Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Blæser der kører og lav kølevandstemperatur

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Lassefar, 30 November 2011.

  1. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, jeg har stadig problemer med min blæser der kører hele tiden på halv kraft.
    Bilen er fra 87 og har klimaanlæg af den slags med knapper. Den har et 10-polet diagnosestik men ikke noget ben i hullet for klimaanlæget - så Brabus tester hjælper vist ikke. Jeg har fået forskellige råd i en anden tråd - men ikke nogen, der har virket ednu. Har haft afkoblet de to følere, der sidder ved filteret for klimaanlæget, og afkoblet klima-relæet bag batteriet, uen det ændrede noget særligt. Blæseren kører upåagtet

    I en anden tråd har jeg set at det kan være kølevandsføleren, det er galt med, og kølevandstemperaturen er da også lidt lav hele tiden.
    Et det så den her oppe på toppen:


    Eller den her nede på motoren:


    jeg skal prøve at skifte?
     

    Attached Files:

  2. flintstone

    flintstone Member

    Joined:
    14 November 2011
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300d
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lassefar,nu fortsætter jeg med diagnose for at finde fejlen på blæser styring,tag låget af sikringsboxen,fjern sikringselementet,skru de 6 skruer af dækslet for at komme ind til relæholder,hvor du finder 2 relæer som har med blæserstyring at gøre,de sidder i position A og B,tag relæerne ud og se om blæseren stopper,hvis det er tilfældet se om de anstyres,hvis ikke de gør det er det relæet,hvis de anstyres er der muligvis en ledning som er gnavet igennem til stel ,da de stelstyres.Hvis din motortemp er for lav skift termostaten som sidder i aluminiumshus bag generator.fortsat god jagt
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis du har et 10 polet diagnose stik, så har du noget ingen andre har :D
    Det er enten 8 eller 16 polet og det er ben 7 der er diagnosebenet for klimaanlæget.
    Stikket sider naturlighvis oppe ved siden af batteriet på skillevægen mellem motorrum og batterirum.
    Men hvis ingen ben i stik 7 så er det nok uorg. da alle biler født med klima og AC har diagnose på dette så vidt jeg husker.

    Hvis blæseren køre konstant, så vilel jeg også kikke på relæerne eller din klima styring som ofte også tit kan være problemmet.
     
  4. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Det går da lige i humøret det her. Ta skal I ha' jeg fortsætter jagten således opmuntret :)
    ... men nu med 8-polet diagnosetilk... :) de to sidste poler er dem jeg drejer rundt omkring i skøn forvirring...
     
  5. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Ok, nu har jeg haft de her relæer taget ud - de sidder i position B og C. Der er ingen i A, D og E. Men det ændrede ike noget på blæsesystemet. Har også haft dem byttet med to fra den anden bil uden at det ændrede noget.
    Skulle det så være en stelforbindelse?
    - Kunne jeg evt bare sætte en afbryder ind et eller andet bekvent sted, og så bare slukke fot lor...?
     

    Attached Files:

  6. flintstone

    flintstone Member

    Joined:
    14 November 2011
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300d
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lassefar,når du har relæerne afmonteret,tjek om der er spænding i relæsoklen ben 1 som er klemme 87 på relæerne,ledningsfarve sort/hvid på det ene og sort/ciolet på det andet,er der spænding her er ledning fra blæser til relæerne kortsluttet til plus,eller nogen har gået ind og fejl monteret noget her ,der sidder også stik ved køleren som forbinder blæseren,der kan ligeledes være forbundet ledninger til formodstanden som sidder ude ved filteret med de 2 trykkoNTAKTER.
     
  7. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Fejlmonteret!! - det må da være lige det, jeg bøvler med.... Brabus skrev også at det ikke kan være originalt, når der ikke er nogen ledning ril det i diagnosestikket. Nå, men jeg prøver lige det med spændingen på relæsoklen, og så kan det være jeg poster jer igen :)
    God arbejdsuge (- eller hvad man nu skal sige her søndag aften).
     

Del denne side