Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Overopheder kun når man holder i KØ

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 3 Februar 2012.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Min ene 300 E overopheder af at holde i kø, jeg kan sagtens holde temp under kontrol ved at tænde blæser og varme for fulde knald, men det er lidt irriterende at skulle være opmærksom på temp hele tiden og jeg får squ dårlige nerver når jeg kommer over 90 grader.

    Jeg har tjekket kølervæske og den er ok,

    Dog skal det lige nævnes at den bruger lidt vand og at jeg har skiftet det gamle dæksel ud med et sprit nyt.

    Jeg kan ligeledes høre at der er lidt luft i systemet når cirkulationspumpen kører!

    Tænker på om selve Køler skal skiftes, eller om man starter med Termostat og så evt vandpumpe osv

    Men selv i dette vejr kan den overophede af at stå i tomgang som den jo primært gør når man holder i kø, har i øvrigt tænkt på om det kan være viskose koblingen der er defekt?

    Konklusionen er vel at det kan være mange forskellige fejl, men et sted at starte er jo altid rart bluestar

    Go weekend :)
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Kan det være turbine-hjulet i vandpumpen som er hoppet af??
    For hvis det havde været defekt termostat (i konstant lukket position) så ville der være konstant overophedning (logisk set) og de boble lyde du kan høre kan være at kølervandet ligefrem koger :?
    Men prøv den billige løsning først. skift termostaten :D (som test: fjern termostaten og kør en tur og se om det ændrer sig)
     
  3. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er din viscoseblæser der ikke kører, og det kan der være flere årsager til, bla at føleren til blæseren ikke gir signal, dårlige sikringer, eller en defekt viscoseblæser.
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja helt enig, dog er viskosen på en M103 motor mekanisk.
    Så det er på med en ny kopling og så køre den igen.

    Det er 230ere eller 2.0ere der køre med elektronisk blæser kopling
     
  5. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det ved jeg så intet om, jeg kender kun til Diesel, og på min er den elektrisk styret.
     
  6. Frederic

    Frederic New Member

    Joined:
    11 September 2011
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ingen
    Årgang:
    0000
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det kan jo osse værer din køler som ikke har fuld gennemgang. jeg har set flere som er helt kolde på midten,
    og så bliver din viscosekobling aldrig varm..
     
  7. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Du taler om cirkulationspumpen... Mener du den elektriske, der bare holder kabinecirkulationen i gang på tomgang?

    Vandpumpen er en helt anden sag - en mekanisk pumpe som er remdrevet.
    Om den er i to, skulle måske tjekkes...

    Overtrykket i kølersystemet forårsager at kølervesken først koger på ca. 130 grader.
    På den måde er det ikke skadeligt heller farligt at nålen stiger over de frygtede 100 grader.

    Min ældre diesel-dame kører konstant på mellem 90 og 100 C-grader med den nye 85-grads Behr-termostat.

    Mvh
    Peter
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det var også derfor at jeg skrev 2.0 :)
     

Del denne side