Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Oliespilds mysterie ???

Emne i 'Dieselmotorer' startet af monzta, 4 Februar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folkens.

    For lidt tid siden skrev jeg at jeg mente min gearkasse var utæt. Den påstand var jeg lidt hurtig med fordi jeg tænkte at hvis det var fra motoren ville min bundplade under motoren sikkert sejle med olie.

    Men men men nu var jeg lige på lift med bilen, og ganske rigtig drypper olien fra det lavest punkt på drivlinen (nemlig nederste runding på koblingshus/motor, men olien kommer IKKE fra gearkassen.

    Hvad jeg kan se kommer olien ned fra bag startermotoren. Men umiddelbart er ventildæksel og topstykke knastør!

    Så det er ved at være lidt et mysterie.

    Jeg tænkte på om det kan være hydraulikvæske til bagdæmperne ??? Syntes nemlig den virker temmelig blød i røven, og sådan noget hydraulik plejer jo at virke som en god gasdæmper ?? måske ??

    Nogen gode ideer ?

    Alternativt må jeg ud og have indsugningen af for det må være bag det der kommer olie ned et sted fra ?
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er sikker på du har en utæt zimmerring i bageste hovedleje, dette har jeg nemlig dømt min egen til og have også, jeg opdagede dette da min campingvogn blev sortplettet når jeg kørte med den, dog er det i løbet af de tre år jeg har haft min bil blevet mindre og mindre og faktisk er stoppet, dog kommer der lidt ud her og der!!
    så dvs at jeg åbenbart bruger bilen mere eller på en anden måde end min forgænger

    :D :D :D :D
     
  3. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Attached Files:

  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det var også det jeg var bange for i første omgang. Men ved et nærmere tjek er det meget tydeligt at der er "frisk" olie ned ad siden af blokken bag startermotoren også ? Men kan det komme ud så det render op ad motorblokken også hvis det er O ring til hovedlejet der er smuttet ? Kan det komme ud fed startermotoren ?
     
  5. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Joo, som billedet viser, kan det sagtens komme til starteren også "bagfra".

    Hvis det ikke kommer fra pakningen af ventildækslen så kan det være turboens olie-returrør bag motoren
    (kan ses mha et spejl og i godt lys, siger de).

    Jeg ville undersøge hvert hjørne med godt lys og derefter rense alt ordentligt.

    Om et par dage et nyt syn efter det friske olie.

    (min kære Bertha har kun frisk olie så længe jeg hælder det raffineret ædle guld ind til spildeoliemixeren)
     
  6. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ingen turbo her, så det kan ikke være det, men de hydrauliske bagdæmpere har rør der kører den vej op, til gengæld mangler der intet olie på hydr beholderen så det kan ikke være det.

    Jeg skal have kigget den ordentligt igennem men det må vente til der ikke er f***** 14 minusgrader :aww:

    Er dog glad for det ikke var gearkassen som jeg ellers først havde mistænkt for det. Men selvf er hovedlejet ikke meget bedre :whistle:
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej dit hovedleje fejler sikkert ikke noget, men den pakdåse der skal tætne krumtappen bliver slidt, det er et stort arbejde at skifte den, og gearkasse / konverter/ svinghjul skal afmonteres, selve pakdåse og det aluhus den er monteret i koster sikkert ikke over en plovmand, mercedes anbefaler at aluhuset også skiftes , da det gamle kan være blevet skævt, det sagde de i hvert tilfælde til mig, da jeg måtte på den, men undersøg lige om utætheden ikke kommer fra dit oliefilter hus, eventuelt er boltene i låget blevet spændt for hårdt .
     
  8. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Noget skal der i hvert fald gøres for den går ikke til syn at den står og drypper olie, og fliserne i indkørslen kan også kun vendes en gang :mrgreen:

    Men gider simpelthen ikke igang med at gå på opdagelse når der er så koldt. Chekker olie på den og så må det være det. Det kan godt se ud som om det kommer ned ad blokken over starteren, så teoretisk set kan det jo også være ventildækselpakningen i hjørnet ved indugningssiden der er smuttet et hak..

    Jeg tager absolut imod tippet om at det kan være hovedlejepakningen der er gået, men jeg syntes det virker meget mærkeligt hvis det skulle være den efter nærmere eftertanke.

    Der sidder et hul i bunden af koblingshuset hvor olien kan komme ud af hvis det var den der var gået. At olien så også er på bundkarrets bagerste del, samt op af motorblokken bag startermotoren kan jeg ikke få til at passe med at det skulle være hovedlejepakningen. Men selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig, det ser bare ud som om det kommer fra motoren et sted længere oppe end man kan se nedefra når man kigger op langs startermotoren.

    Men som sagt ,når vi får en enkelt + grad eller to igen vil jeg gå i krig med at spore oliespildet for laves det skal det i hvert fald.
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    På oliefilterhuset sidder også olietryksmåleren, pakningen herved kan også være utæt.

    Men der er jo selvfølgelig mange muligheder......

    PS: Du behøver ikke pille indsugningen af, du kan med 99,9% sikkerhed nøjes med luftfilterkassen!
     

Del denne side