Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Køb af 260'er

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af jtoftbjerg, 19 August 2007.

  1. jtoftbjerg

    jtoftbjerg New Member

    Joined:
    19 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hey! Jeg påtænker at købe en 260 E fra 12/1985. Bilen har gået 185.000 og ser ud til at være fri for rust (har dog ikke haft den på lift).
    Hvad skal jeg ellers være opmærksom på ved denne bil? Har ikke haft Mercedes før.
    Hilsen Jens
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Knasten skal du være opmærksom på, om den er blevet skiftet ellers kommer tiden snart.

    Jeg har næsten ikke hørt om noget der her ejet en 260er uden at knasten er blevet skiftet på et eller andet tidspunkt.

    Har selv haft en hvor den blev skiftet ved 118.000 Km og kender 2 andre der har måtte skifte deres ved henholdsvis 140.000 Km og 155.000 Km, og der er vist 2 mere på denne side som også har været den tur igennem og den ene er vist turen igenenm på nuværende tidspunkt.

    Det er hvad min erfaring har bragt mig, og jeg har hørt det samme fra andre w124 sider.

    Dette er gældende både for 260eren og 300eren. af første gen. af motor typen M103 med 12 ventiler.

    Det er et kendt problem at mercedes række 6er M103 har et relativt hurtigt slid af knasterne.

    Dette skyldes det lange række system, har jeg læst mig til på en tysk hjemme side med speciale i w124er.

    siden hen er de også gået væk fra række systemet og laver i dag kun V6ere. men det skyldes nok også plads fordelene ved en V6er samt dens bedre moment fordeling.

    en anden ting er at den mest stabile og rolige motor finder man ved en række sexer. men det er en anden snak :)
     
  3. jtoftbjerg

    jtoftbjerg New Member

    Joined:
    19 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Mange tak for det! Jeg har læst mig frem til at de fleste anbefaler en lidt yngre årgang - en efter 1989, da de tidligere 124'ere havde en del børnesygdomme.

    Korrekt?
     
  4. jtoftbjerg

    jtoftbjerg New Member

    Joined:
    19 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Og hvis bilen ikke har fået skiftet knastakslen - kan man se/høre det?
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nix !

    Det er på mange måder præcis den samme vogn. :)
    Der kom ganske rigtigt en række opgraderinger i 9/89 - Men de var primært kosmetiske.

    Det du tænker på kunne måske være de 24 ventilede motorer ???
    Jeg mener dog ikke at det skiller med faceliftet i 89, om den er 12 eller 24 ventilet. Tror faktisk at de i en periode blev solgt sideløbende.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er nok ikke tale om børne sygdomme, det har altid været kendetegnet at en w124 ikke har lidt under dette.

    men efter 89 har w124eren nogel opgraderinger jeg synes gør den før og efter model til en himmelhvis foreskæl.
    Specielt fordi interiøret er meget mere indbydene med træ indlæg i døre osv.
    Men også fordi sæderne er anderledes med mere sidestøtte, der er mange ændringer der gør jeg ville fortrække en 90-93 frem for en 84-98er

    de kosmetiske ændringer der kom i 93 synes jeg ikke er så dramatiske at bilen føles anderledes, da det mest er udvendigt der er gjort noget.

    De 24 ventilet motore kom i 89 og kørte rigtig nok side løbende med de 12 ventilet i et års tid eller 2.

    Guldsmeden, hvad mener du med det måske er de 24Ventilet motore han tænker på?
    Angående børnesygdomme eller hva, fordi det har de intet af hvad jeg ved af eller hvad?
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan i øvrigt sige at mine forældre købte en 260E fra 86 i 1996 og den køre stadig den dag i dag UDEN rust, der er en lille smule ved donkraft hullerne og det er det.
    Den er kun blevet pava behandlet hvert 4 år.
    så rudt skal man ikke være bange for på hverken dem fra 84-89 eller frem efter.

    ellers vær opmærksom på automatgearet om det skifter som det skal og køre let, samt hvis der er aircon om det virker uden mislyde ude fra motor rummet ved kompressoren.
    Den kan være dyr at skulle skifte.

    Tjæk om undervognen føles slasket når du drejer skarpt og hurtigt og specielt når du laver en hurtig højre og straks efter til venstre manøvre.

    Afprøv alt det elektriske godt igennem.
    alt for ofte ser jeg folk ikke vedligeholder de små finesser i det elektriske.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej det var slet ikke det jeg mente. :) Det var nu mere møntet på årgangen... 24 v motoren kunne jo godt være årsagen til at han var blevet anbefalet de lidt senere årgange
    Kan godt se at jeg ikke fik formuleret mig helt klart der. :oops:

    Jeg kender heller ikke til nogle børnesygdomme.
     

Del denne side