Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tomgangs problem på 250dt

Emne i 'Dieselmotorer' startet af ckdk88, 9 Oktober 2011.

  1. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej

    Jeg har FÅET en 250td som har en mindre række sygdomme, Den værste er Tomgangen, det er som motoren kun går på 3 cyl i tomgang, og det lyder frygtlig hård. Hvis man så gir den lidt gas går den som en drøm helt jævnt og lyder som en symaskine. Jeg ved så ikke, hvormange omdrejninger den tager når den kører i tomgang, for omdrejningstælleren virker heller ikke... Der er så en, der har prøvet og justere tomgangen ved og spænde speeder kablet op, så den gir lidt gas hele tiden, og hvis man så justere speederkablet korrekt, så det er en smule løst vil den ikke gå overhovedet.
    Jeg har tjekket alle stik og vacum slanger men ingen af dem virker suspekte.
    Er der nogen der evt har et bud? Motoren har gået ca 400000 km og er fra 94.
    Ud over det ret så trælse tomgangsproblem så lyser Abs lampen og Bremsepedalen går heeellllltttttt i bund, så gode forslag er os velkomne her.

    Mvh
    Chris
     
  2. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Du skal nok lade være med at skrue på kabler og forbindelser, og rette blikket mod dit ELR relæ, det styre den elektroniske tomgang.. Jeg havde lidt af det samme på min 300 turbodiesel, den stod og "snøvlede" i tomgang og ingen omdrejningstæller... I med et brugt relæ, samtidigt skiftede jeg overspændingsrelæet.. Da jeg startede op virkede både tomgang og omdrejningstæller igen :D At din abs lampe lyser kan skyldes at dit overspændingsrelæ er tosse, men at pedalen går i bund må skyldes luft i systemet, eller et utæt bremserør.. Så mit råd skift de to relæere, og se hvad der sker, og luft så bremserne ud :-D Så går den "nye" vogn nok 400.000 km mere..
    Til info: Begge relæere sidder bag plastafdækningen lige bagved batteriet inde under torpedopladen (men det ved de fleste vist efterhånden)
     
  3. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu har jeg jeg så lige et spørgsmål, er der med sikkerhed et ELR rælæ i en Turbo Diesel som min, for synes ikke jeg kan finde det, bag den plastik afdækning er der et overstrømsræle (som skal skiftes) og et kickdown rælæ, og så er der to styrebokse. Hvordan ser sådan et Elr rælæ ud? kan det kun købes brugt? kan det evt sidde et andet sted?
    For du har helt sikkert ret i de to ting kan lave en masse bøvl hvis de ikke virker, jeg synes bare et lyder vildt motorgangen skal være SÅ hård som min er i tomgang pga et defekt rælæ, men omvendt så er det jo os nemmere og finde fejlen :roll:
     
  4. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har intet ELR relæ, men istedet en Diesel unit control. Den vil jeg bare nødig begynde og udskifte for en ny koster 600 Euro... så gode forslag om hvad det ellers kan skyldes er meget velkomne.
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jeg skal ikke kunne sige om der er ELR relæ i din, det er der jo nok ikke når du siger det.. Det var bare nærliggende at tro, da din er nyere end min. Så jeg er løbet tør for idéer :-( Men skriv endelig på tråden når løsninger er fundet...
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej er der a/c på bilen?
    Er der ikke noget med at a/c kontrol box og o/m box er bygget sammen?
    chr
     
  7. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er desværre ikke A/C i bilen, det ville ellers ha været rart, når vi engang når til sommer igen. Det skal da nok være meget muligt de os er bygget sammen hvis bilen har A/C

    Hvis jeg finder ud af hvad den fejler, så skal jeg nok berette om det, men indtil da, er gode forslag meget velkommene.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tror desværre at det er på galt spor det her. Din rækkepumpe er justeret således at selv uden tomgangs styring, skal den kunne gå bare med lavere omdrejninger.

    Der findes 2 systemer til at holde tomgang på den motor, enten er den vacum styret ellers så er den elektronisk styret.
    Men som sagt, så skal den kunne køre uden de systemer.

    Men nu til fejlene:)

    At den går på 3 cylendre i tomgang kan være luft i brændstof sytemet, det er den mest klassiske fejl.
    Du kan se det på om der er luft bobler i de klare slanger på motorens række pumpe.
    Det skal testes mens at motoren køre.
    Det kan også være en dårlig række pumpe eller defekte dyser, men det er ikke så tit at det ses.

    Abs lampen lyser kan være dit overspændings relæ eller en defekt ABS føler.

    At bremse pedalen går helt i bund lyder meget som en defekt bremse cylender. Med mindre at der er lavet bremser på bilen for nyligt og at den ikke er luftet ordentligt ud.
     
  9. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    tjek lige det store stik på den store boks bag batteriet vip lige stikket op også på igen
    jeg stod med samme problem for et par md siden på en 300 turbo
    der virkede omdrejnings tælleren heller ikke.
     
  10. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har haft alle 5 føderør af for og tjekke om der kommer diesel når man prøver og starte bilen og det gør der, så min egen fornemmelse var lidt dyserne, jeg kan bare ikke forstå hvorfor den skal gå så godt når den får omdrejninger, hvis det var dyserne. Det med luft i brændstoffet, kunne jo sagtens være en mulighed, det har jeg bare ikke selv tænkt over. Det må jeg tjekke, jeg skal alligevel skifte filter og forfilter i forbindelse med jeg laver et Stort service.
    Jeg håber nu ikke at det er række pumpen, for lur mig om den ikke os koster nogle kr.
    Div stik har jeg haft af for og tjekke om de sad som de skulle, men der var ingen forskel på før og efter.
     
  11. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej

    Status opdatering:
    Nu har jeg skiftet over spændingsrelæ, og skiftet en masse gummi slanger til brændstof tilførsel, tjekket at der ingen utætheder er og ingen bobler, skiftet filtre og lavet service. Men det har ikke hjulpet, jeg har så bestilt en tester ved Brabus i håb om den kan hjælpe.

    Jeg er så kommet til og tænke på, hvad nu hvis den er skruet i pumpen, men at tomgangen ikke er justeret med, vil det kunne gøre den ligesom kører på 3 cyl? Eller kan det være dyserne der ikke kan åbne ordentlig/eller er slidt så de ikke rigtig virker i tomgang? For den kører bare snorlige over 1300omd Og trækker som et godstog.
     
  12. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Dyserne kan sagtens give de problemer du lister op. Det er er kendt symptom at slidte dyser vil give problemer med forstøvning og indsprøjtningsvinkel hvilket giver problemer især ved tomgang.

    Når middelindsprøjtningstrykket hæves som funktion af omdrejningtallet, og det hydrauliske flow i dyserne øges ved stigende omdrejningstal så vil tolerancerne i dyserne betyde relativt mindre for motorens gangkultur.

    Et andet problem ved den type fejlfinding er at der ofte gå religion i sagen og subjektive fornemmelser tager overhånd.

    Skal problemet løses skal der en logisk problemløsning på bordet der adresserer alle betydende faktorer begyndende med det mest betydende. Det er lige så betydende at verificerer korrekt funktion af en betydende komponent som det er at finde en defekt komponent.

    Skulle jeg gribe problemet an ville jeg gå frem efter følgende plan:
    Dyserne skal ud og udmåles i en testbænk
    Rækkepumpen mekaniske grundindstilling skal måles
    Motoren kompression måles

    Diesel antændes af varme. Er forstøvning og indsprøjtnings vinkel korrekt, bliver den sprøjtet ind på det rigtige tidspunkt, og er varmen tilstrækkelig fra kompressionen af indsugningsluften - Så siger det bang og motoren går på alle ben. Så kan der være fine detaljer som elektronisk finstyring af tomgangen osv. Men det mekaniske skal være i orden først.

    Det tager ca 5 minutter per dyse at udmåle den. Hvis du kommer med bilen eller sender dyserne over til mig så udmåler jeg dem gerne for dig gratis. Udmåling af pumpen kræver specialværktøj. Jeg har værktøjet men der er der sikkert også nogen nærmere dig der har og proceduren for udmåling er nem og enkel.
    Motorens kompression måles gemme dysehullerne og kan derfor nemt foretages når de er demonteret.
     
  13. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så er det nok dyserne der er slidte, jeg må nok hellere gøre som du skriver med og grundindstille pumpen og tjekke kompression, og så få testet dyserne.
    Det kan godt være jeg tager imod dit tilbud (casper) om og teste dyserne.
    Tak for input, der kommer opdates når jeg får lavet noget.
     

Del denne side