Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

124/300E - Kan ikke starte

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Sylvester, 5 December 2011.

  1. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    MIn 124/300E begyndte at falde ud på en cylinder eller 2. Sådan føltes det. Først periodisk som om den under kørsel pludselig mistede hestekræfter. Til sidst gik den helt død.

    Der er helt nye tændrør og strømfordeleren har jeg haft af og har renset, så alt er intakt.

    Så min tanke falder på benzintilførslen. Når jeg drejer nøglen, kan jeg høre pumpen starte. Den sidder vist under højre bagsæde ?

    Men benzinpumpen standser efter 3 - 5 sekunders drift.

    Bilen ikke så meget som hoster

    Der er naturligvis benzin på bilen !

    Problemet kom langsomt snigende - altså ikke en on/off fejl

    Hans
     
  2. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mit umiddelbare bud ville være overspændingsrelæet eller dine sikringer der er korroderet (Alu sikringer).

    Prøv at nulre dine skiringer lidt, og se om der er resultat. :D
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det skal pumpen gøre. Når du sætter tænding på starter pumpen i ca 5 sek for at bygge tryk på systemet. Når så man drejer nøglen for at tørne motoren, så ville pumpen køre igen og self køre konstant når motoren er startede.

    Jeg ville stadig kikke på dit tændnings anlæg, da det er en hyppig sønder på M103 motoren.

    Det er ikke altid nok bare at slibe rotor og dæksel, det kan være at det er for slidt og gabet mellem elektroderne er for stort og dermed ikke nok power til at drive tændrørne når de er under kompression.

    Tag et tændrør ud og se farven på gnisten. Den skal være gul!!
    Hvis den er blålig eller der slet ikke er nogen gnist. Så tjek om der er gnist på tændspolen (Tjek med et tændrør)
    Farven der skal også være gul. Er den der, så er det rotor og dæksel. Se efter hvid mærker på tændkablerne hvor de er fæstnede. Er der mærker er det tegn på dårlige kabler og de bidrage med yderliger motor problemer.
     
  4. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    ja.. selve "rotordækslet" i forenden af motoren.. det kan se fint ud..
    men være slidt op.. nyt på.. så spiller den som en mis igen..
    det HAR drillet mig meget her !!

    mvh Michael.
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Når jeg ringer til Johns Specialtransport og siger mit navn, svarer han gerne; "Nå det er dig med den sænkede Mercedes"
    4 gange har han hentet mit vrag med tændingsproblemer.
    Og så var der den gang i sverige - Uha det er dyrt at holde ude på en svensk ø med en strømfordeler der er fucked up. Åh ja, en tur til Møn var der også. Der fik jeg selv lavet skidtet kl 0200 om natten i regnvejr. Sidst var her for 3 uger siden hvor djaabo konstaterede at min O-ring nok var defekt. Så kondenserer der vand inde bag dækslet.

    Det er ALTID rotor - strømfordelerdæksel - O-ring - kabler eller hætter. :twisted:

    Men nu er den M103 motor død. Den holdt kun 500.000 km. med pedalen i bund.
    Byt til nyt.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hva faen, har du taget livet af den bette motor :shock: hvordan :?:

    Og ja tændingsproblemmer på M103 er hyppigt set.
     
  7. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svar drenge

    Er der nogen, der har en tegning eller anden anvisning, hvor jeg kan se, hvilket rør eller slange i motorrummet, der fører benzinen frem til motoren og hvor den sidder?

    Så vil jeg pille den af og se om der er bezin.

    Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvor benzinpumpen sidder og om der sidder et benzinfilter, der eventuelt kan være stoppet til ?

    Hvor finder jeg en ny strømfordeler til den rigtige pris til en pensionist ?

    Sylvester
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så kommer jeg i benzineren til træffet i september. :D

    For helvede Lasse, du har da snart en spritny Mercedes. Hvad har du gjort ved fjederen?


    Bendix
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Start med Gørløse, der passer kvalitet og priser normalt sammen.


    Bendix
     
  10. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Husk en ny O-ring også. 8) Den følger ikke med.
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ja det lyder som en god ide Bendix..... :D :nakkal:
     
  12. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har idag købt strømfordeler plus ny rotor samt gummipakning.

    Gummiringen havde Gørløse ikke og sagde, at den havde de aldrig haft i deres sortiment for ingen spurgte efter den, så jeg måtte forbi Mercedes fot at få en, der faktisk virker meget tynd, men forhåbentlig passer.

    Naturligvis også nye tændrørsledninger i komplet sæt, så nu mangler der bare nogle timers arbejde med kolde fingre

    Nu skifter jeg det hele selvom jeg i morges kunne konstatere, at der både var gnist før og efter den nuværende strøfordeler og masser af benzin fra pumpen.

    Men det er jo dele, der givet er fra 1986, så det er nok godt at udskifte anyway
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Lad være med det :D Det er meget dyrt og forbundet med stor risiko at køre til Bogense i en bil med så mange km på blokken.

    :whistle:
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja spørgsmålet står stadig ubesvaret hen, så jeg gætter på han kom til at polere fjederen, så der ikke var mere tilage af den :lol: ligesom tårnet blev poleret hos Søren dengang inden træffet :lol:
    Hva faen er det lige vi snakker om her, tårnet og fjederen blev poloeret jow jow...

    Lasse du skulle sgu have købt den der motor fra den 190er der stod inde ved benzinøen hvor Søren købte sin skrot AMGer altså ikek den han køre i men den han købte til ophug :nakkal: hoho :lol:

    Nå sjov til side, men så havde du haft en 260E (3.2) der med sine 234 Hk og 318 Nm. havde givet din Soldater kamerat Henrik baghjul :D og INGEN ville kunen se det på motorrummet som er det sjoveste af det hele :love:
     
  15. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Må jeg lige høre eksperterne:

    ALDI har en halvsyntetisk 10 - 40 motorolie til kr. 30 pr. liter

    Er den velegnet til en 124/300E

    Jeg har ladet mig fortælle at Mercedes motorer fra 1985 - 1990 kun bør køre på en gammeldags mineralsk olie

    Er det sandt?

    Jeg vil forfærdelig gerne have en tegning af strømfordeleren på en sådan 300E og hvilke udtag, der ksla til hvilke cylindre.

    Er der en, der har et link til en tegning ?
     
  16. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til alle

    Nu snurrer motoren som en ny.

    Det var så udskiftning af strømfordeler, rotor, alle tændledninger og et nyt luftfilter

    Så nu mangler jeg kun at få svar på, om den kan køre på en delsyntetisk olie eller om den kun må få en gammeldags mineralsk olie

    Sylvester
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det ville være en skam at smide mineralsk olie på den i mine øjne.
    Og det er også en skam og en døds synd at folk tænker pris på det som skal holde hjertet i bilen i orden.
    Hvorfor spare på noget så vitalt som olien i motoren, det har jeg aldrig rigtig forstået...
    spar hellere på dine næste bremse skiver og køb dem hos Gørlse med rabat :mrgreen:

    Fuldsyntetisk er selvfølgelig også ok at hælde på disse motore.
    Bedst af alt så køber du en castrol 10/60 TWS eller FST.

    Godt være den er dyre, men du får også en 100 gange bedre olie med langt bedre egenskaber som en 300E burde være værdi :gr8:

    http://www.mapodo.de/motoroele/viskositaeten/motorol-10w-60.html
     
  18. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svar,

    Jeg har tidligere fået skiftet knasten på en 230E 1987 med forklaringen, at jeg under ingen omstændigheder måtte anvende en delsyntetisk eller fuldsyntetisk olie på disse motorer og at de kun må køre på mineralsk olie, idet oliesystemt ikke kan håndtere andet ! ? ! ?

    Derfor spurgte jeg igen
     
  19. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Min 230E kørte 472.000 km på fuldsyntetisk 10-60 Castrol.... og kører stadig, og på samme knast
     
  20. Sylvester

    Sylvester New Member

    Joined:
    5 Oktober 2011
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/230E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jamen det må da siges, at være ret overbevisende
    Tak
     

Del denne side