Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Min automatgearkasse lækker olie !!

Emne i 'Dieselmotorer' startet af monzta, 23 Januar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folks.

    Jeg har et lille problem med min automatgearkasse på min 300D. Den smider en lille smule olie i indkørselen :-(

    Jeg kan ikke umiddelbart se hvor det kommer ud, men jeg kunne godt tænke mig at høre jer hvad der er sandsynligt. Det er en 300D fra 90 og det er en 4 trins gearkasse.

    Så vidt jeg har forstået har en sådan en gearkasse et bundkar så mon ikke det kan være den pakning der er utæt ?
    Jeg har læst mig frem til i andre tråde at man kan skifte noget oliefilter på gearkassen? Overvejer at hvis jeg alligevel skal ned og ligge og rode rundt at gøre det hele så den er frisk igen (ny olie osv).

    Hvad er proceduren for skifte af bundkarspakning på gearkasse, oliefilter og olie ?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det kan godt være din bundkars pakning som i øvrigt ikke koster alverden.
    Og ja når du har dette afmonteret så er det en leg at skifte dit olie filter også og selvf. din olie.

    Husk også at aftappe olien i converteren, den skal drejes rundt til du ser en aftapnings skrue komme til syne. 8)
    Der er nemlig ca. ½-1 litter derinde også.

    Men det kan altså også komme fra pakdåsen mellem gearkasse og converter :idea:
    Det vil du meget nemt kunne se når du kommer ned under den.

    Hvis det er fra bundkar, ja se kan du selv se det, hvis det er fradenne pakdåse, så komemr det ud mellem gearkasse og motor.

    8)
     
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok det lyder jo som om det er til at gå til så :D

    Lige et dumt spørgsmål, hvordan hælder man olie på konverteren igen hvis jeg tapper det af ? Den kan man jo ikke komme til ovenfra ? ;joker
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej du fylder halvdelen af den oliemængde der skal være på gearkassen på, og starter motoren kortvarigt så bliver det pumpet ind i converteren og olien fyldes på igennem røret til oliemålepinden, men det ved du vist godt, 8)
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Af med gearkassen, vend den om og hæld olie i konverteren.......det er gas ! :lol:

    Fyld ca. halvdelen på, start motoren og efterfyld, endelig ikke for meget. Husk oliestanden på gearkassen måles med driftvarm gearkasseolie og motor i tomgang, så kør en tur og tjek igen. Du fylder på via målerøret i motorrummet.


    Bendix
     
  6. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan også forekomme at bundkaret er blevet skævt, hvis det har været overspændt ved filterskift. Vigtigt at bruge korrekt moment her. Havde samme problem på min, men var heldig det kunne rettes op igen.

    Kan se du er fra nordjylland, så du kunne evt kontakte Skillingbro lige nord for Støvring. Dette er ikke en reklame, men blot en viderebringning af erfaring. Det var dem som skiftede på min, og jeg gav 1.000,- + moms incl. olie og filter så vidt jeg husker. Og de reddede mit bundkar, et nyt koster vist omkring kr. 500-1.000,-

    Men hvis man vil selv, så vil man jo selv. Husk blot, at renlighed i denne proces er absolut af høj prioritet. Kun rene klude til aftøring, og ren tragt når du hælder olie på :whip:

    Held og lykke med det.
     
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ha ha ja i er fuld af gode idéer :) Jeg sad faktisk og ventede på hvornår nogen foreslog mig at trille bilen om på taget for at hælde olie på converteren :)

    Nu har jeg heller ikke rodet meget med automatgear biler, men de få jeg har haft har man ikke kunnet åbne konverteren på så det bliver spændende :)

    Jamen det lyder som om jeg har et godt lille projekt foran mig her, det kan være jeg skulle tage billeder af processen fra a-z så vi kan få en lille billedeguide her til siden ?

    Vedr skift af olie osv, er jeg godt klar over at når man åbner til en gearkasse skal det være tæt på sterile omgivelser man arbejder i. Jeg vil dog sige at jeg har lavet så mange gamle biler efterhånden at et skift af noget olie, et filter og en pakning ikke er noget jeg gider betale 1000 .- kr for på værksted, men tak for forslaget alligevel. Det eneste gamle bil jeg har haft sendt på værksted var en infam Astro Van jeg havde for et par år siden der var bygget om til 5,7 V8. Magen til møgkasse har jeg aldrig kendt, og da gearkassen stod af var jeg nødt til at sende bilen på værksted i randers. Det kostede mig knap 14.000.- kr at få renoveret den 4 trins mat gearkasse der sad på :----
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    lige for at følge op på din skræk historie :whistle:
    Så skulle du bare prøve at få lavet gearkasse det forkerte sted :cry:
    Jeg fik først "renoveret" min på et værskted (2011 Maj) der havde en indlejet gearkasse mand til at lave den som havde lavet disse i over 30 år og underviste i det osv. ja ja det lød jo godt alt sammen ik. :|
    Det kostede 10.000 Kr. ok fair nok pris. hvor jeg betalte 5000 af dem.
    Den kom nemlig aldrig til rigtig at skifte som den skulle og de prøvede at justere den ind ca. 5-6 gange og det blev bare værre og til sidst ramte den konsekvent omdrejnigns begrænseren i alle gear med mindre man lige løftet foden og lod den skifte og sådan gjorde den ikke engang inden.
    Til sidst så skiftede den selv ned i gear og kunne ikke køre i mere end 2 gear.
    Så blev jeg harm og sagde nu måtte de tage sig sammen, nå så rensede de ventil huset og så kom den til at virke igen.
    men stadig ikke med ordentlige skift.
    Men jeg nåede kun at køre 2 dage, så smed den alt gearkasse olien og brændte om muligt gearkassen af :shock:
    SÅ var jeg rigtig harm og klar til at flå dem i retten og hele pisset.
    Men de skulel jo have en chance for selv at rette op på unoderne.
    Nu viste det sig så at gearkasse manden der var indlejet mente at min bil var alt for kraftig til denne gearkasse og den tog flere omdrejnigner end de gør normalt osv osv. alt sammen noget der indikeret han INTET vidste om bilen som standart da det han sagde var sluder.
    Bilen er født sådan og det er den originale gearkasse den har kørt med siden 1991 med denne motor, så hvis den er så vild, så var der nok sket noget meget før.

    Men han mente i hvertfald at det IGEN skulel koste mig 10.000 Kr. at få lavet den.
    Men den var jo lige renoveret som jeg sagde og så skal den vel ikek kaste gearkasse olien hvis man har lavet den korrekt :roll: og værkstedet stod som mellemled eller som min kontakt og trak bare på skuldrene :angry:
    Det er dem jeg har lavet aftalen med, så de burde være dem der tog det på sig, men ja de skulle så igen have det på plads med gearkasse manden og han var ligeglad, penge eller også var han væk. :|

    Så nu har jeg en gearkasse der ligger splittet ad i atomer på deres værksted, jeg har betalt 5000 Kr. og min gearkasse er om nu endnu mere i stykker end da jeg først kom med den.

    Så nu køre jeg rundt med en lånt gearkasse, som jeg så lige for nylig "måske" har været så uheldig med også at fået ødelagt, ikke pga. kørslen, men fordi mit bagtøj satte sig med 110 i timen og det giver jo et pænt ryk i gearkassen der snurre rundt og det kunne den åbenbart ikke lide, så nu vil den ikke skifte op i gear. :cry:

    Så sumere man lidt op, så har jeg nu 2 gearkasse renovationer jeg skal have lavet plus jeg er 5000 Kr. fattigere.
    Så jeg tror jeg om nogen kan fatte din historie om astro vanen, om end jeg synes den er peanuts og slet ikke noget at græde snot over :lol: du forstår sikkert mit synspunkt efter min historie :mrgreen:

    Men ja vi glæder os til at se billeder af seancen, det er ALTID godt når nogen gør lidt ekstra så forummet bliver sjovere at læse og kikke med på og deltage i :gr8:
     
  9. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja det er simpelthen træls sådan noget. Men tror dog stadig jeg kan slå den historie når nu vi begynder at hive de rådne æg op fra gemmerne :)

    Min kærestes Onkel købte sig for et år siden en nyere Opel Astra (3 år gammel) en 1,7 turbodiesel. Da han havde haft den i ca 6 måneder opdagede han et opkog på bagsmækken (rustbobbel). Han kørte til Opel med den da der er 5 års garanti på lak og rust men her fortalte de at det var et zink opkog fra galvaniseringen.
    Efter lidt tid gik der "hul på bumsen" og ud kom en brun orange løber med rust. Igen kørte han til Opel, og her fik han at vide at det stadig var et zinkopkog. Herefter kontaktede han FDM som kontaktede Opel selv. Igen, Zinkopkog.

    Nå men så lod han den ligge dér og blev kaldt ind til et stort service kort tid efter. Her skulle man skifte tandrem samt gløderør og en masse andet. Alt ialt et service til små 10kg. Men så skete der det at den mekaniker der lavede den knak et gløderør i topstykket, så topstykket skulle af, pakkes om, stiften udbores, nyt gevind osv osv. Alt i alt fik han en regning på 24.000.- kr. Igen klagede han (men betalte regningen så han kunne få bilen) og fik den hjem. Til hans store overraskelse var der nu ridser på bagsmækken samt en revne i forkofangeren. Så nu blev hans bagsmæk malet om gratis, samt han fik en ny forkofanger på og lakeret. Denne sidder dog og gaber i den ene side..

    En uges tid efter var jeg ude og køre med ham i bilen. Pludselig gik den i stå ... ?? Der gik et par minutter så startede vi den igen og den kørte fint.

    Hos Opel sagde diagnoseværktøjet at der ingen fejl var = bilen fejler intet og hvis den var gået i stå for os var det en kørerfejl... !

    Han valgte så at køre til en Automester med den for at få en second oppinion. Automester sagde efter 10 minutter at det var dieselpumpen der var smuttet, han fik den skiftet, og så kørte den perfekt.

    Indtil videre har alt det her kostet ham 35.000 kr på en bil der er 3 år gammel og hvor alting ellers skulle være dækket af garantien (minus de 10kg som service kostede).

    Han er i gang med at køre sag på Opel igennem FDM , men en ting er sikker (og det her siger jeg som gammel Opelmand) at jeg aldrig ALDRIG nogensinde skal have en ny Opel.. Magen til mangel på service er totalt uset!
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu snakkede jeg jo også KUN om gearkassen på min bil :whistle:
    Jeg har også kørt retsag mod ham jeg købte bilen af = 104.000 Kr. tilbage til farmand her ud af de 153.000 Kr. jeg gav for bilen.
    Motor total renoveret helt ind til stempler og pinde og blok.
    toppakning skift hvor paknignen koster 5000 Kr. uden slibesæt.
    mine sidste ture forbi Ejner Hessel (kender nogen) :p
    Nu mit Bagtøj gik.
    Nye bærearme foran 8.400 Kr.
    Har skiftet dæk et par gange ti lde der 6500 Kr. man komemr af med per gang :D
    Uh, jeg har rigtig mange sjove historier med min, meeen 1 ting er godt, den har ikek fået lov at gå ned med falget, det sker først hvis den brænder ned, ryger af vejen og bliver total skadet eller anden lign. tragedie :mrgreen:

    Fordi det er godt nok også sjovt at lege med bilen og sådan komme rundt omkring den, så kender den helt ind til benet efter hånden 8)

    Så når alt kommer til alt, så tror jeg mange af de gamle forum deltagere kan nikke genkendene til at jeg nok har haft mine kampe med bilen og bestemt åbenbart ikke er ovre endnu :lol:
    Meen når den nu kun har kostet mig 49.000 Kr. i de tider hvor de var lidt værd stadig 2006, så er der jo noget ved det :D men det synes forhandleren jeg købte den af nok ikke :whistle:
     

Del denne side