Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Campingvogns-trækker..??!!

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af sejleren, 7 August 2007.

  1. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa.

    Jeg har lige et spørgsmål om trækning af campingvogn.

    Jeg skal ud og have købt en campingvogn, men hvad størrelse kan i anbefale at trække afsted med, efter en ældre stjerne. Det er en 300D fra 90. Den må jo trække 1300 kg, MEN KAN DEN DET..???

    Og hvad må jeg så forvente den køre på literen..?
     
  2. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg kan komme med en ledetråd..
    Jeg har en 250 D, Aut fra 87 og en wilk på 1000 kg.
    Jeg ledes stile og roligt efter en mindre vogn. Jeg syntes det er lige i overkanten, af hvad jeg vil byde min bil..
    Drift ca 11 km pr liter, regnet i snit over ca 350 km...

    Håber andre støder til med svar !!
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Mener 124 300d i tyskland(kan også godkendes i dk med det) må have 1500-1800 kg på krog!!! Er motor/køler/gearkasse/bagtøj i ok stand er det ikke noget problem.
    Chr
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg har læst end del på www.campingferie.dk hvor der findes mange spændende oplysninger for campister, bl.a. er der biltest om camping trækker, og her blev bl.a. en MB 211 320cdi testet og denne bil blev bedømt som et "ultimativt motorvejslokomotiv" som campingtrækker, - men der skrives også at hvis budgettet ikke rækker til en sådan kan man vælge w124 300D som et udmærket alternativ. se linket til test. http://www.campingferie.dk/h21_biler/s/mercedese320.asp.

    Men det er da klart, der er da væsentlig forskel på de 191 NM som 124'ren har til de over 300 NM som mange nyere cdi diesel og lign har.


    Men omvendt så læste jeg også om en testtur på samme side, hvor man bl.a. kørte med en hyundai matrix 1,5 l med 80 hk og 180 Nm med campingvogn på 1000 kg EGENVÆGT! + lastevne op til bilens tilladte, på en bjerggtur til Frankrig, læs om turen her: http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/cfmc2005.asp

    Så hvis den kan, så kan en 300D også :twisted:

    PS. Jeg kører somme tider med en boxtrailer lastet om til 1500 kg, og det går da fint,- selv om man da ikke er i tvivl om at den er med, for selvfølgelig er det ikke en racervogn, men nu er det jo også en ferietur. :D

    PSS. W124 300D kan godkendes til 1900 kg trailer.
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Ellers har jeg en ML 320 til salg, den må trække 2650 kg, det skulle vel være nok :twisted:
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Kenneth !

    Prøv at kigge på www.whattowcar.com
    Her kan du matche din 124'er med mange forskellige campingvogne.
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej

    ja 1300 kg skulle ikke være noget problem,
    min gammel 300D måtte køre med 1900 kg og hade et 2100 kg træk på

    jeg må da nok indrømme at vis man skal ud at køre i bakker så kunne man da nok bruge mere Nm :D

    men jeg har nu kun haft kørt med en trailer med total 2700 kg efter min gammel :shock:
    så ved ikke hvordan det ville være at køre KUN med en 1300 kg´s trailer
     
  8. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Nuffe :D

    Jeg kunne godt tænke mig at hører, hvordan det var at kører med 2700 kg efter en bil med 109-113 HK, hvor langt du kørte :?: og hvor mange bakker du skulle over. :?: 0-100 km/t tiden. :?:

    Hvad var bøden på. :?:
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    haha ja frank

    jeg var på NOVOREN og hente kompost
    og køret jo bare på vægt og betalt 100 kr derinde
    hvor efter jeg kørte ned til gummigede :shock:

    sage til ham i gede jeg skulle ha hvad jeg måtte læsse,

    men men tosse fyldte hele skolve på gede (ca 3 m3 )
    og løfte den ind over trailer , og begyndt at drysse det af,

    men men med et kom det hele ned i trailer og så var der læs :shock: :shock: :shock: ja mit bud er mellem 2500 og 3000 kg på :shock: ja der var ikke mere ind 8-10 cm luft under trækkroge,

    jo den gik ikke fra 0-100 på 14 sec men nok mere 14 min :D :D

    og frank der er ikke så meget politi den vej jeg kørte hjem *GGG*

    men hold kæft hvor var der mange tillerbøre at køre i haven :oops:

    men den klare det jo fint nok de 109 hk og så over 1 200 000 km på bage
     
  10. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej sejleren

    Det med hvor mange kg man syntes det er ok at trække med på krogen, selvom bilen er godkendt til flere kg, det er meget individuelt af hvordan man mener en bil skal kører, for at kører perfekt.

    Hvis man er den type der kører på motorvejen i blødhat tempo, hvor bilen taber fart op ad en bakke og aldrig laver en overhaler, selvom der kører en traktor foran, og elsker at rode med gearstangen eller hører en automatgearkasse der skifter op og ned hele tiden, så er det ok at kører med mange kg efter bilen, men er man den type der gerne vil have bilen har overskud til at følge trafikken og laver en overhaling en gang imellem, så vil jeg tro det er bedst med en campingvogn på 900-1000 kg med en bil der har 109-113 HK

    Min 300 turbodiesel med 147 HK og 274 NM ved 2400 omdr/min må trække 1900 kg. og lastes med 600 kg. totavægt 2025 kg.

    Når jeg trækker min campingvogn, der har en totalvægt på 1300 kg og bilen er ferie pakket med familien, syntes jeg ikke den har det helt store overskud, når jeg trækker ud og vil overhale en lastbil, der kører 90 km/t (forgår selvfølgelig i Frankrig, hvor man må kører 130 km/t med anhænger), går det så op ad en bakke har jeg været ude for et par gange, at jeg måtte opgive og trække ind bagved igen.
    Når vi kører rundt i bjergene i Frankrig trækker den rigtigt godt, men der skal jeg heller ikke lave en overhaling, som kræver ekstra kræfter.

    Det med at kører med mange kg på krogen er der selvfølgelig forskel på, når man trækker en campingvogn, frem for en lav trailer, fordi campingvognen har den store vindmodstand imod sig, og bilen er lastet, når man kører med trailer er bilen jo sjældent lastet, jeg kan f.eks. ikke kører hurtigere end 130 km/t med min 300 turbodiesel og 1300 kg campingvogn på krogen + 5-600 kg vægt i bilen,

    Dieselforbrug :

    300 turbodiesel uden 1300 kg. campingvogn 9- 9½ km/l + klima. 10-10½ uden klima
    300 turbodiesel med 1300 kg. campingvogn ved 90 km/t 7.8 - 8,2 km/l + klima
    300 turbodiesel med 1300 kg. campingvogn ved 120 km/t + medvind 4,6 km/l + klima
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hej

    Det med 1300 kg campingvogn på en 300D er ikke noget problem. Min gamle (87) 300D AUT. har jeg for et par år siden fået vejet op fra 1300 til 1900 kg på trækket. Jeg har hentet adskillige 124'ere og 210'ere i Tyskland på autotraileren efter den og det går vældigt fint. Traileren har en egenvægt på 550kg så det går lige, måske 50-100 kg overlæs :roll:
    Økonomi: På Motorvej ligger den med tempomat på 110 km/t og jeg kører med tom trailer ud og læsset hjem. Jeg har kun tjekket på samlet tur der giver ca 10,5 km/l. Jeg skal til Hamborg og have en 300D på traileren hjem i morgen og så vil jeg tjekke økonomi med både læs og tom trailer og vende tilbage med tallene.

    Ved en enkelt lejlighed har jeg faktisk slæbt en kraftigt overlæsset 3500kg trailer med jord, og det trak den fint med 80 km/t (kan IKKE anbefales, det er ikke dig men traileren der bestemmer retningen!!)
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Så er jeg tilbage.
    Jeg hoppede på en brovægt på vej hjem der gav følgende: Vogntog 3660 Kg, heraf trailer med læs 1945 Kg. over en strækning på 350 km fordelt på 260 km motorvej med 110 km/t og 90 km landevej med 80 km/t.
    Den brugte 38L til hjemturen, dvs. i gennemsnit 9,21 km/l. Det er vel ok for at slæbe sådan et læs...
    På vej ud brugte den 30L, dvs. 11,66 km/l med 550 kg trailer efter og samme hastigheder som ovenfor.
    Alt i alt er jeg meget godt tilfreds, og det er absolut hyggeligere at køre med en 124'er og trailer frem for Transit'en der kun gik 7 km/l i snit på sådan en tur.
     
  13. Michael Nissen-Petersen

    Michael Nissen-Petersen New Member

    Joined:
    21 Maj 2007
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Haslev
    Ratings:
    +0 / 0
    træk med 300D 1991

    Jeg kan læse af oplevelserne at der er ikke meget skub i en 300D fra 1991 og det er også det jeg oplever med min og en ca. 1500 kg. campingsvogn

    er der noget man kan gøre ved en sådan 300D motor ??
    hej
    Michael
     

Del denne side