Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

LØST:M104 280E går ud under kørsel

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af alp, 20 December 2011.

  1. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min ellers pragtfulde vogn er begyndt at drille. Motor som sagt en M104 280, automat gearkasse

    Motoren går ud når jeg decelerere, typisk ved sving eller nedbremsning ved trafiklys, altså når jeg ikke er på speederen. Også når jeg holder i tomgang kan den pludselig gå ud.

    Når jeg er startet op 1. gang går det fint uden problemer. Men hvis jeg har været stoppet, og kører videre på varm/lunken motor kan vi have balladen, beskrevet som ovenfor. Jeg har observeret at jeg kan mærke det vil ske ved at hvis jeg slipper speederen og ruller, og så giver gas igen skal omdrejningerne nærmest hentes fra nul igen. Jeg kan også se på omdrejningstælleren at omd. falder jævnt til ca. 900, og så giver nålen et hop til 1000-1100 omd.
    Når jeg ser/føler motoren er ved at gå ud, omdrejninger falder til 4-500, kan jeg redde det ved at lægge gearvælgeren i neutral.

    Er der et godt bud eller 2 på hvor problemet ligger?
     
  2. NormannHansen

    NormannHansen New Member

    Joined:
    4 Juli 2011
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    261000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: M104 280E går ud under kørsel

    Jeg oplevede præcis det samme med min 300 E, da jeg købte den.
    Og Diablo skiftede tændspole og strømfordele. Det løste mit problem :)

    Ved ikke om du skulle være så heldig at det bare var det?
     
  3. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Re: M104 280E går ud under kørsel

    Jeg oplevede også præcis det samme med min et par gange i sommers. Efter det er blevet koldere i vejret, er motoren ikke gået ud for mig.

    Jeg følger lige med. Det kunne være fedt at få problemet løst :)
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: M104 280E går ud under kørsel

    jeg har selv haft sammen problem!

    Det kan også skyldes ballade med generator har selv haft ballade med at den ikke lavede korrekt strøm ved lave omdrejninger, du kan typisk se på styrken af lyset i instrumentbrættet hvis det falder lidt i styrke kan det være en god ide at skifte din generator og gerne en med mange amp.

    det afhjalp i hvertfald den fejl på min bil som er en 300 E M103
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: M104 280E går ud under kørsel

    Da jeg købte min 280te med m104 motor. Havde den de samme symptomer.

    Jeg byggede først en tester, og fik læst fejlkoderne ud. Den vidste at luftmasse måleren og Lambdasonden. Havde problemer. Jeg startede med at skifte Luftmassemåleren, da jeg regnede med at den var defekt og derved fik lamdasonden til at måle noget der var helt ude i skoven. Det kurerede næsten problemet. Derudover kunne jeg se at mine tændspoler havde tydelige sorte afsvedninger på selve spolen. Dette kommer når gnisten finder en anden vej ud af spolen end den gennem tændrøret. De 8 bolte der holder låget til tændspolerne på plads, havde alle revet gevindet ud af ventildækslet. Dette gør at tændspolerne rasler rundt når man køre og ikke giver en ordentlig tænding. Derfor blev det satte jeg nye gevind indsatse i ventildækslet, og ikke helicoils som er noget skrald. Og der kom et sæt nye tændspoler,kabler, tændrør, samt forbindelsesstykkerne mellem spolerne og tændrørene. Fejlkoderne blev slette og kom ikke igen. Efter dette var min bil en helt anden. Masser af trækkraft, og meget mere livlig.

    Senere har jeg skiftet overspændingsrelæ og lamdasonde. Hvilket gjorde at den køre en del længere på literen, +10km/l, og har en rolig tomgang. :D


    Prøv forsigtigt at banke på din luftmassemåler, ofte vil omdrejninger ændre sig, hvis der er løs forbindelse i den


    Kig også på dine Benzin pumper måske er den ene krudtet af.
     
  6. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: M104 280E går ud under kørsel

    Dit gasspjæld kan også være sodet til. Prøv at tage det ovale plastic rør der løber tværs over motoren af og kig ned på spjældet. Er det smurt ind olie eller er der sorte slagger det kan spærre for luften når den går i tomgang.
     
  7. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: M104 280E går ud under kørsel

    Har haft lignende problem som "FOX"
    sætter ud om sommeren når man bremsede kraftigt op med varm motor.

    Har tjekket mit overspænding relæ , det med den røde top.

    Der var flere dårlige lodninger på printet.

    Har loddet det og ikke haft problemer siden.

    Men det er jo også blevet koldere .
     
  8. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så fik jeg kureret de nøkker vognen havde fået.

    Synderen var....:Surprise OVP relæet :|

    Jeg kan kun tilslutte mig Djaabo´s udsagn om aldrig at sætte et uoriginalt relæ på.
    Der er kommet et på, direkte fra Mercedes og den snurrer derudaf :D

    Og nu vil jeg sende det uoriginale retur til Gørløse, og høre hvad de siger til det!
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    I princippet, må de gøre 1 af følgende 3 ting:

    1. reparare det hvis det ikke er uforholdsmessigt dyrt i frohold til at ombytte.
    2. ombytte det til et nyt, hvis det ikek er uforholds messigt dyrt i forhold til at reparerre det.
    3. tage det retur og give dig dine penge tilbage.

    De har ret til at afgøre hvad de har i sinde at gøre.

    uanset hvad, skal de afholde evt. forsendelses omkostninger da du som kunde ved en reklamation skal holdes uden omkostninger og det gælder også fragten.

    Men jeg har hørt at Gørløse er en af dem der ved man lever af god service,
    så det skulle overraske os hvis de havde ændret kurs :D
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: LØST:M104 280E går ud under kørsel

    Du er lidt for hurtig Brabus, det fortalte din yndige hustru mig også igår, vi ved vist ikke hvor gammelt overspændingsrelæet er?

    Men er det under 6 måneder gammelt, har du ret.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Godt problemet blev løst:)

    Det kunne som sagt være en defekt masse måler. man kan eventuelt prøve at tage stikket fra og se om motoren kan holde sig i live uden massemåleren. Så burde den nemlig arbejde via de resterende signaler, men self med en manglende speeder respons.

    Fejlen kunne også ligge i et defekt gasspjæld... Servo motoren har det med at sætte sig, så det ikke kan regulere tomgangen ordentligt. Mange tror faktisk at det er fordi det er sodet til, da det hjælper lidt og rense spjældet. Men fejlen er nu fordi at spjældet står i en fast posision i tomgang og er derfor sårbart over for sod ved åbningen. Havde spældet reguleret som det skal, så havde det bare åbnet yderligere til den ønskede tomgang er nåede.

    Men et OVP relæ er til at overkomme:)
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: LØST:M104 280E går ud under kørsel

    Ja det er forudsat det stadig er under reklamationsret og helst de første 6 månder så man slipper for bevis byrden :D , men hvorfor ellers sende det tilbage :|
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Dit svar var bare ikke fyldestgørende, du svarerede rimelig detaljeret, men glemmer reklamationsretten.

    Iøvrigt kunne jeg da sagtens finde på at reklamere efter 2 år, selv om min ret juridisk er udløbet, sælger skal da have chancen for at udøve ekstraordinær service. En seriøs sælger vil da også gerne vide, at hans produkt har en svaghed, selv om det er efter reklamationsrettens udløb.


    Bendix
     

Del denne side