Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvad er dette?

Emne i 'Diverse' startet af Flemming066, 6 Februar 2012.

  1. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Med fare for at lyde som Piet Van Deurs, er jeg nødt til at spørge De Herrer; Hvad er dette?
    Den sidder placeret bag batteriet og det gigantiske stik som sikkert har et eller andet fancy navn. Det er jo tydeligt man kan justere på det og lige så tydeligt at det nok ikke er meningen, siden den er plomberet. Nu har jeg det bare sådan, at plomber er til for at brydes, men først skønner jeg alligevel det vil være fornuftigt at høre hvad tingen gør, og hvor meget jeg kan ødelægge ved at dreje på den. :D
     

    Attached Files:

  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Det er til at indstille motoren til anden octan. Det er vist nix pille, da man kan skade motoren. Derfor er der også en plombe på.
    Men det er heller ikke noget vi har brug for at pille ved her i norden.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den styre benzinmapningen. Nogle lande køre med Octan 88 og andre med 100
    Så skal bilen stilles ins i forholdt til hvilket land for at overholde emisions forholdne.

    Mapningen er mængden af benzin, timingen af benzin, chooker tiden, aclerations benzin fedning,

    Den har 7 potisioner, drejes den til højre er det feder blanding og til venstre er det mere mager blanding.
    Men det gælder kun modeler uden katalysator.

    Dem med katalysator for blandingen justeret via lambda loop.

    Er der grøn tekst på knappen er det til biler med kat og er det hvid tekst er det til biler uden kat

    Inde i knappen sider der en modstandsbro hvis ohmske modstand bestemmer hvilken mapning motoren skal køre med.
     
  4. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak til jer begge. djaabo det var da en særdeles udførlig forklaring på funktionen af "tingen". Jeg tror jeg har forstået at det er bedst at holde snitterne for mig selv i dette tilfælde, det lyder jo ikke ligefrem som om bilen kommer til at køre bedre af at jeg rykker ploben af og drejer løs :-D
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er mercedes håndbogen over denne type du har.

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/07.3-1652.pdf

    Men det er kun på de gamle der er forskæl på farverne, de nyere som din der er der blot skrevet KAT hvis det er med katalysator, som du også kan se der står på din uden den er grøn.

    Det undre mig dog du har denne type på en 300E, er du sikker på det ikke er en 300E-24 altså med 24 Ventilet topstykke, det er normalt kun dem der har dette stik sidende hvor du har det med en plombering. :|
     
  6. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er self-destruct mekanismen :rofl: Ligner i hvert fald noget i den stil med plombering og det hele :lol:
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har tit overvejet at købe og installere denne "Self-destruct mekanisme" i min japaner slæde, som er min T-Hansen gejler bil.
    Men i stedet for det som ham i T-Hansen reklamen har brugt den til, :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=D3py7xroC1o
    så tænker jeg i lidt roligere baner i form af noget Nitro eller elektrisk kompressor så man lige får de der 15% ekstra hypper når man skal imponere gutterne.
    Kæft det er fedt stadig at være drengerøv mand :mrgreen: hvornår mon det forsvinder, forhåbentlig aldrig :D
     

    Attached Files:

  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  9. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    @ Brabus

    Nu har jeg jo ikke den store viden om biler generelt. Da jeg købte bilen sagde forhandleren (som jeg kender lidt) at den tidligere ejer havde kørt motoren tør for vand, og den derfor var futtet af. Han havde så lagt en anden motor i, der på det tidspunkt havde kørt 150.000 km. Motoren skulle have gået omkring 190.000 km da jeg købte bilen. Bilen er en årgang '90 men er indregistreret første gang i '89. På registreringsattesten står der blot den hedder 300E. Men da der er lagt en anden motor i den ved jeg ikke om man har taget en 24 ventilet og hældt i den, hvis det ellers er muligt.. Men nu har jeg taget et billede af motoren, uden at vide om i kan se om det er en 12 ell. 24 ventilet ud fra det.
     

    Attached Files:

  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja den er god nok.
    Det er en 12Ver 300E

    Jeg tror ikke man bare lige har hældt en anden motor i, fordi der er ret meget forskæl på en 12 og 24Ver.
    Alt skal skiftes, tændings moduler, styrebokse, lednigns net, osv osv.

    Men da det er en 90er model, så er det nok derfor din er lavet lige som på 24Verne, hvor dette stik er plomberet og gemt ad vejen.

    Men på 24Verne der kan man så via et stik på tændings modulet ændre denne option med om man køre på 95, 92 eller 88 Oktan.

    Men sådan er tændings modulet ikke lavet på en 300E, så derfor undrede det mig det var lavet sådan.
    Så reælt har du ikke mulighed for at ændre benzin oktan tal, med mindre du har en mere at side et sted?
    Nogle modeller har nemlig 2 af dem.

    Men standart er de som regel sat op til at køre på 95 Oktan blyfri når det er med katalysator.
    Dem fra før 88 der hed stikket noget med EZL ECE de kunne køre på rød 98 oktan og havde ikke katalysator.
    De ydet også 188 HK i stedet for de 180 som dem med KAT yder.
    Så der er selvf. lidt at hente hvis man kunne ændre tændingen på dem, men dette program er ike tilgængeligt på et tændings modul fra efter 88.

    ellers flot motorrum i øvrigt 8)
     
  12. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Havde jeg nu bare tænkt mig en lille smule om, kunne jeg nok have sagt mig selv at der skulle være plads til 2 knastaksler. Men det beviser jo blot, at jeg er lidt af en auto-mongol. Men jeg takker ihvertfald mange gange for den store respons på mit spørsmål, og så må jeg se hvordan jeg får hævet ydelsen fra de sølle 180 HK. til lidt mere. Ikke fordi jeg kræver det urimelige af min motor, men kunne man nu presse en 5-600 HK ud af den var det jo nok lidt sjovere. :lol:
     

Del denne side