Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af termostat, stort problem 230 TE 1988

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af icepirat, 30 Januar 2012.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg var så naiv at tro at denne gang så ville det være en walk over, jeg ville skifte min termostat da jeg syntes at det gik lidt trægt med at få motortemperaturen op på 85-90 grader.

    Det er ikke første gang jeg skifter en termostat i andre biler men denne gang skulle det ikke være.

    Udrustet med en ny termostat, lidt varmt tøj og et par fastnøgler begav jeg mig ud lørdag formiddag for lige at klare denne lille sag - jeg begyndte med at afmontere spændebånd og satte så en 10 nøgle på den første bolt, den lod sig ikke rokke, så næste, samme resultat og det gik ikke bedre med den 3de og sidste bolt :cry:

    Nu står jeg så med håret i postkassen, jeg tør simpelthen ikke trække mere i boltene af frygt for at de knækker.

    Jeg har forsigtigt prøvet at give boltene et slag på bolthovedet med en dorn, men da termostathuset er lavet af plast eller bakelit tør jeg ikke slå for meget, underdelen er formodentligt aluminium som jo heller ikke tåler for meget.

    Jeg sætter nu min lid til at der nogen i forum der har løsningen eller forslag til problemet.
     
  2. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    ja det lyder da ikke så rart... jeg ser ikke rigtig nogen andre udveje end at tage fat og håbe på det bedste, jeg ville dog være i nærheden af et svejseværk, så kan man svejse møtrikker på boltene hvis de skulle knække.
    held og lykke med det :cool:
     
  3. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Køb noget penetrerende olie, rustopløsende olie eller lignende. Sprøjt/smør det på bolthovederne så det trækker godt ind til gevindet og lad det trække et godt stykke tid.
    Du kan evt. gøre det et par gange over et par dage mens du bruger bilen. Du kan også prøve at løsne boltene mens motoren er varm efter olien har gjort dets arbejde, men kun lige for at løsne dem så du ikke får kogende vand på dig.
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Det lyder som om du har plastikcover på og det har det med at flække så det er en god ide at skifte samtidig.
    Møtrikkerne har blå skruelim så derfor sidder de godt fast, husk at tilspændes først det plejer at hjælpe når man skal afmonterer bolte der sidder godt fast. Ellers vil Jeg også sige at du er nød til at prøve og så se hvad der sker.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Marcpetersen, Morten Bech og Bindse for svar og forslag,

    Marcpetersen: Typisk vil boltene knække nede ved hvor de er skruet i, det er sjældent selve bolthovederne der knækker – desværre.
    Svejsning omkring termostathuset kunne måske løse problem hvis der ellers var noget at svejse i?

    Morten Bech: Penetrerende olie (tænkes der på WD40) er en mulighed men jeg tvivler på det vil kunne trække ned til gevindet men det skal naturligvis prøves.
    Jeg har prøvet at køre motoren rigtig varm, dog ikke ved brug af WD40 så det vil jeg også prøve. :yes:

    Bindse: Ja, det er et plastikdæksel og jeg har hørt at det er en god ide at skifte det samtidig med termostaten.
    Den nævnte ”skruelim”, er det Locktite?
    Ideen med at Tilspænde først har jeg ikke tænk på, god ide der skal prøves :gr8:

    Jeg har overvejet at bore ind i siden på termostathuset ved boltene og ad den vej tilføre noget WD40, mon det kunne være vejen :?:
     
  6. Stilbo

    Stilbo New Member

    Joined:
    7 December 2011
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tollestrup ved Vrå
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    MB 300D aut.
    Km:
    374000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Ford Transit 280
    Bil nr. 2 Km:
    174000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Jeg har overvejet at bore ind i siden på termostathuset ved boltene og ad den vej tilføre noget WD40, mon det kunne være vejen

    Hej jeg ville ikke bore det hul det kan give nogle grater så det bliver mere besværligt men WD40 løsningen er god og at spænde bolterne og så løsne dem det er effektivt.
    Jeg håber du får held med det.

    Hilsen Brian farvel
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
     
  8. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    2/3 acetone + 1/3 automatgearolie virker super som pennetrerene rust løsner.Lad det virker 1 times tid. Det bedste jeg prøvet indtil nu. Men dit plast termostathus er nok ikke glad for det.

    De fleste slagskruetrækkere kan også bruges med 1/2" toppe, virker godt når små bolte har sat sig godt fast.

    WD40 er lidt som helårsdæk, lidt noget gøgl uanset hvad det bruges til. Det er oprindeligt udviklet til at fjerne fugt fra radiogrej i militær regie. WD = Water dispersant.
     
  9. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ellers skær hoved af bolten med en vinkelsliber eller ligene. Så har du stadigvæk noget at gribe i når termostathuset er fjernet.
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: Skift af termostat, stort problem 230 TE 1988

    NEMLIG!

    Kan dog bruges til fejlfinding, når noget knirker, det virker bare ikke så længe.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  11. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    JUBIEEEEEE :D , det lykkedes, jeg har nu, her i eftermiddags skiftet min termostat og en tak skal lyde til alle der har givet gode råd, ikke mindst Bindse for forslaget om at spænde boltene lidt inden, om det lige var det der gjorde udslaget skal være usagt men som nævnt så lykkedes det.

    Jeg sprøjtede først lidt WD40 på bolthovederne og derefter tog jeg så fat på opgaven, det var med lidt bæven og til at begynde med noget forsigtigt men jeg fik efterhånden modet til at trække lidt mere og pludselig sagde kom der "snap" og første boldt var løs, dette gentog sig med de sidste 2 bolte, jeg opsendte flere bønner til højere magter og tilsidst gav de 2 sidste bolte sig og jeg kunne herefter skifte termostaten.

    Jeg vil da iøvrigt give andre der står i samme situation det råd at bruge fastnøgle og at denne holdes fuldkommen i plan (vinkelret) med boltene, hvis man forsøger med en topnøgle vil man hurtigt miste fornemmelsen af vridningen mellem top/skralde/bolt med det resultat at man meget nemt knækker bolten.

    Jeg har nu en motortemperatur der er helt normal, ca. 85 grader og den kommer relativt hurtigt til forskel fra tidligere med den gamle termostat hvilket også betyder at jeg får lidt mere varme i kabinen end jeg havde før.

    Apropos det med varmen i kabinen så havde jeg den oplevelse at blæseren ikke kørte for fuld kraft men forleden så begyndte den pludselig at køre stærkere, der mangler dog stadig et trin i at komme helt op i omdrejninger, ved skift fra 3 til 4 sker der ingen ændringer i omdrejningerne men det må jeg se på ved lejlighed.

    Tak til alle for hjælpen.
     

Del denne side