Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Visker arm gider ikke som jeg vil

Emne i 'El-system' startet af CSchmidt, 28 Oktober 2011.

  1. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nåh, nu er det blevet efterår og fugtigt i vejret. Og så er det jo nu at viskerarmen skal stå af.

    Viskerarmen har i noget tid kørt lidt for langsomt i de forskellige hastigheder.
    Her i eftermiddags gik blev det så værre og værre, på kun en kort tur fra vetterslev til benløse.

    Først begyndte den at køre trægt når den skulle køre tilbage fra højre side. Og så i slowmotion.
    Det stoppede den så med ved at sætte dens hastighed op. Kort efter ville den kun køre hvis jeg satte fuld skrald på den.

    Viskerarmen gider ikke længere starte når jeg bruge sprinklerne. Kun få gange.
    Derefter bliver den så også uregelmæssig selv når jeg sætter den i højeste hastighed.
    Den gider heller ikke at stoppe når den er helt "nede". Den skal lige ned og vende og stopper så oppe i højde med p-skiven
    Jeg synes ikke at have hørt nogen mislyde

    Hvad er problemet og hvordan løser jeg det ?

    Skal armen smøres? - den har jo kørt lidt langsommere i længere tid
    Er det multiarmen eller relæet? - synes det vil virke underligt at de skulle dø på kun en halv time
    Eller er det, det famøse overspændingsrelæ som spiller ind ?

    Jeg er på bar bund :-((

    Nåh, men håber i kan hjælpe mig.

    god weekend til alle jer hvis viskerarme virker :gr8:
     
  2. Bowira

    Bowira Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230CE
    Km:
    242000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Med min ringe erfaring tror jeg det hedder en ny viskermotor.
     
  3. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    tænding fra.. tænd viskeren.. slå nøglen til og fra med få hurtige bevægelser.. til viskerarmen er HELT ude i det ene hjørne af forruden..
    pil det lille dæksel af selve viskerarmen som sidder midt på armen..
    læg en klud bagved viskeren på ruden..
    find en rigtig god syrefri olie.. evt på spray..
    smør den "blanke" stang under dækslet..
    og prøv igen..

    det har jeg gjort på ALLE de 124'ere jeg har haft.. og det hjalp M E G E T på viskerens hastighed over ruden !!!
    og hvis IKKE det her hjæler på din bil.. så gør det INGEN skade.. og koster gratis !!!!
    visker motoren KAN jo være stået af..!!!!

    mvh Michael. bluestar
     
  4. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for rådet hwidsted.
    Men for lige at være helt sikker må jeg hellere spørge hvilket hjørne ?

    Det nederste hvor den som udgangspunkt ligger eller øverst hvor den er stragt ud ?


    På forhånd tak

    Christian
     
  5. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    den skal bare være i FULD længde.. så meget som muligt..

    Michael.
     
  6. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    den skal stå lige op så kan du komme til den blanke stang, jeg har en motor og ligge her som jeg ved er ok! skulle du beslutte og skifte den ud

    61314411
     
  7. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for rådene. Jeg prøver at få den smurt her idag eller i løbet af ugen. Hvis det ikke hjælper så hører du fra mig carsten!

    God søndag

    Mvh Christian
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hvis du forestiller dig at viskeren kører fra kl. 3 til kl. 9 på en urskive.

    Så er den længst ude kl. 1:30 og kl. 10:30. Altså når viskeren peger på et af de 2 øverste hjørner på ruden.

    Når du så vipper det lille dæksel nederst på viskerarmen op, kommer den lille blanke stålstang der skal smøres til syne.

    Men pas på hvis det er koldt. Plast knækker meget nemt i kulden. Varm evt. lidt op med en hårdtørrer først.

    Og når du sætter dækslet på plads igen, er det tilbøjeligt til at gå ud af hakkerne det drejer om. Tjek at det sidder rigtigt, ellers taber du det og så får du først problemer med snavs på stålstangen.
     

    Attached Files:

  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sådan der Aasted, det er et super svar med billeder osv. :gr8:
    Det kan jeg lide at se :yes: og det tager kun 5 min :mrgreen:
     
  10. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja det var sgu lækkert med en step-by-step forklaring.
    Men det virkede desværre ikke :-S

    Så det er nok byt til nyt/brugt, jeg er ude i

    Fra XPERIA Neo med Tapatalk
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Takker, men tøv nu lidt.
    Har du prøvet at hjælpe den lidt ved trække og skubbe lidt i viskerarmen mens den kører? Det måtte jeg gøre for at få liv i den i sin tid.

    Endelig er der også hele gearudvekslingen nede under det flade dæksel, som kan trænge til fedt. Ser lige om jeg vejlede dig der også. Ikke give op. Alt på en MB kan fikses (næsten).
     
  12. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja altså, hvis du alligevel selv skifter den hvis det bliver nødvendigt, og du næppe kan køre i disse dage uden visker, kan du jo ligeså godt kaste dig ud i et forsøg.

    Jeg har ikke nogen trin for trin vejledning til dette, andet en Haynes, som kan lånes på biblioteket. Og lige netop på dette punkt er den faktisk ret god. Måske det eneste punkt den er god på :D

    Men på side 12.11 i den, er der trin for trin med billeder og det hele.

    Kort sagt skal al plastinddækningen rundt om visker motoren af, og så kommer du ned til gearsystemet. Det kan smøres med en god fedtspray. Jeg brugte motorcykelkædespray. Syrefri, og klistrer fast.

    Hvis det så ikke bringer liv i den fordi motoren er gået, er du jo alligevel klar til at sætte en ny eller brugt på.
     
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    kones 230te visker arm gik også lidt langsomt ! (for 2 år siden) Da alt mekanisk på visker system virkede ok blev der købt en ny motor hos gørløse og det har kørt godt lige siden! Selv om det er en Bosch enhed kan der godt side en Lukas motor tror pris var 1000kr for en ny!!
    chr
     
  14. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det er jo ikke så galt.
    Jeg tænker bare, hvis man alligevel skal åbne, kan man jo lige så godt prøve med lidt olie først.

    Jeg fik i øvrigt min blæser motor til virke igen. Den peb og hylede sidste vinter. Op med dyret, og en ordentlig gang fedtspray i lejerne, og den har kørt fint siden. Prøven er selvfølgelig vinteren med tør og saltfyldt luft.

    Fik også den lille sugemotor til kabinetermostaten til at køre igen, med noget olie. Var helt tør.

    I grunden ikke så underligt, når alt har siddet i 20 år og sikkert aldrig er blevet serviceret.
     
  15. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Vi fik den også hen over ruden et par gange med håndkraft, men det hjalp ikke.
    Så min mekaniker for lov at kigge på det. Han skal jo også mærke at det er jul :-D

    Fra XPERIA Neo med Tapatalk
     
  16. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Hejsa

    Hvis du ellers er bare lidt ferm på finger'n, så er der her en meget grundig gennemgang af, hvordan du kommer ind til blæsermotoren OG derved skal pille viskermotor og gear ud. Så kan du evt. fejlsøge på motor og gear meget nemmere.

    http://www.peachparts.com/Wikka/W124BlowerMotor

    M.v.h.
    André
     
  17. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej Andre',
    skift viskermotor - hellere idag end i morgen -det sidste du ønsker er en død viskerfunktion, i pis øs regnvejr, kabinen fuld af stinkende "elektronik-plast" røg, samt en sammenbrændt multifunktionskontakt - tror mig - har prøvet det - alt det med snedige superolier, håndmassage og bønner til den store stjernemester, er kun en stakket frist :D
    mvh
    Bjørn
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    EN visker motor er faktisk ufattelig stærk, men den er ikke lavet til at skulle køre i mod en modstand som får den til ikke at kunne bevæge sig, ligesom vores elruder rent faktisk er designet til at skulel kunen klare i modsætning til så mange elruder på japser biler der ikke tåler at man køre med stoppet i mere end 1 min. så brænder motoren af.

    Nå det var et sidespring.
    Motoren som jo er skide stærk giver derfor ikke udtryk for at den er på overarbejde, men en motor der køre uden modstand = ny køre måske med et strøm forbrug på lad os sige maks 2A. ved alm. hastighed og 3A ved fuld skræld.
    Men møder den så modstand og derfor blvier langsommere til at køre over ruden, så kan dette forbrug stige til langt over 10A. som motoren ikek er designet til at kunne modstå varme udviklingen fra.
    Derfor så smelter lakken omkirng viklingerne på motoren og viklingerne begynder nu at danne overgange så den trækker endnu mere strøm osv osv. = røg udvikling og afbrændt motor.

    Men når man at gøre noget ved det INDEN dette sker, så er motoren så god som ny stadig.
    Det handler derfor om at få adskildt den totalt og renset gearet og telescop stangen der køre den op og ned af ruden.
    Når dette er renset totalt for skidt og ir osv. så skal det smøres igen, gerne med noget vandbestadigt smøremiddel.
    Og hvis den så køre uhindret igen, så er det ikke nogen kort frist, så har man som sagt så godt som en ny motor igen.
    Men ja hvis man bare tror det er nok at smørre telescop stangen og det rent faktisk er gearet der køre trægt, så er man jo lige hvidt.

    Det samme gør sig gældene med soltaget, det nøtter ikke at skifte motoren hvis den dør, så skal kablet også skiftes da det er meget sandsyneligt dette der har gjort motoren kørte trægt og derfor brændte af.
    Motore brænder meget sjældent af, med mindre du har kørt med overbelastning eller med for høje spændinger/Strømme som så godt er samme side af sagen.

    Jeg har set en W124er der blev monteret forkert laderelæ på (24Volt) er i da sindsyge den visker kunne sparke røv mand :lol: den fejlede så heller ikek noget, så den slog lige verdens recorden i at viske forruden ren tror jeg :lol:

    Så, ja hvis ikke det hjælper med at smøre telescop stangen, så er det bare om at få adskildt motoren indtil gearet og få renset det og smurt det igen, FØR den begynder at slide tandhjulene, fordi så kan smøring ikke længere rede gearet.
     
  19. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan min snart komne tester mon udelukke ting som multirelæ osv. ?

    Fra XPERIA Neo med Tapatalk
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nah, så sofistikeret er de ikke, men sådan en EL nørd som dig, klare da snilt lidt fejlfinding på el eller... :D
    Den er i øvrigt i støbeskeen og klar til mandag. 8)
     

Del denne side