Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bagtøj med ASR hvilken olie ?

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af BRABUS, 20 Januar 2012.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu da jeg er ved at skifte bagtøj, så vil jeg jo lige lave et olieskift på dette.

    Jeg har forhørt mig et par steder og er egentlig ok med svarende.

    Men det er jo rart at høre så mange som muligt, så når nu mit bagtøj er med ASR (Antispind) som ikke er det samme som ASD (Med spær) så er et ASR bagtøjs eneste forskæl fra et almindeligt egentlig bare at det måske er lidt større og har følere på begge udgangs axler i stedet for kun 1 føler som normalt.

    Så rent mekanisk hvad angår olien, så er der vel ikek noget specielt ved et ASR bagtøj.

    Men da man jo godt vil kæde lidt for sine ting, så ville jeg jo gerne have så god en olie som muligt.
    Normalt står der jo bare man skal hælde noget gear/bagtøjs olie på i noget 80W/90 viscositet.

    Men den olie der findes til eks. bagtøj med spær som er noget dyre og i min logik selvfølgelig også må kunne bruges til alm. bagtøj måske være bedre fordi den skal kunne kapere selve friktions pladerne i bagtøjet også og dermed tåle noget ekstra varme til 75W/140 og når jeg tænker på at mit bagtøj jo sikkert er belasted mere pga. den lidt højere motorydelse, ville det så ikek være bdre at vælge den til bagtøj med spær :|
    Herunder ses de 2 typer jeg vilel vælge imellem, men jeg har så valgt den til spær.

    Den alm.:
    :arrow: http://www.mapodo.de/castrol-syntrans-transaxle-75w-90.html
    Den til spær:
    :arrow: http://www.mapodo.de/castrol-syntrax-limited-slip-75w-140-1-ltr.html

    Hva siger i derude, hvad er jeres erfaring er det helt forkert eller ?
     
  2. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej BRABUS
    Jeg tror nu ikke den ene olie er bedre end den anden. Men de er 2 forskellige olier af den grund at koblingspladerne mister funktionen med den alm olie. Jeg har ikke haft bil med spær, men min mc har vådkobling, og den dur ikke med alm motorolie, der skal bruges den rigtige olie for at koblingen ikke fedter.

    Mvh

    Kenneth
     
  3. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Brabus

    Du har helt ret, der sker intet ved at hælde "LSD" :D olie på dit bagtøj, selvom der ikke er spær på.

    Jeg pudsede Q8's teknikere på sagen da ASR ikke er nævnt i nogle af de lister jeg har kunnet finde, heller ikke Castrol's.

    Svaret var at de ikke lige havde oplysningerne, men hvis man er i tvivl, så kan man ALTID bruge LSD (limited slip diff) olie, naturligvis skal specifikationerne være i orden, men LSD additiverne kan ikke skade et alm. bagtøj... Den går ikke den anden vej rundt, så dør spærret på rekord tid...

    Brian
     
  4. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    og ASR . . . Antriebs Schlupf Regeler, ligger jo også i bremsesystemet, ikke i bagtøjet. Har en værkstedshåndbog på MB-modersmål om ASR på 97 sider :)
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej precis, et bagtøj med ASR har kun den eneste forskæl at det har følere på begge udgangs axler hvor det alm. kun har på indgangs axlen 8) Og det har jo intet at gøre elelr sige noget hvad olie typen angår.
    Det er kun med ASD man har disse friktions plader.

    Men hva så med eks. Viscositetten ?
    Den er jo opgivet standart til at skulle være 85W/90

    Men den her til ASD er jo på 75W/140 dvs. den kan bedre holde sig tykflydende selv når den er meget varm pga. friktionen fra ASD koblingerne skaber varme.
    Men det er vel bare et plus går jeg ud fra, når man også har en motor der vrider lidt mere :| den alm. castrol olie er nemlig på 75W/90

    Både Nick fra Gørløse og Jacob fra JTC siger da også at de fint kan bruges og at de endog sælges tit til de biler man ved arbejder lidt hårdere.
    En 200D har eks. på ingen måde ekstra glæde af en sådan olie kan man sige :D

    Nå, jeg skal skifte den i dag, eneste minus er at jeg skal have opvarmet olien inden den skal hældes af, så jeg må smide bagtøjet ind i ovnen og så op på ca. 80 grader :lol:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super takker for undersøgelsen :gr8:
     

Del denne side