Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Spørgsmål 603 diesel motor indsugning

Emne i 'Dieselmotorer' startet af monzta, 12 Januar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.

    Jeg har lige et spørgsmål. Min nyindkøbte 300TD er den første diesel bil jeg ejer så selvom jeg har skruet MASSER på benzinbiler er det jo ikke lige helt det samme :)

    Derfor mit spørgsmål:

    Jeg vil gerne shine motorrummet op på min Mercer så det fremstår rigtig flot og heldigvis kan jeg se at der er rigtig meget alu på sådan en motor man kan gå igang med at polere :)

    I den forbindelse stod jeg og kiggede på indsugningen. Så vidt jeg kan se er dyserne monteret i topstykket og derfor er "indsugningsmanifolden" vel egentlig kun et "sugerør" til luft er det ikke ? Der er jo heller ikke luftmasse / mængde måler på ?

    I bund og grund burde motoren vel kunne køre selvom man afmonterer "indsugningsmanifold" kan den ikke ?

    Jeg pønser nemlig på at lave min egen indsugning til den i Alu rør med 6 motorcykel luftfiltre :cool: Tror i det kan lade sig give sig ? :)
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo M103 er meget simpel. Intet gasspjæld, massemåler, lufttemperatur føler eller lign.
    Indsugnings manifolden er bare et indsugningsrør og dog!! Den er afstandsafstemt i forhold til resonans og effekt.

    Så hvis du smider rør på i anden dimosin eller lign, så ville de kun tage effekten fra motoren + at den ville støje betydeligt mere.
    Og det er ikke støj på den gode måde desværre :-|

    Desuden køre motoren også med ram air indtag i fronten. Så det kan ikke blive mere optimalt end det er nu. Skulle man noget, så skal pumpen stilles ind til at give lidt mere brændstof. Omdrejnings begrænseren skal op og der skal smides et sports filter i.
    Så kan der hentes en 15-20% effekt.

    Det var noget jeg havde tilbud på for noget tid siden. Mener jeg solgte hele optimerings pakken for 1500 inkl moms.
     
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay det lyder godt :) Støjen gør ikke så meget den vil sandsynligvis støje lidt mere med åbne filtre end med det lukkede ram filter system, men det overlever jeg :) Det er heller ikke sikkert det er noget jeg gider at køre med, men ville gerne lave det så der var lidt at se på til træf eller lign :)

    Tænker på at lave 6 individuelle polerede alu rør med sådan 6 stykker her på :

    [​IMG]
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen det ville sikkert se kanon godt ud. Men du ville nok miste en 10-15% effekt på det :?

    Hvad med at tage den originale indsugnings manifold og få poleret den op til crome eller få den forcromet?
    Eventuelt også polere dyse rørne op. Der skal ikke mere til end noget autosol og en masse knofedt :-D
     
  5. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Planen er at polere alle dyserør op, samt stort set alt i alu på motoren af småting bliver anodiseret og poleret. Har lige været ude og vaske luftfilterkassen i dag og polere ventildækslet, ser sgu godt ud :)

    Hvorfor er det at i mener jeg kommer til at miste effekt ? Det gælder vel også for dieselmotorer at jo nemmere motoren har ved at hive luft indenbords jo mere power burde man vel også få ? Og en anden ting er at det kan nok være at der er noget ram-effekt i den måde det originale system er lavet på men der sidder jo en kæmpe flaskehals i filterkassen i form af en slags venturi tragt / indsnævring i hullet hvor indsugningsslangen sidder. Det er et meget lille hul at skulle hive luft ind ad for så stor en motor syntes jeg.. Men som sagt jeg er ikke Diesel mand så jeg ved ikke så meget om det, men håber i kan hjælpe med svar på ovenstående :)

    Det kan godt være vi lige på nuværende tidspunkt også skal slå fast at jeg er godt oppe i 30´erne og ikke som indlægget måske kan ligge op til 19 år og med fast rabatkort til Thansen :mrgreen:
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nej det er langt fra som en benziner.
    Det er en meget krøllet tekninsk forklaring.. Men sagt på en nem måde så er indsugningen dimosineret således at den ujævner de indsugnings impulser og på den måde gør at motoren har nemmere ved at få luft ind når ventilen åbner.

    Den prop der sider i indsugnings kassen er for at tage resonans, men det er også en afstemning for indsugningen så den har et jævnt luft flow og på den måde yder bedst.

    Ud over det er lidt ram air effekt over det, så opbygningen også for at den for kold luft udefra.
    I motorrummet er der jo varmt og kan sige at for hver 10 grader luften er varmere, så mister man 1% effekt.
     
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er helt rigtigt og lyder også som den motorviden jeg kender til det med den kolde luft. Jo køligere luft jo bedre da kold luft er fortættet og 1cm2 luft der er kold indeholder mere o2 end 1cm2 luft der er varm.

    Tror nu jeg vil prøve det alligevel, der kan vel dårligt ske noget ved det, og kunne da være sjovt (om ikke andet så til træf) at have noget under hjelmen som der ikke er andre der har. Så hul i om den kun laver 90hk sådan en weekend :)
     

Del denne side