Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

124/300E - Kan ikke starte

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Sylvester, 5 December 2011.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er noget sluder.

    Jeg kan fortælle jeg har brugt castrol fuldsyntetisk olie på min gamle W123er 230CE som er samme motor som i en W124er og den fik ikke andet end det i de over 200.000 Km. jeg nåede at tilbagelægge i den.
    Aldrig om knasten sagde noget som helst forkert eller noget.
    Det der dræbte min 230er var en tur på motorvejen med 200 og for lidt olie på, så hænder det at den suger bundkaret tørt og smider stempelringene ud som gløder på vejen.

    Så hvis jeg har kunne køre godt 200.000 Km. på fuld syntetisk olie så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne.
    Men jeg har hørt andre sige det samme, jeg synes ikke man skal lytte til sådanne råd fra et værksted der ikke specifikt er eks. Mercedes Benz, det lyder som en dårlig forklering på det alm. knast slitage nogle af dem led under.
    Det havde INTET med hvad olie man kom dem at gøre.
    PÅ ligefod med M103 motoren der også havde dette problem med de første modeller af både 260ere og 300eder.

    Og så ville jeg da prøve at følge nogle af de mange smøretabeller der findes.
    Eks dem vi også har link til her på siden her eks.:
    :arrow: http://www.castrol.com/castrol/iframe.do?categoryId=9018844&contentId=7060645

    Dog ville jeg ikek bruge den de siger 0/40 som er lige lovlig tynd ved sommerbrug.
    Så vilel jeg bestemt holde mig til 10/60 fra Castrol i stedet. det er bare en møj god olie med de bedste smøre egenskaber.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har fandme en kolega hvor jeg arbejder også med en 230E som siger han har fået precis samme historie med at den absolut ikke måtte køre på syntetisk olie da det smadre motoren.

    Han underbygger det så med at da han importerede sin back in the days 199... med kun 90.000 Km. på klokken.
    Der stod den som srit ny bil og snurrede helt uden mislyde eller andet.
    Så fik han på et tidspunkt en ny mekanikker til at lavet service på den ved 150.000 Km. hvor både olie og filter blev skiftet nu til fuldsyntetisk.
    Og på bare 2 måneder, begyndte bilen at lyde som en tracktor i motoren efterfølgende :|
    Manden havde lukket værkstedet i mellemtiden så han gjorde selv det han tappede olien af og smed noget mineralsk på den igen og den har lige siden sagt som en traktor i motoren og har i dag gået 240.000 Km.

    Det kan simpelthen ikke have noget på sig tænker jegr og jeg aner ikke hvor den historie stammer fra... :shock:
    Men åbenbart er der flere som har en 230er der kommer med den historie...

    Så mit spørgsmål til jer er så, HVOR har i hørt dette henne ? og HVAD er deres forklaring på dette :| :?:
     
  3. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Med det sidste svar tør jeg godt berette, at jeg i 1998 købte en 230E fra 1987, der kom hjem fra München. Den havde da kørt 75.000 og den duftede stadig af ny bil.
    Jeg investerede 4.000 i en undervognsbehandling og så tænkte jeg, at jeg ville bruge den dyreste og fineste olie.
    Med andre ord hælte jeg en Castrol Fuldsyntetisk motorolie på motoren.
    25.000 km senere var knasten ødelagt. Jeg havde godt bemærket en tikken fra ventilerne, men tænkte ikke nærmere over det.
    Jeg skilte motoren ad og knasten var med meget dybe slidmærker, der tydeligt viste et forkert mekanisk slid.
    Det var i den sammenhæng, at jeg fra flere sider fik at vide, at den type Mercedesmotor ikke var beregnet til andet end en gammeldags mineralolie og det har jeg så brugt siden.
    Det er klart at en sådan gammeldags olie soder motoren langt mere til, men så må man skifte noget oftere.
    Så hvad der er det rigtige svar, er stadig et interessant spørgsmål.
    Sylvester
     

Del denne side