Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motorolier - blandbarhed.

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af steff, 30 Oktober 2011.

  1. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Så vidt jeg ved, findes der i princippet p.t. 3 typer motorolier nemlig: mineralsk-, semisyntetisk- og fuldsyntetiske motorolier.
    Jeg er i tvivl, om disse olier er fuld blandbare.
    Hvis man f.eks. kører på semisyntetisk motorolie - kan man da toppe op med fuldsyntetisk- eller mineralsk motorolie uden negativ effekt (ud over specifikationsændringer)?
    Er der nogen her på sitet, der har indblik i dette?
     
  2. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Steff.

    Ja, du kan godt toppe op med fuldsyntetisk olie, uden at det vil have nogen negativ effekt.

    Jeg skal indrømme at det efterhånden er en del år siden jeg har taget den samtale med vores olieleverandør, men humlen i det er at så længe du holder dig til olier det opfylder bilfabrikantens krav, så kan du toppe op med "hvad som helst" uden at blandingen kommer uden for specifikationerne.

    Man skal dog være lidt opmærksom når man vælger olie, især hvis man kører til udlandet hvor der er enten meget koldt eller meget varmt. De forskellige olier der er godtkendt til en bil er også godkendt til et bestemt temperatur område. En olie kan f.eks. være til temperaturer fra -10 til +30 og en anden (typiskt dyrere) olie kan være til temperaturer fra -20 til +40 grader. Disse temperatur grænser bliver noget nær umulige at beregne når man blander forskellige olier, men problemet er sjældent aktuelt i det danske klima.

    Et eksempel er mange af de nye "A" biler der skal have en 0/W20 olie, som 1. valg. Mange af dem kan også køre med F.eks. 5/W30 og/eller 5/W40 olie, dog med et lille twist: Mindst en producent foreskriver at hvis temperaturen kommer under -15 grader, så må motoren slet ikke startes, med mindre at der er 0/W20 olie på den...

    Nå ja, når jeg nu er startet, så kan vi lige så godt tage kølervæsken også. Jeg gætter på at næsten alle vores biler skal have long life kølervæske (den røde). Men vidste I at den ABSOLUT ikke må blandet med andre typer?

    Bare én dråbe af f.eks. den almindelige blå kølervæske, så er long life egenskaberne ødelagt, faktisk er levetiden så reduceret til et år... Nu har jeg ikke arbejdet med Mercedes, men jeg ved at nogle bilproducenter foreskriver at hvis der er kommet almindelig kølervæske på en bil der skal have long life, så kommer den aldrig til at køre long life igen, da der altid vil være en rest tilbage i systemet, som, ifølge fabrikkerne, vil være nok til at ødelægge long life egenskaberne. Jeg skal indrømme at det her med kølervæsken er nye informationer for mig, men det kom op og vende under en samtale jeg havde med en teknikker fra en af vores importører, vedr. netop olie kvaliteter...

    Brian
     
  3. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    vi bruger, og har ALTID brugt den BLÅ kølervæske til de gamle cemedes'er vi roder med !!
    den røde er til ALU motorer.. den BLÅ til de andre !!!
    og jeg købte da en "dunk" på 60 liter af den blå i fredags.
    da Merkonomen holder åbent hus.. og derfor sælges den til næsten indkøbspris !!!

    Michael. bluestar
     
  4. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Michael-

    Et alutopstykke kan nu godt være nok til at den skal have "det røde..." :D Hvis jeg husker rigtigt, så er der vist noget med at den blå godt kan li' at spise aluminium, men vist ikke på alle biler?!? Jeg syntes bare at kunne huske at der var nogle sager med alutoppe der var blevet "spist" fordi man havde hældt forkert kælervæske på, men det ligger tilbage til dengang aluminium for alvor dukkede op i almindelige biler. Men det kan også godt være at det bare var den forklaring vi fik i tidernes morgen... ;clue Hvis der er nysgerrighed omkring emnet, så vil jeg gerne kontakte vores leverandør og spørge ind til den mere præcise forklaring.

    Men jeg har ikke det store brede kendskab til de forskellige Mercedes motorer, Jeg ved bare at min egen er opgivet til at skulle have den røde long life kølervæske, og så skød jeg bare på at det nok var det samme for de fleste 124'ere. Men måske jeg tager fejl... Det er sket før... :whistle:

    Det er forresten på Q8's hjemmeside's smøretabeller jeg har set at den står til long life og det var også long life der var på den da jeg fik den, men derudover jeg jeg ikke undersøgt det nærmere... :D

    Brian
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Fiat "opfandt" i sin tid kølervæske, med Paraflu. Det er i den røde kølervæske, som beskytter aluminium mod tæring.

    Men der findes forskellige røde kølervæsker; nogle kan godt blandes med den blå, andre kan ikke!
     
  6. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har altid holdt mig til den blå (etylenglykol) uanset om det var til alutopstykker eller ej.
    Fordelene ved den blå er, at den har bedre smøreevne, til gavn for vandpumpen, end den røde type, og efter hvad jeg har læst anbefales den til vores "gamle" motorer.
    Ulempen ved den blå er, at den er tilsat additiver som gør at kølervæsken ikke begynder at gnave i metallet, men de har kun en begrænset levetid, så det er vigtigt at skifte væsken hvert 2. eller 3. år inden de additiver er nedbrudt,ellers kan der forekomme tæring.
    Men nu er vi vist også kommet lidt væk fra emnet som var motorolie.
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Om olie:
    Hvis man kun taler om at toppe op - altså en halv til en hel liter et par gange indenfor et serviceinterval på 10.000km, kan det vist ikke betyde meget for varme/kulde egenskaberne, om det er en 0W-50 eller 10W-40.

    Om kølervæske (humor): Hvad er det da også for nogen mennesker, som har så gamle biler, at væskens tæring på toppen begynder at betyde noget ???

    Nåee jo, MB 124 ejere.

    Alvor: Det har jeg ikke tænkt på før (nyere biler). Havde hørt om det, men tænkt at det havde værkstedet nok styr på.
    Min 250TD har da alu-motor så vidt jeg kan se.
    Og kølervæsken er nærmest blå-grøn !!! En blanding af rødt og blåt.

    Hvor mange my om året tærer den så ??? Eller er vi (igen) bare ude i en teoretisk diskussion ?
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: Re: Motorolier - blandbarhed.

    Mon ik det kun er topstykket der er alu? ;-)


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  9. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Når additiverne er nedbrudt i kølervæsken er det ikke kun topstykket det kan skade, men også toppakningen.
     
  10. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej derude...

    Der er mange forskellige kølervæsker i dag. Blå, rød, gul og grøn... Hvordan den grønne funker til din motor ved jeg dog ikke. Et lille twist er at der findes et par enkelte producenter der afviger fra de gængse "farve koder"... Vi har biler der 110% sikkert skal have den røde, men det der er hældt på fra fabrikken er grøn/gult i farven, så helt nemt er der sq' ikke...

    Men nu tog jeg tyren ved hornene og ringede til Q8. Ifølge deres tekniske afd. så kan alle kølervæsker blandes, men det er den "dårligste" der bestemmer levetiden...

    Den blå lægger en "film" i kølesystemet som består af additiver med en begrænset levetid, derfor skal den skiftes oftere.

    Den røde beskytter bedre mod tæringer, især krybe tæringer, d.v.s. omkring pakninger og slangestudser... Den røde lægger ikke en film som den blå, men beskytter på en anden måde (Det var sq' lidt for langhåret... :D ) Den røde har også en bedre køleevne end den blå, hvilket kan have betydning hvis systemet er dimensioneret til den røde, men har den blå påfyldt, formodentlig kun i ekstreme situationer. Den røde har ikke dårligere smøreevne m.h.t. vandpumpen i forhold til den blå.

    Hvis man overholder skifte intervallet for den kølervæske man nu har på bilen, så er de væsentligste forskelle køleevnen (mængden af varme væsken kan bortlede) og så beskytter den røde bedre, især mod krybe tæringer fra dag 1...

    Det var forklaringen fra de kloge hoveder i korte træk...

    Brian
     
  11. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kølervæske er en hel religion som motorolie.
    Blandt andet skriver Q8 og andre, at man skal bruge demineraliseret vand til opblanding.
    Andre sagkyndige siger, at det må man endelig ikke gøre, og at man kun skal blande op med postevand, da demineraliseret vand kan have nogle uønskede agressive egenskaber i kølesystemer.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    SÅ i stedet for deminiralisrert vand, så brug DESTILERET vand :gr8:, det er fri for ALT og er det reneste der kan hældes på motoren 8)
    Postevand kan være for "hårdt" og det er ikke godt nej. kalk osv. der står faktisk beskrevet for vores biler at hårdheden ikke må være for hård i vandet hvis postevand benøttes.
    Så hvis man vil være helt sikker så gå efter den Destilerede 8)

    TOTAL offtopic snak der her køre i olie blander snakken :lol:
     
  13. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    ARJ... Hvis vi endelig skal destilere noget, så skal det sq' da ikke være VAND!!!! :drunk:

    Brian
     
  14. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    offtopic Ja steff må jo sige til, hvis han ikke syntes han har ikke fået svar :lol:
     
  15. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg bruger biltemas minerale 10W-30 året rundt,

    skifter den hver 10 tusinde, ligesom filtret.

    Blander sommetider med noget hel- eller halvsyntetisk efter temp og humør. Dog max en liter pr. gang.

    Tror at den almindelige kørsel i en sådan spildeolieblender - som min, uden turbo - skader blandingen ikke.

    Men den må obduktionen afsløre i sin tid...
     
  16. steff

    steff New Member

    Joined:
    15 Maj 2009
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2,6
    Km:
    0
    Årgang:
    1989
    Oh - hvilken diskution om (kølevædske) mit lidt naive spørgsmål om motoroliers blandbarhed har affødt.
    Jeg har imidlertid fået et tilfredsstillende svar TAK. Indlæggene har imidlertid foranlediget, at jeg flux har skiftet kølevædsken (til den blå) på den 4-hjulede.
     

Del denne side