den har jo ikke rigtig noget at gøre med varmen som sådan.

    Men blot for at sikre at vi snakker om det samme, hvis du siger den peger pil lodret ned til fusserne, så går jeg ud fra du har alm. Klima anlæg og ikke det som nogle biler har der er Fuldautomatisk.

    Det undre mig i æøvrgit du siger du kan få "varm" luft ud af midter dyserne, dette burde ikke være muligt...
    De er kun til kold luft, så når du sætter varm luft ud til "ansigts" luft dyserne, så vil der altid kun være kold luft i de midterste og varm luft i siderne.

    Men Dvs. du har den model med 2 temperatur indstillings hjul right :?:

    Så har du mekanisk fat ned til dine fodspjæld og det kan måske være dit kabel træk der er smuttet sig en tur.

    Hvis det nu havde været den fuldautomatiske ville det have været vakum styret så vidt jeg husker og så kunne det være en slange der var råget af fordeler boksen eller en utæthed i dem.

    Men jeg tror ikke på det har noget at gøre med din temperatur føler i loftet eller suge pumpen, så ville det være lige omvendt at den lavede for meget varme når du satte den ned til fusserne.
    Og hvis ud har varme andre steder, så er det heller ikke duo ventilen eller flowet der fejler noget.

    Det lugter mest af alt af luft spjæld der ikke åbner og hvis det er det samme i begge sider, så ville jeg mistænke kabel trækket fra luft dyse omskifteren og ned til spjældene.

    Der vil sikkert være andre der har flere eller andre idér til hvad det kan være, men som du beskriver det kan jeg ikke lige se det skulle kunne være andet. 8)
     
  3. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Jep - fra venstre: temperaturvælger venstre - drejeskive til blæsermotor - 3 lodrette trykknapper (Øverst afrimning - midt stop aircon - nederst recirkulation) - drejeskrive til hvad vej luften skal blæse - temperaturvælger højre


    Det er da nemt i midterdysserne: Aircon on, temperatur vælger i det blå felt = kold luft. Temperaturvælger i det røde felt = varm luft


    Jeg anede ikke, at der var mekanisk forbindelse ned til de spjæld fra luftdysevælgeren/omskifteren. Kan det evt. fikses let ?


    hmmmm....

    Jeg har lige fået udskiftet hele loftslamepeenheden, da selealarmen var kortsluttet og blinkede altid.


    Og tak for svar - Jeg har dyb beundring for den enorme viden og villighed, der er i dette forum ! :yipi:
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: Fryser om fusserne....

    Den er med aircon, derfor slukket aircon = kold luft i midten, tændt aircon = varm luft i midten.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det giver jo ingen mening at man tænder sit Aircon og så sætter "VARM" luft på... :roll:
    hvad skulle idén lige være med det fætter Bendix :|

    Jeg er sikker på at det KUN er kold luft man får ud af disse midter dyser.
    Men Kan jeg virkelig tage fejl :oops:

    Jeg har ALDRIG kunne få varm luft ud af mine luft dyser, ej heller i mine forældres W124ere som begge også var med klima anlæg. indstilling altid på normalen hvor AC slår til og fra automatisk og så masser af varme til fusserne, men dejlig kold brise i ansigtet. :|

    Men hvad mener i med Aircon tændt, den har jo ikke en "tændt" funktion med mindre i kalder affugter funktionen for tændt funktion.
    Ellers er det jo bare normal drift med automatisk indkobling af kølekompressor/kold luft 8)
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu har jeg studeret manualen og det er som JEG siger.
    På dem med alm. varme apperat OG dem med alm. klima der er midter dyserne KUN til uopvarmet luft.
    På det fuldauotmatiske klima benævner man ikke midterdyserne med "uopvarmet" så det kan være på det fuldautomatiske med kun 1 temperatur indstilling hjul at man kan have varm luft ud af midter dyserne.

    Ellers så er der noget der ikke virker på jeres dyt, jeg kan nemlig også mærke varm luft "lige" de frøste 5 sek. jeg starter bilen ud af midter dyserne, så du har jo på en måde fysisk forbindelse til varme apperattet.
    Men de skal ellers kun afgive uopvarmet luft i følge bruger manualen 8)
     

    Attached Files:

    • AC.JPG
      AC.JPG
      File size:
      133.5 KB
      Visninger:
      2,110
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    på min 220E ´93 med alm klima, kan jeg også få varm luft i midterdyserne, jeg mener det er noget der er kommet for nylig, samtidig med at den har fået en rasle/larme lyd over 80 km/t ??
    må snart få kigget på det....
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg har også haft 220ere med varme i midterdysen.. Har ikke studeret nærmere om det kun lige er denne variant der kan. Det skal lige undersøges :D
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: Fryser om fusserne....

    Ja med tændt tænker jeg på affugter-funktionen, og det giver da rigtig god mening, da en aircon netop trækker fugten ud af luften.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: Fryser om fusserne....

    Har ikke lige fantasi til at forestille mig, hvordan det kan gå i stykker, så fordi man tænder affugteren, så falder kanalerne helt tilfældigt sammen således, at der sniger sig varm luft ind i midter-dysserne, da der jo iflg. doktor Papmus ingen fysisk sammenhæng er. :p

    Og endnu værre, slukker jeg affugteren, så falder kanalerne lige på plads igen. Hmm tror du også på julemanden?

    Det er også svært at forestille sig, at det netop er doktor Papmus's Mercedes, der har en fejl, alle ved jo, at den er i tiptop stand, og bliver passet og plejet nærmest dagligt, den ligner jo nærmest en fabriksny. not


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  11. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Re: Fryser om fusserne....

    Det er da en manual med nogle gamle ikoner du har fået fat i der. På min kommer der også varm luft ud af midterdysserne, med mindre at jeg trykker på 'ec' knappen.
    Det kan være at vi skal battle manualer imorgen.
    Hvem tar en tysk-dansk ordbog med :lol:

    Sent from my E10i using Tapatalk
     
  12. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej med jer...

    Jeg er 99.99% sikker på at jeg har læst at det med varme i midterdysserne er noget der kom på de sidste årgange, men jeg kan ikke huske hvilken årgang, men det er efter '91... Måske da de fik et facelift?!?

    Men nu har vi vist snart kørt abdec's tråd helt offtopic , så tilbage på sporet... :D

    Brian
     
  13. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Al den snak om varme i midterdyserne har nok ikke givet dig mere varme om futterne :?

    Da jeg fik min nuværende W201 havde jeg masser af varme ved futterne . . . når jeg ville afdugge fronruden :-? . . . Det viste sig at dysevælgeren havde været afmonteret og sat en halv omgang forkert på, så den virkede omvendt :)
     
  14. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Re: Fryser om fusserne....

    Det er ikke helt irrelevant, hvis vi nu fik afvide hvilket pictogram han har som det midterste af de tre tryk knapper.
    For Brabus henviser jo til en manual med et snefnug hvor der står at der ikke kan komme varme fra midten, og jeg har et pictogram hvor der står 'ec' og her kan der godt komme varme.
    Jeg tror at der er forskel på de to systemers funktion

    Sent from my E10i using Tapatalk
     
  15. Henrik66

    Henrik66 Member

    Joined:
    14 Oktober 2009
    Indlæg:
    350
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    300E Sportsline
    Km:
    287000
    Årgang:
    1992
    Re: Re: Fryser om fusserne....

    Brian[/quote]
    Det er ikke helt irrelevant, hvis vi nu fik afvide hvilket pictogram han har som det midterste af de tre tryk knapper.
    For Brabus henviser jo til en manual med et snefnug hvor der står at der ikke kan komme varme fra midten, og jeg har et pictogram hvor der står 'eco' og her kan der godt komme varme.
    Jeg tror at der er forskel på de to systemers funktion[/quote]


    Jeg har også det sidstnævnte med EC som midterknap, og Jeg fornemmer også der kommer varm luft i af midterdysserne, kan da mærke at både kaffen og min telefon er varm når de har siddet i mine T.Hansen kopholder. :eek:



    Fandt et link hvor det beskrives http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... knobs.html
     

    Attached Files:

  16. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Re: Re: Fryser om fusserne....

    Jeg kan bekræfte, at jeg har ovenstående layout i min dyt med "EC" knappen som den midterste af 3.

    "EC" knappen står for "Economy" og aktiveres (=rød lampe lyser), hvis man ønsker at slå aircon FRA !

    M.v.h.
    André
     
  17. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg kan heller ikke få vildt meget varme ned til fusserne.
    Der kommer varme der ned men det kan ikke blive sådan rigtig varmt der nede. I min gamle Golf 2 kunne jeg lave det så varmt om fusserne det næsten var for meget.

    Kan i lave det så varmt i jers 124?

    Hilsen Tonni
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nemlig en gammel manual jeg fandt på nettet, det er jeg klar over. 8)
    Men jeg har nu også den som vist på billede ovenfor, den som bendix har og christian osv. altså med EC knappen i midten, recirkulationen i bunden og affugter funktionen i toppen ;)

    Men jeg er ALDRIG kommer over en W124er med alm. klima der "virkede" og samtidig kunne afgive varme fra midter dyserne.
    Min fars den lange fra 93 "94" model havde samme system og havde ligeledes INGEN varme i midterdysen, men havde samme funktion som min, med at varme kunne stige ud lige ved opstart på varm motor, men straks efter kold igen.
    Og mange andre har da også skrevet herinde omkring de midsterste dyser KUN giver kold luft når folk har spurgt ind til det, hvorfor skulle det så lige pludselig være omvendt :|
    @ Bendix
    Tror du ikek bare det din skrammelkasse der halter og har en ineffektiv "klap" lukning ;)
    Jeg ved jeg har ry for at bruge tingene, men hvis der er noget min bil kan så er det ALT udstyr virker 100%
    alt lys er til stede og mit aircon skal jo ikke fyldes op 20 gange om året som jeres, det har fået 1 check siden 2006, kun for at konstatere det stadig virkede og IKKE havde midstet væske.
    Så deeet....

    Men der kan KUN være noget om, at det blev lavet om efter en årgang, men nu har jeg så lige prøvet min dyt, da der kom nyt batteri på den og den er sten sikker, INGEN varme fra midter dyserne, ej heller med affugter funktionen slået til, samme historie var det på min fars den lange 94 model.
    Jeg kan da heller ikke forstille mig hvem der kunne nyde godt af en gang varm luft lige i smasken :|
    Det er da netop derfor man har tænkt smart dengang man designede dem, og hvorfor skulle man ændre midter dyserne til varm luft blot fordi man slår over på affugter ??? det har jo intet med hinanden at gøre i øvrigt...

    Men jeg har her taget et shot af min helt særlige Instruktions bog hvor jeg har div. opdaterings blade på bla. klima anlæget, og guess what mine herre, det er MIG der har ret. der står også her at de midterste luftdyser er ikke opvamet luft = ingen funktion kan gøre de skal give varm luft. ;)
    Og det lille special hæfte har endog en udgivelses dato på bagsiden 9/7-1990 8)

    Så prøv nu lige at tage jeres egen instruktions bog, så vi kan blive lidt klogere på om det er årgangs bestemt eller om det som jeg forventer blot er en funktions fejl i jeres W124ere, fordi der kunen være en idé med at man åbner op for varmen til dyserne når bilen slukkes, det behøver ikke nødvendighvis at have en logisk mening alt sammen, de tyskere plejer sgu at have en sjov idé med det hele :D

    Men ja ud og tjek jeres instruktions bog :whip: nu er jeg nysgærig om det er en fejl, den kan måske sige noget om der kan være mere galt så som manglende spjæld funktion til fodvarmen.
     

    Attached Files:

    • Side5.JPG
      Side5.JPG
      File size:
      55.7 KB
      Visninger:
      2,029
    • Side4.JPG
      Side4.JPG
      File size:
      49 KB
      Visninger:
      2,017
    • Side3.JPG
      Side3.JPG
      File size:
      143.4 KB
      Visninger:
      2,030
    • Side2.JPG
      Side2.JPG
      File size:
      149.2 KB
      Visninger:
      2,032
    • Side1.JPG
      Side1.JPG
      File size:
      61.3 KB
      Visninger:
      2,005
  19. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Man affugter vel ikke effektivt hvis man blæser "våd"/ubehandlet luft ind.
    Men jeg gider altså ikke at smutte ud efter manualen og give mig i kast med google translate nu. Det er sgu for koldt og for sent :lol:

    Men i min verden giver det nu udemærket mening at man får den behandlede luft ind af midter dysserne også, og at systemet så fungerer som det ville gøre i en bil uden aircon, når man trygger på EC og slukker.

    Men nu er jeg heller ikke dygtigere :| :..|

    Jeg har også engang prøvet at skrue op for varmen i den ene side og så kulden i den anden, og der kunne man mærke forskel på de to dysser (ikke meget, men luften var som i yder dysserne).
    Om det er så er en funktionsfejl, eller hvordan det ved jeg ikke :out:
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Fryser om fusserne....

    @ teenageren Papmus
    Lav din egen tråd i stedet for at hijacke denne.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     

Del denne side