Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Varme i en kold tid - cirkulationspumpe

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af MB230E, 17 December 2011.

  1. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0


    Kulene købte jeg hos den lokale elektriker.
    Jeg drejede også kobber ringene af, dem som kulene køre imod. Dette var lidt besværligt da jeg ikke kunne pille skovlhjulet af rotoren, og derved afmontere statoren.

    For at samle motoren igen borede jeg nogle små huller i kulene og dækslet. Derved kunne jeg med en parpirklips holde kuldene i yder position mens jeg samlede det hele. :D
     

    Attached Files:

    • 18.jpg
      18.jpg
      File size:
      85.5 KB
      Visninger:
      2,412
    • 27.jpg
      27.jpg
      File size:
      42.6 KB
      Visninger:
      2,416
    • 28.jpg
      28.jpg
      File size:
      35.2 KB
      Visninger:
      2,416
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Hej Christian.
    Tak for de fine billeder.. Ja har også adskildt min kulholder plade og lirket det på plads igen. (ikke nemt, men det lykkedes)
    Kan godt se, at det er nødvendigt at bore 2 små huller til at holde på kullene ved montering. (de kan jo forsegles igen med en klat silikone :gr8: )
    Men den kondensator over støjfilter spolerne, er det noget du har monteret? For der sad ingen kondensator på min.
    (Gætter på at det er en 100nF 100V) :D
    Fandt denne hjemmeside http://www.elektrokul.dk/vaerksted.php
    Men skal lige forbi en ophugger og finde en anden pumpe, som midlertidligt skal erstatte min pumpe. 8) Man kan jo ikke køre uden, det er jo ikke liiige den rette årstid :whistle: :lock:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er fedt at se det der :love:
    Det er lige i min ånd, vaske ægte pasioneret reparations arbejde :gr8:

    Ikke noget med at smide ud over højre skulder, næ helt ned i hjertet på dimsen og flå tarmene ud og finde proppen og så samle det hele fint igen 8)

    Keep it coming like that :coolguy:
     
  4. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Ok så kommer resten af i historien :D

    Duoventilen virkede heller ikke , så der var koldt i føre siden. Problemet var at det ene stempel var tærret lidt. og derved satte sig fast inde i spolen der hvor der skal køre op og ned. Efter en Fransk vask og strygning kom det hele til at køre igen.
     

    Attached Files:

    • 00.jpg
      00.jpg
      File size:
      68.7 KB
      Visninger:
      2,377
    • 02.jpg
      02.jpg
      File size:
      48.9 KB
      Visninger:
      2,380
    • 07.jpg
      07.jpg
      File size:
      57.1 KB
      Visninger:
      2,393
    • 09.jpg
      09.jpg
      File size:
      34.7 KB
      Visninger:
      2,374
    • 15.jpg
      15.jpg
      File size:
      34.4 KB
      Visninger:
      2,373
    • 17.jpg
      17.jpg
      File size:
      111.3 KB
      Visninger:
      2,390
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ups billeder kom vist lige i omvendt rækkefølge, :shock:

    Men i forstår nok princippet :D
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    :yipi:
    Fedt mand.

    Det er altid sjovere at finde ud af hvorfor tingene ikke virker end bare at finde ud af hvilken ting der ikke virker og så bare udskifte denne ;)
    Det bliver man jo ikke klogere af :mrgreen:

    Men hvordan kan den tærre der :| med mindre man køre med rent vand på systemmet eller den ikke er lavet i rustfrit stål, så er det da lidt spøjst og så på sårn nyere W124er :oh: :mrgreen:

    Men fedt at se projektet i billeder :yes: :gr8:
     
  7. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg vil sige at jeg skifter til nyt hvor jeg kan kommer til det. Men der hvor det bare er et lille problem der nemt kan løses, renovere jeg gerne delene. Denne del var uforholdsmæssig dyr ca. 2300kr og meget nem at renovere. Det tog cirka 1½ time i det hele. Det skal dog siges at i forbindelse med mit erhverv, har jeg et værksted med diverse faciliteter til dreje, fræse og rense ting. Men denne duoventil kan nemt lavet på køkkenbordet. :D

    Køle vandet passere ikke her da de sidder inden i spolerne. Jeg tror rusten kommer pga kodens vand. Jeg mener ikke de er lavet af rustfri, da rustfristål ikke er magnetisk og derved vil være dårlig at bruge i denne sammenhæng. Jeg tror de er lavet af noget støbegods der er forkromet. Men selve akslen de sidder på er rustfri og kan uden problemer poleres op så pakningen holder tæt.

    Et andet problem var at de fine kanaler i ventilenheden var slammet til, med noget grønt slimet stads. Det hele fik en tur i ultralydkarret på mit værksted. Derudover blev køle systemet skyllet igennem og fik nyt køle vand.

    Det har virket fint de sidste 50kkm. :D
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, ja det giver fint mening.
    Man skal jo lige vide hvad der gør hvad og det er lidt svært at se ud fra billedet, men klart de ting der skal kunne bevøges via spolen skal være magnetiske ellers viker det ikke 8) og ja igen, det er jo svært at se hvor vandet kommer forbi og ikke medm indre man selv har sidetm ed det i hånden :)

    Men lidt underligt med det grønne stads der, men godt at se at det ikke er alting der bare er over højre skulder men rent faktisk kan laves med lidt snilde og en god dags tid 8)
    Jeg har selv købt bege mine fordi jeg måske til tider også har lidt det der med at en reppet del stadig er en slidt del og så vil jeg hellere have nyt på og har måske for mange penge til lige det :D
    Og på min der sidder der hver for sig, altså duo ventilen og selve kølevands pumpen.
    Så de koster en god sjat penge begge 2, mener det er godt 1500 for duo ventilen og 1200 for pumpen.
    Men min pumpe var godt nok død, den havde sat sig fast pga. slidt leje, så det var bare byt til nyt.
    I samme moment, tænkte, jeg den får sgu også lige en duo ventil med så :lol:
    Jeg har nemlig et lidt underligt problem da min har svært ved at blvie helt varm og ikke helt kold.
    Så jeg har en idé om at min duoventil enten ikke kan åbne helt eller også er det min styring af det, sikkert en temperatur sensor enten i kabinen eller ude temperatur føleren.
    Men tja jeg må se hvad jeg finder ud af 8)
     
  9. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har lige skrevet et indlæg i denne sektion og "faldt" så over dette indlæg som jeg fandt kunne være relevant for mig, jeg har lige købt en 230 TE 2,3 st.car 1988 og mit problem er at jeg ingen varme har i kabinen da blæseren ikke kører.

    I indlægget "svirrer" det med oplysninger om forskellige pumper (se nedenfor) og jeg er helt blank.

    Varmeapparat Cirkulationspumpe (nylig fixet)
    Duoventiler.
    Luftcirkulationspumpe til elektronik boks
    kabineblæsemotor
    Magnetventil til trykudligning til benzintank (pulserer med 7½Hz) fra 70 grader kølevandstemperatur)
    Vakuum/tryk pumpe til C-lås.
    Samtlige relæer checket (det kunne jo være, at der var et relæ som var gået i selvsving )
    Vakuum relæer.
    Benzin pumper.
    Sprinklervæske pumpe.


    Jeg ved hvad de forskellige pumper er men ikke i sammenhæng med min "nye" MB.
    Specielt har varmeapperatets cirkulationspumpe, duoventiler, luftcirkulationspumpe til elektronisk boks min interesse idet jeg kunne forestille mig at det måske var her "hunden var begravet".

    Da jeg så alle de fine indlæg tænkte jeg at måske der var en af jer der kunne hjælpe mig lidt på vej med forslag.

    Skal for en god ordens skyld oplyse at jeg også er ejer af en 190E 1985 og ikke er bleg for at fixe tingene selv men denne nye MB 230 TE adskiller sig meget fra 190E.

    Håber at høre fra en eller flere.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis du mangler varme, så plejer det kun at være 1 af 4 ting der er galt.

    1. Din thermostat, men det kan du se på din temperatur om den arter sig nogen lunde som din 190er.

    2. tjek Cirkulationspumpen der sider på venstre vange lige under kølevands ekspansions beholderen.
    Lille sort fætter med et 2 polet stik der sider samlet i en klips lige ved siden af pumpen (hvis den er org.)
    Har den været skiftet før sider stikket direkte på pumpen.
    Men den tjekkes rigtig nemt ved at den simpelthen altid skal køre, så snart der er tænding på bilen, så på med tændingen og ud og mørk og lyt om den køre 8)
    Du kan køre din bil drifts varm og så slukke motoren, men holde tænding på så blæseren kan køre, så kan du nemlig bruge rest varmen fra motoren da cirkulations pumpen køre.

    Hvis det virker vil den give dejlig varm luft i op til 1 time eller mere ca.
    Men hvis den ikke virker så går der ikke mere end 3 min. så har du kun kold luft 8)

    3. de første modeller fra 85 til 89 havde problemmer med selve temperatur hjuls styringerne, så her skal man skifte hele panelet inde bagved temperatur hjulene hvor selve styringen sider.
    Det kan du finde ud af ved at måle spændingen på dine "duo ventiler" som sider ude ved siden af batteriet.
    De skal have spænding for at lukke og lave kold luft, så hvis du måler spænding mens dine temperatur hjul står på maks varme, så er din styring sikkert død.

    4. Din lofts temperatur føler mangler pumpen der suger luften op forbi den, så den lettere kan "føle" kabine temperaturen.
    Der skal du ind lige under luftdysen i højre side hvor denne suge pumpe sider, man får normalt stukket sine fingre i den i forsøget på at føle sig frem til den når handskerummet er afmonteret elelr aribagen som nogen har.
    og så kan man mørke om den køre rundt 8)

    Så er der lidt at gå igang med 8)
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hvis den tidligere ejer har haft styringen ude og ikke samlet den korret, kan det være at dreje hjulene ikke har fat i potmetret inde bagved, og så står den med samme varme hele tiden, uanset hvor meget man drejer på hjulet.
    Den fejl havde min.
    Bare noget man lige skal tjekke, inden man farer ud og køber nyt. Det er nemlig ret pebret.
     
  12. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Som jeg skrev i mit indlæg her så kørte min blæser ikke, det er nu fikset (helt banalt) sikring nr. 12 havde "smeltet" holderen (der var en 8 AMP monteret) og sad derfor længere ned end de øvrige sikringer, jeg monterede så en løs sikringsholder med en 25 AMP sikring. Nu kører min blæser, men giver ikke særligt meget luft, når jeg skifter fra 0 og op til 3 er det hørbart at blæseren kører men fra 3 til 4 er der ikke nogen ændring hvad det så kan skyldes, det korte af det lange er at der knap er luft nok til at holde ruderne dugfri for slet ikke at nævne mine fødder. :cry:

    Nu har der i hovedindlægget og de øvrige indlæg været nævnt noget om:

    Cirkulationspumpen under ekspansionsbeholderen - kan den forårsage manglende varme?
    Kan man se/mærke om den kører?

    Duoventiler - hvad er deres/dens funktion?

    Din lofts temperatur føler mangler pumpen????

    Min termostat på kølesystemet virker ok selv om den er forholdsvis længe om at komme op i temperatur, motortemperaturen ligger på knap 80 grader men kan godt stige lidt afhængig af kørsel.

    Håber der er nogen der vil hjælpe mig lidt på vej i denne kolde tid.

    MB 230 TE 2,3, st.car 1988

    M.v.h.
    icepirat
     
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Så er jeg kommet lidt videre, Blæseren kører nu efter jeg har fixet sikringen, desværre var det ikke nok, stadig meget lidt varme inde i kabinen men dog bedre end tidligere, så kigge jeg idag på pumpen under ekspansionsbeholderen, jeg kunne ikke høre eller mærke om den kørte og afmonterede den, tog pumpehuset af og satte ledninger på, ingen bevægelse, så prøvede jeg at motionere den og vingehjulet begyndte at rykke sig og pludselig kørte det 3-4 omdrejninger, ind i garagen og på med 12 volt og så kørte pumpen, det fik den så lov til i nogle minutter hvorefter den blev monteret i bilen - nu har jeg lidt mere varme men synes stadig at blæseren kører for langsomt?

    2 spørgsmål:
    1. Hvilken funktion har DUOVENTILEN og er der et sammenhæng mellem denne og PUMPEN.
    2. Er der nogen forslag omkring blæserhastigheden.

    M.v.h.
     
  14. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Duoventilen åbner og lukker for cirkulation gennem dit varmen anlæg, ligesom termostaten på en radiator, den er bare elektrisk styret. Hvis du har et to zone varmeanlæg, forskellig temperatur indstilling til føre og passager , så har du en Duoventil. Ellers bare en ventil.

    I loftet sidder der en temperaturføler til kabine temperaturen. For at denne skal måle rigtigt, sidder der en luftpumpe bag dit handskerum/airbag, som suger luft gennem en slange over temperaturføleren i loftet så den altid måler rigtigt. Hvis pumpen ikke virker, vil klima anlægget reagere meget langsomt. Fx om vinteren vil det blæse varm luft meget længe da temperatur sensoren føler at loftet stadigvæk er koldt, da dette tager lang tid at varme op.
     
  15. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til 280TE for svar,

    Man (jeg) bliver klogere for hver dag, tak for info, nu forstår jeg det lidt bedre og også at der er et sammenhæng i varmesystemet.

    For at repetere så skal cirkulationspumpen køre, dernæst skal Duoventilen fungere og endeligt så er det naturligvis væsentligt at blæseren kan snurre.

    Hvis man nu et øjeblik forestillede sig at pumpen kører men at Duoventilen ikke gør det, hvad vil det så betyde

    Jeg havde, måske den fejlagtige opfattelse at duoventilen "kun" havde noget at gøre med Klimareguleringen og sålænge pumpen og blæseren kørte så ville jeg have den varme jeg måtte ønske - eller sagt på en anden måde, klimaanlægget og varmestyringen er 2 forskelle systemer - correkt me if I'm wrong.

    Jeg har 2 "spoler" hvilket formodentligt betyder at jeg har et 2 Zoneanlæg (der er 2 drejehjul i panelet i kabinen)

    PT. har jeg ikke problemet med for meget varme så jeg vil tillade mig den luxus at se bort fra temperatureføleren og den nævnte luftpumpe i øjeblikket.

    Yderligere bidrag til løsning af mit "varmeproblem" modtages med stor tak, specielt løsninger omkring Douventilen.

    PS. Jeg er ny ejer af denne MB 230 TE hvilket er årsagen til at jeg hele tiden stiller spørgsmål og tak til alle der bidrager med løsninger og forslag, hvad skulle man dog gøre uden dette forum.

    M.v.h.
     
  16. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Som jeg skrev 21. januar så har jeg fundet ud af at cirkulationspumpen ikke kørte men efter at have adskilt/afmonteret pumpehuset og motioneret vingehjulet begyndte motoren at køre.

    Nu har jeg i dag noteret mig at den ikke kører igen, et par dask med en lille hammer bevirkede at de igen snurrede - det må imidlertid siges at være en dårlig løsning på længere sigt og jeg har derfor følgende spørgsmål:

    1. Jeg kan ikke umiddelbart se at man kan skille mere ad end selve pumpehuset, altså plastikdelen hvor vingehjulet sidder, pumpen er dog samlet på et eller andet tidspunkt og det burde vel kunne lade sig gøre at skille den ad igen, men hvordan, jeg går ikke ind for vold så jeg er lidt tilbageholdende med for meget hammer.

    2. Hvis ikke nogen har anvisninger på en måde at skille den ad ville jeg blive meget glad for andre forslag, evt. med henvisning til hvor man kan købe en cirkulationspumpe (ikke hos Mercedes, for dyrt).

    Jeg skal gøre opmærksom på at pumpen sidder separat og altså ikke er en del af Duoventilen.

    M.v.h.
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Varme i en kold tid - cirkulationspumpe

    Gørløse sælger cirkulationspumper.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     

Del denne side