Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Varme i en kold tid - cirkulationspumpe

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af MB230E, 17 December 2011.

  1. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Jeg vil lige benytte lejligheden til at slå et slag for cirkulationspumpen, som sidder placeret nedenfor sprinklerbeholderen. Husk at kontrollere, om pumpen virker, da jeg har erfaring for, at den godt kan stå stille.
    Et slag med en hammer plejer at gøre underværker, men det er jo nok en stakket frist, og jeg har derfor en bytter liggende, som jeg skal have monteret.
    En måde at tjekke, om pumpen virker er at stoppe motoren, når den er driftsvarm. Sæt derefter tænding på, hvorefter blæseren sørger for fortsat opvarmning af kabinen. Hvis cirkulationspumpen virker, vil der fortsat komme varm luft ind gennem dyserne i begge sider. Virker cirkulationspumpen ikke, at vil blæseren hurtigt trække kold luft ind.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Diagnose systemmet kommer også med en fejl meddellese hvis den ikke virker 8)

    Man kan også bare sætte tænding på bilen, så skal den også køre, den behøver ikke at være driftsvarm.

    Der findes også typer hvor den ikke sider ved siden af sprinkler beholderen, men sidder sammen med duo ventilerne.

    Men det er en klar fed ting at man kan holde med slukket moror og stadig have rest varmen at løbe på, og den holder midlest talt rigtig lang tid.
    Jeg har engang sovet lidt i bilen da jeg ventede på min arbejdsplads.
    Da jeg kom slukkede jeg bilen kørte sædet ned i sove position og så havde jeg blot tænding på med slukket lys og blæseren bare på trin 1 og varmen på 20 grader og luftdyserne slået over på gulvvarmen.
    Den holdte faktisk varmen i ca. 1½ time. nok til lige at få en lille morfar inden man skulle igang i frostgrader og arbejde.
    Der er også biler som restvarme knap, her behøver man ikke tænding på, der tænder man blot for rest varmen :)
     
  3. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sådan en rest varme knap har jeg i min vogn, kan kun anbefales. 1½-2timers varme efter at motoren er slukket :D

    Når man har cirkulations pumpen og duoventil bygget sammen. Kan man få pumpe motoren for sig, eller skal man skifte hele enheden. Den ser forholdsvis dyr ud :-?

    Pumpe motoren virker stadigvæk, da jeg skiftede kul på den sidste år. Men den er begyndt at støje en del. Så det lakker nok mod enden for den.
     
  4. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    der må sku være meget varme i sådan en benziner for i frostvejr synes jeg ikke der er til mere end ca 30 min i en diesel hehe men jeg har faktisk aldrig kørt benziner det har jeg tilgode

    :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Al den benzin jeg propper i den skal jo gå til et eller andet :lol: :lol:
     
  6. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det kommer jo an på hvor kuldskær du er, samt ude temperaturen. Sætter man temperatur til 18-20grader og ude temperaturen er omkring 0 grader . Så kan man holder varmen i ca. 1½ time uden uden at fryse. Man skal selvfølgelige ikke sidde i Shorts og T-shirt. :D
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Os med en lille smule utæt kølersystem, udfører dagligt tjek af om cirkulationspumpen virker.

    Der samler sig lidt luft i radiatoren bag instrumentbordet, og når man så sætter tænding på, og venter på gløderørslampen skal slukke, kan man høre en svag boblen, når luften presses ud af radiatoren, fordi cirkulations pumpen starter.

    Så de....... :lol: :lol: :lol:
     
  8. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    he ok rart at vide , det har jeg så heldigvis ikke :D :D :D :D
     
  9. NormannHansen

    NormannHansen New Member

    Joined:
    4 Juli 2011
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    261000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så vil jeg da også benytte lejligheden, til at sige

    TAK for den gode info :D

    Jeg var ikke klar over denne dejlige information.
    Men det skulle straks prøves i dag, da jeg skulle købe julegaver.

    Jeg havde taget min ekstra nøgle med, og parkerede bilen med tænding, og satte blæser på 1 og temp. på 20 grader.

    Og da jeg kom tilbage ca. 1 time senere var bilen stadig rimelig varm og behageligt at komme ind i :eek:

    Spændingen på mit batteri faldt fra 12,8 v. til 12,3 i løbet af den time. Havde frygtet at det blev et problem med strøm.

    Med venlig hilsen

    Normann
     
  10. NormannHansen

    NormannHansen New Member

    Joined:
    4 Juli 2011
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    261000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så vil jeg da også benytte lejligheden, til at sige

    TAK for den gode info :D

    Jeg var ikke klar over denne dejlige information.
    Men det skulle straks prøves i dag, da jeg skulle købe julegaver.

    Jeg havde taget min ekstra nøgle med, og parkerede bilen med tænding, og satte blæser på 1 og temp. på 20 grader.

    Og da jeg kom tilbage ca. 1 time senere var bilen stadig rimelig varm og behageligt at komme ind i :eek:

    Spændingen på mit batteri faldt fra 12,8 v. til 12,3 i løbet af den time. Havde frygtet at det blev et problem med strøm.

    Med venlig hilsen

    Normann
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    ja det er en god ide på en benziner.

    Men næppe på en diesel, hvor tænding på = strøm på gløderør.

    Så er spørgsmålet om der bliver ved med at være det, eller om den slår fra selv?
     
  12. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er ikke noget problem forvarmeren kører jo kun sin cyklus og slår derefter fra, jeg har brugt det mange gange i min taxa tid
     
  13. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det var da en rigtig god oplysning. Så er der jo ingen grund til at lade motoren gå, næste gang vi holder ved færgen, om vinteren.
     
  14. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Dejligt at høre, at der er nogen, der har opdaget denne genialitet ved 124'eren. Jeg bruger det selv i denne kolde tid, når jeg holder om morgenen og venter ved stationen, når DSB en sjælden gang ikke er helt præcis!!!!
    Derved menes, at restvarmen bliver brugt flittigt. :lol:
     
  15. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Min pumpe stod af på vejen hjem fra arbejde idag. F**** hvor er det koldt at kun at have "naturlig" klima ind i kabinen :lol:
    Afmonterede pumpen og afmonterede det runde plastic, som holder kullene. de var næsten slidt helt ned. fik lige lirket den tættere på kommutatorene og kører nu igen, men det er jo kun en stakkel frist. Hvor har du købt kullene? for rotor og pumpedel fejler intet :gr8: og siger næsten intet. (en ny koster næsten 2k :eek: )

    Hvor mange el pumper er der i en 400E?? Kan høre en brummende/skrigende lyd et sted i motorrummet. (motor slukket men tænding tændt, og kabineblæser slukket) lyder rigtig meget som et relæ som kører 100Hz :? kan dog ikke høre om den stadig støjer, efter at motoren er tændt :? Nogen ideer? :D
     
  16. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Der er den lille motor inde til højre bag handskerummet, som suger luft fra bakspejlet og ned til temperaturføleren.
    Den starter når der kommer tænding på.
    Så er der vel en benzinpumpe, og en cirkulationspumpe til kølevandet.
    Er der flere?
     
  17. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    ok. kan pille passager airbag'en ud og se om det er den pumpe som støjer.
    Men lyden lan ikke høres i kabinen kun i motorrummet.
    er der noget som kan befinde sig under motoren? (dvs ikke synlig oppefra)

    Har checket følgende:
    Varmeapparat Cirkulationspumpe (nylig fixet)
    Duoventiler.
    Luftcirkulationspumpe til elektronik boks
    kabineblæsemotor
    Magnetventil til trykudligning til benzintank (pulserer med 7½Hz) fra 70 grader kølevandstemperatur)
    Vakuum/tryk pumpe til C-lås.
    Samtlige relæer checket (det kunne jo være, at der var et relæ som var gået i selvsving :lol: )
    Vakuum relæer.
    Benzin pumper.
    Sprinklervæske pumpe.

    Er der flere??
    Er oliepumpen til automatgearkassen elektrisk??
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dit elektroniske gas spjæld starter når du har tænding på ;)

    Dvs. motoren som regulere dit spjæld starter op, men den skal ikke sige noget hvis det hele er justeret korrket.
    Hvis der er den mindste smule forskæl fra gasspjælds føleren og selve gasspjælds nulpunktet, så vil gasspjældsmotoren stå og hyle lidt fordi den enten prøvet at åbne en lille bitte smule for spjældet eller modsat prøve at lukke det mere end det stoppet tillader.

    Så afmonter luftfiltrene og se om det ikke bare er dit gaspjæld der står og køre 8)
     
  19. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Godt forslag BRABUS. for lyd billedet "ser" ud til at være ens, uanset hvor jeg står omkring motorummet :gr8:
     
  20. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Puha, det er godt jeg ikke har en benziner.

    Jeg skal nok afstå fra flere "kloge" forslag om dem :oops:
     

Del denne side