Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Køb af (næste) Mercedes

Emne i 'Øvrige serier' startet af svendsen72, 7 Februar 2012.

  1. svendsen72

    svendsen72 New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Stjerner,

    Tak for et herligt forum! Selvom jeg ikke er så aktiv har jeg været 'lurker' gennem længere tid :gr8:

    Jeg har kig på en potentiel afløser for / supplement til min elskede 124 - nemlig enten en w203 eller w211 (eller s203 og s211 er det vel, eftersom jeg kigger på stationcars). Gerne en 2004 eller 2005.

    Udover de ting der selvfølgelig går igen på alle brugte biler, er der så nogle ting man skal holde øje med på netop disse to serier (som jeg ihvertfald ikke har helt den samme ide om "børnesygdommene" på, som på 124'en)?

    Er der nogle "gode år" og "dårlige år" i de to serier? JTC nævner 220 CDI motoren kan være problematisk - det er netop den jeg har haft kigget på, da jeg slet ikke har behov for så meget motorkraft.

    Jeg har hørt at 7G-tronic gearkassen i de nyere s203'er ikke holder kvalitetsniveauet fra de ældre c'ers 5-trin gearkasser - har det noget på sig?

    Stjernehilsner fra
    Jørgen
     
  2. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej

    Med hensyn til jagten på den næste MB og evt faldgrubber ved de enkelte modeller vil jeg sige at der nok er nogen herinde der er mere kompetent til at udbrede sig om fælder mv.

    Men lige med gearkassen 7-gtronic tror jeg at jeg ved noget. :coolguy:

    Efter min opfattelse er den sart med hensyn til olieskift.
    Det SKAL gøres foreskrevet ved ca 60-80ooo km. Og nu siger jeg foreskrevet ...det var det vidst ikke på de første modeller.
    Man mente at der var "evighedsolie" på. :shock:
    Det skulle "de" ( læs Mercedes) vidst ikke have sagt.
    Masser af problemer med snavs i div ventilblokke + metalpartikler hvoraf sidstnænte er decideret uønsket da der er noget styreelektronik i bundkarret.
    Jeg mener hvem smider en skiftenøgle på tværs af batteripolerne ustraffet? :cool:
    Desuden skulle det ikke være muligt at tappe olien af converteren så der kan jo også samle sig ting og sager. :-((
    Om det lige er derfor der er skiftet masser af converter ved jeg ikke men jeg tror det.
    Hvis man er uheldig at blive indehaver af en fejlbehæftet 7-G ( som vidst nok er 9 gears - 2 bak!!) findes der en MULIG måde at redde den på.
    Simpelthn gennemskylle den med frisk olie. Det har efter sigende reddet flere.
    De deciderede symptomer kender jeg ikke ( min egen fejler ikke noget) men jeg har hørt alt lige fra ryste tendenser og mystiske gearskift.
    Mht olieskift er det ikke en hjemmopgave med mindre man har pumpe udstyr og tester til styresystemet.
    Ja det skal pumpes på nedefra. :eek:

    MEN så må jeg lige sige.....ALLE ANDRE GEARKASSER :" GÅ HJEM OG LÆG JER"

    Det er simpelthen den mest pragtfulde gearkasse jeg nogen sinde har prøvet at køre med. Skønt skiftemønster (hvis du da ellers bemærker det)
    Kan kun anbefales.
    God jagt på dit nye køretøj
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Helt klart en W211!!!

    Ganske kort, så lavede MB deres W210 som de var ved at knække nakken på..
    For at få dere rygte og økonomi tilbage på rette fod, lavede de så W211.

    Jeg må sige at det er en skøn vogn og er helt klart en værdig afløser for W124eren.

    Der er desværre ingen biler der kan fåes med så stærk en lak som de gamle MBer, men det er jo p.g.a. alt maling i dag skal være øko:-(

    Men har da haft en del W211 på liften som har rundet 400.000-500.000km og undervognen står som ny!!

    W203eren ser jeg ikke ligeså mange af og ville derfor ikke udtaler mig for meget om bilen før at min viden er større.

    Ang 7-g geakasserne, så er det som der siges.. Meget vigtigt med olieskift, da den skifter meget gear og bruger de invendige koblinger og konverter en del, Så olien bliver hurtig sort!!
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Måske lidt off Topic.

    Men jeg ved da at på de største modeller med BiTurbo V12ere, der kan man KUN få bilen med den gamle 5 trins, fordi den 7 trins ikke er lige så "stærk", deremd ikke sagt den er svag.

    Men brabus har samme problem når de skal tune en Rocket til de der 800 Hk. og godt 1450Nm.
    Så river den simpelthed gearkassen over :D
    Men med den 5 trins, så hodler det sgu :gr8:

    Men som sagt, så var det nok lidt off topic i forhold til virkeligheden for os dødelige :lol:

    Min Onkel har en W211er 270 CDIer, den køre også som en drøm, men jeg kan simpelthed ikke lade være med at få følelsen af der mangler den der utrolig gedine og solide kvalitet i kabinen som man kender fra en W124er.
    Alt virker altså bare lidt mere plastik / billigt agtig på en eller anden måde... :|
    Men ok, det er nok et af de mindre minuser i forhold til resten i forhold til en W124er :mrgreen:
     
  5. jackthedriver

    jackthedriver New Member

    Joined:
    9 Januar 2008
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo S80 2,9
    Km:
    385000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Audi A2 1,2 tdi 3L
    Bil nr. 2 Km:
    295000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Hej
    Har lige talt md min lokale MB pusher ang. overvejelser med bilkøb. Han fortæller at W211 er væsentligt bedre end W210 ikke kun rustmæssigt. Han har efterhånden solgt nogle stykker af W211'eren og har gjort sig nogle erfaringer mht. vedligeholdelses omk. på 2 af hans faste kunder. Den ene har kørt 100 K og den anden 50K og de ligger på ca. 0,35 øre/km i vedligehold, alt inkl. Årgange 2003 og 2004.
     
  6. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    .
    Hej

    Jeg vil lige oplyse om at ingen af 220 CDI'erne har den omtalte 7 trins gearkasse. De kører med en gearkasse med 5 trin frem og 2 bak. Den Gearkasse som har 7 gear frem, findes kun på 224hk 320cdi og 280CDI motoren fra 05 eller 06 og frem. Benzin ved jeg intet om hvilke der kører med hvad.
    Grunden til der skiftes mange convertere på 220CDI motorne er at de kører med en converter hvor der er friløb for bedre brændstofsøkonomi, og det slider, plus den er lavet så der ikke kan tappes olie af, og den kan komme til og indeholde urenheder, så der skal man os holde sine service, det err desværre bare ikke altid nok :-(
     
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    For lige at følge op på det med converterne - så er det altså ikke det slemmeste.
    En nyrenoveret converter til f.eks. en 220 CDI koster inklusiv din forum rabat kun 2600 kr. + moms.
    - Vi sprøjter convertere ud til alle københavner taxaere, så der må være noget om at de går på dem... Men det er heldigvis ikke så dyrt.


    Jeg oplever generelt ikke lige så mange problemer med de nye CDI motorer som på de gamle i 210'erne ;-)
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ALT går på en københavner-taxa........... selv karosseri pladerne bliver deforme :lol:
     
  9. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Her er lidt fakta om 7-trins gearkassen

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... ansmission


    - jeg syntes selv den er dejlig at køre med, de gang jeg har prøvet. Specielt at omdrejningstælleren står på ca. 1800omr/min når man kører 120km/t - det giver ro :sleep:


    Bemærk at BMW nogle år efter lavede en 8 trins gearkasse - og at MB er på vej med en 9 trins gearkasse....
     
  10. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vil gerne bakke det op, det er en rigtig fin GDS opgave, jeg skiftede converter på 6 timer lige med hjælp til og sætte gearkassen på igen. Men det laver jo så ikke om på at de går i stykker på 220CDI modellerne.
    Vil lige tilføje mercedes vil ha 14000kr for en converter og 20000kr hvis de skal skifte den, men det er så os incl moms :roll:
    Så få en specialist til det hvis man ikke selv har mod på det.
    Personligt ville jeg hvis jeg være godt tilfreds med en w211 220CDI jeg synes sku de kører godt, men converteren går os i stykker på dem...
     
  11. svendsen72

    svendsen72 New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Stjerner,

    Tak for de mange svar 8)

    Godt at vide!

    Det er ca. det halve af hvad min 124'er har kostet mig hidtil ... :eek:

    Min eneste anke ved 211'en er egentlig at den er så kæmpestor. 124'en er egentlig tilstrækkelig stor til mit behov, og da det pga familieforøgelse skal være en stationcar, hælder jeg nok mest til 203'en, der er noget mindre end 211'en i den version.

    Det kan nok bedst betale sig at finde den rigtige model med det rigtige udstyr fra starten, men mht til fx bi-xenon lygter og aftageligt træk, vil det overhovedet være muligt at få eftermonteret?

    Stjernehilsner fra
    Jørgen
     

Del denne side