Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Brabus

Emne i 'Diverse' startet af Bindse, 6 December 2011.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Ret blæret med Olietemperatur måleren :coolguy:
    Mon der kommer akustisk alarm, hvis temperaturen kommer ind i det kritiske område?? :evil:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja fin bil.

    BRABUS har altid haft deres option med olie temperatur måler så man kan se hvornår man kan give den fuld gas. :love:
    Det er jo ikke nok at vand temperaturen når de der 80 grader.
    Olien kan stadig være under 20 grader når vand temperaturen er 80.

    Olien skal være over 60 grader før den bliver letløbende og først her kan de gives fuld æde.
    Det sker ca. 15 min efter vandtemperaturen er blevet 80 grader alt efter årstid selvf.
    Men her i de kolde tider så tager det godt mindst 15 min. fra kold start til olien er blevet 60 grader varm.
    Vandet blvier jo 80 grader i løbet af blot 5-6 min.

    Men på 190eren synes jeg det er grimt lavet med et ekstra display som ikke passer med resten af designet.
    Det skal jeg jo selvfølgelig sige, men på min er det jo lavet rigtigt og vist i samme display som udetemperaturen blvier vist i :yes:
    Jeg har så en omskifter jeg kan stille på ude temp eller oil temp.
    Og tilmed har brabus tilføjet 2 dioder i displayet så man kan se om det er udetemperaturen der vises eller olie temperaturen.
    Og så lige en ekstra dejlig detalje, brabus tempamatic som de kalder deres system, viser temperaturen i hop af 0.1 grader og ikke kun i 0,5 spring som på det alm. udetemperatur meter :mrgreen:

    Her ses hvordan det ser ud på min BRABUS Tempamatic :love:
     

    Attached Files:

  4. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Brabus.

    Hved du hvilken type temp sensor det er der bliver brugt ? PT100, PTC, NTC 1K eller ?
    Ku da oz lige lave på min (selom det ikke er en Brabus :-D )

    /Anders
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, du har faktisk ramt helt ved siden af, jeg troede også det var en temperatur følsom modstand eller lign.
    Men for lige at få historien med, så købte jeg en ny sensor til min hos brabus for sindsyge 1000 Kr.
    Den holdte så i 6 måneder og så døde den også. (meget kendt problem)

    Den sider jo i bundskruen til bundkaret.
    Her har brabus boret hul fra toppen og helt ned til bunden uden at gå igennem selvf. :D
    Så sensoren er lavet af en BC109 med metal hus og så er Basen og colektoren lodet sammen, så den bruger diode strækningen i transistoren over Emitteren til at måle spændings ændringen over som temperaturen den ændre sig.

    Men fordi dette er meget små signalet, så bruger man et 3 leder, dobbelt skærmet lyd/Audio kabel da signalet ellers meget nemt forstyrres.
    Så det er sådan sensoren er lavet.

    Fysisk så er metal huset jo forbindet elektrisk til Colektoren mener jeg, det betyder at hvis det komemr i kontakt med selve bundskruen som jo er af metal og i forbindelse med bundkar og resten af motorblokken, så får den fat i stel.
    Dette er problemmet med den måde brabus laver dem på, fordi de gør det at blot kommer kølepasta omkring hoved i bunden uden at isolere den fra bundskruen, men så den stadig sider frit og ikke rør siderne inde i hullet.
    Men det siger næsten sig selv at med tiden og varme påvirkningen, så bliver ledningen osv inde i skruen slatne eller bløde osv. og så lægger transistoren sig op ad bundskruen inde i hullet og vupti så er den kortsluttet til stel og ingen signal.

    Men jeg gjorde så det da jeg reppede min at jeg selvf. også kom kølepaste i bunden af skruen så varmen overførres til BC109 transistoren, men jeg kom også en thermisk ledende men elektrisk isolerende krympeflex uden om metal huset.
    Så selvom denne kommer ud og røre siderne, så kortslutter den ikke og har stadig rigtig god thermisk forbindelse.

    Når den så er puttet i hulet der er fyldt med kølepasta i bunden af skruen, så lavede jeg sådan en slidse lige 1mm nede i hullet og så fyldes resten op med epoxy 2 komponent lim fra Loctite.
    På den måde kommer limen ud i slidsen og så selvom limen slipper kanterne, så har den lagt sig i slidsen som en slags låsering kan man sige 8) Dette havde brabus heller ikke lige formået at tænke sig til :roll: da varmen på op i mod 110 grader sagtens kan blødgøre epoxy limen så meget at den kan slippe.

    En anden ting som er meget vigtigt er at man køre med sin bundplade monteret, ellers så køler vinden bund skruen så meget ned at temperaturen falder til under 60 grader når man køre og den falder normalt ikke til under 80 hvis man har bundpladen på.

    Så BC109 skal du have fat i (kan være lidt svært) de er udgået mange steder og husk på at BC108 og BC107 har nogle andre egenskaber og kan derfor ikke bruges desværre.
    Det skal være BC109 :gr8:

    God fornøjelse med projektet ;)
     
  6. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ohhhhh, det altvidene orakkel.

    Jeg bukker mig i støvet og siger tak. Så må vi se hvornår jeg får tid at lave det. Skal vist først ha fundet et bundskjold til vognen. Der er en idiot der har smidt det ud (Nej ikke mig) da bilen holdt i pit sidste vinter.

    Tager nogle billeder og ligger ind af sensoren...så kan det være i samme omgang jeg skal ha skiftet pæren i displayet :D

    /Anders
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja når ikke BRABUS "Verdens Største Tunings selvskab" ikke kan finde ud af at lave tingene så de holder, så må man jo selv lave sit shit, har nu kørt i mere end 3 år med den jeg selv har lavet og ikke 1 gang har den fejlet :yes:
    Og når deres toppakninger til 5000 Kr. heller ikek holder, så må man jo bruge en billig AMG toppakning til 1200 Kr. som har mere godstykkelse osv osv. :lol: jeg skal fame nok få en BRABUS der kan holde om jeg så skal trylle rylle :love:

    Man lære en hel masse ting ved selv at rode med ting som går i stykker og ikke er lavet ordentligt,
    så derfor har vi så meget at lære om W124eren endnu,
    men BRABUS relateret ting, dem ved jeg sgu snart alt om og har lavet så næste ejer aldrig får lært noget om brabus :lol:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fandt lige et par billeder mere af hele systemmet 8)
     

    Attached Files:

  9. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Min teparaturmåler under triptælleren virker ikke :cry:
    Er der nogen herinde,der ved hvor defekten ligger???

    Mvh
    Chr
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Brabus

    Det er ikke smart at skrive om et nyt problem i en eksisterende tråd, og så endda i en forkert kategori.

    Så start din egen tråd, så er den også nemmere at finde senere, hvis andre oplever samme problem.

    Men du bør nok også skrive lidt mere, fx står der noget i displayet, eller er det blankt?

    Det er umuligt at stille en diagnose ud fra det du skriver, andet end det er nok displayet eller føleren, men det havde du nok selv regnet ud.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  11. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Dejligt at se "the deputy" tage over når jeg sidder og drikker Barolo med min ven sømanden.

    :gr8:
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Brabus

    Er det ok? Gjorde jeg det godt nok?


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  13. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Re: Sv: Brabus

    Du kan nok godt vendte dig et anerkendende klap på skulderen næste gang i ses

    Sent from my E10i using Tapatalk
     
  14. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: Sv: Brabus

    Meget fin sviner du starter med...

    Men med din status som "altvidende vismand" kunne du jo have lagt følgende link på:

    viewtopic.php?f=65&t=5481

    Vi skal jo ikke skræmme folk væk men give dem forståelse. rules

    Bendix. Nu drikker jeg noget mere rødvin i aften og så sidder du og holder øje med netetikketen på 124forum.dk
    Så får du måske chancen for at gøre det bedre undervejs. Har du nogle spørgsmål, kan du skrive dem op. Så tager vi dem senere.

    OK ?

    :drunk:
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Brabus

    @sheriffen
    Ja ska' nok.

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  16. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Undskylder meget min uvidenhed om tråd og emner :slap: troede mit problem havde noget med dette emne at gøre :-?
    Der er kun display,ingen lys og ingen tal,og er derfor i tvivl om den nogensinde har virket,og spørger fosigtigt om der er nogen steder man kan tjekke det???
    God jul til alle i dette forum!!!!!!

    Mvh
    Chr
     
  17. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Her er en anden tråd med samme problemstilling.

    viewtopic.php?f=19&t=1053&p=8387&hilit=temperaturm%C3%A5ler#p8387

    Kontroler føler, ledninger og sikring inden du begynder at hive instrumenthuset ud.
    Føleren sidder inde i kofangeren bag nummerpladen som skrues af. Så finder du et rundt hul hvor den sidder inde.

    Husk at sikringer på en 124 kan umiddelbart se fine ud men hvis de er alufarvede kan de miste forbindelsen i enderne pga. ir på kontaktfladerne. Så skal de ud og lige have et strøg med sandpapiret - eller den rigtige løsning. Skiftes til sikringer der er messingfarvede i metallet. (fåes hos Gørløse)
     
  18. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tak for linket lasse68 8) kan læse mig fra til,at der er 2 steder føleren kan være monteret,enten bag forreste nummerplade eller oppe under forskærmen,så har noget at gå efter nu,og jeg vil fremover undersøge tidligere indlæg før jeg spørger om noget i dette forunderlige forum rules

    Mvh
    Christian
     
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    @Christian
    Ja det er faligt at våge sig ind på 124forum, der ligger flere forum-sheriffer på lur, klar til at slå ned på det mindste - specielt her i vinter-halvåret, hvor vi ikke får afreageret hver torsdag på havnen i Roskilde.

    Men et kæmpe forum som dette kræver struktur, ellers går det bare galt. Dette indlæg handler om en 201 med kombineret kølevand- og olietemperaturmåler, som du så blander en defekt kølevandstemperaturmåler fra en 124 ind i - det går bare ikke. :eek: :lol:

    Tjek iøvrigt indlæg om sikringer her: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=19&t=1130&p=36566
    som Lasse også burde have linket til. :nakkal:


    Bendix :D

    Jeg er ikke så slem som jeg lyder - jeg er meget værre.
     
  20. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Roger Bendix 8) dumt at blande 2 modeller sammen under samme emne,og selvfølgelig skal der være struktur i sådan seriøst forum som dette,så retter 100% ind uanset hvilken sherif der uddeler skideballer ud,men håber ikke det bliver nødvendig igen ;)
    I er jo en flok omvandrene leksikoner,som ved alt om 124eren og 201eren,og hvis tingene går i stykker bliver der fundet løsninger,som tit er ligeså gode eller bedre end dem de lavede i stuttgart,da bilen rullede ud derfra ;) og den viden får man sku kun ved at have rodet med tingene selv gennem en årrække,og fordi netop 124eren og 201eren ikke er proppet med computerstyret styrebokse osv,så har man jo stadig en chance for at lave tingene selv,fremfor at sætte stikket i computern og lade den finde problemet.
    Fandt for øvrigt ingen føler på "der alte" 230er,så ikke flere spørgsmål ang dette lille problem :(
     

Del denne side