Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

ASR.----Hvad er det egentlig lige det gør. ????

Emne i 'Bagtøj' startet af Henrik L., 20 August 2007.

  1. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Hvad er ASR, og hvordan virker det. :?: :?:

    Mange mener det er et system som kan bremse bilen hvis den er ved at skride ud, altså ved hjælp af bilens bremser.
    Jeg kom til at tænke over det for første gang for et halvt års tid siden, men er så kommet fra at undersøge det.

    Så dukker det op igen i en tråd hvor nogen mener det er ASR systemet der har blokeret et hjul. KAN DET DET. :?: :?: :?:

    Jeg hælder mest til : NEJ, det kan det ikke.

    Hvorfor ??? Jo jeg har et par grunde til at tvivle, som kommer her :

    1. ASR. Forkortelse for Anti Spin Regulering. Jeg mener det system som kan bremse bilen hedder ESP.(Elektronisk Stabiliserings Program)
    Jeg har selv kørt en bil (ikke en Mercedes) som havde antispin monteret fra fabrikken. Det eneste det system gjorde var elektronisk at tage gassen af motoren, til hjulene ikke spandt mere. Det bremsede ikke på noget tidspunkt hjulene ved hjælp af bremserne.

    2. Alle med en smule interesse for Mercedes husker A-klassen og noget med en ælg der kom på tværs. :roll: :roll: :roll:
    Løsningen blev dengang at alle A-klasser der var leveret blev tilbagekaldt og fik lavet nogle ændringer. Jeg kan huske 4 af dem. Lavere dækprofil. Større sporvidde. Lavere undervogn, og sidst men ikke mindst, montering af det nyudviklede ESP system som bremsede og regulerede bilen hvis noget var ved at ske. Det var i 1997 eller 98 så vidt jeg husker.
    Der var det sq nogen år siden at vores vogne røg af samlebåndet.
    Jeg er næsten sikker på det blev betegnet som en nyudvikling på det tidspunkt, og derfor altså ikke kan være monteret på W124 modellerne som på det tidspunkt var afløst af W210 modellerne.

    Er jeg helt galt på den eller hvad.???????
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    ASR bremser et hjul der er ved at spinne, og bruger ABS-sensorerne til at "holde øje med" om et hjul spinner.

    Rigtigt nok at ESP tager gassen af motoren, til bilen ikke spinner mere.
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg mener nu godt at man kunne få sin W124'er leveret med ESP. Jeg er ret sikker på at ESP ikke var spritnyt i 97/98. Jeg vil skyde på at W124'ere senest fra 93 kunne leveres med ESP. Det nye var at ESP blev standard i en lille bil, det var ret opsigtsvækkende at de satte ESP i som standard. Men jeg har ikke lige chekket om hukommelsen er rigtig......

    Jeg mener at ASR og ESP ikke behøver være monteret begge dele. Derfor tror jeg ikke at den udgave af ASR der sidder på en W124'er bremser hjulene, jeg tror mere på Henriks teori om at den elektronisk styrer gassen. Jeg faldt over en artikel med en mand der havde en 95'er S500 og problemer med ASR, det viste sig ved at han ikke kunne bruge gaspedalen - så bliver en S500 lidt tam - næsten ligeså hurtig som en 300D'er :).

    Det er ikke umuligt at senere versioner af ASR benytter ESP systemet til at bremse enkelte hjul med - men det tror jeg ikke sker på en W124'er.

    ABS systemet har jo også udviklet sig siden det der sidder på vores W124'er, sådan at ABS sensoren idag måler langt hyppigere end det gamle første generations på W124'eren. Jeg har prøvet at være på glatbane med min 124'er - ABS'en reagere sådan at hjulet lige når at blokere og så slippe igen, blokere og slippe osv. Jeg kunne forestille mig at ASR nohk også er forandret siden den udgave der sidder på en 124'er.

    mvh
    Martin
     
  4. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ASR er ikke andet en de "elektroniske " udgave af ASD (Anti Slip Differential ) , den virker på bremserne og reducerer samtitlig motorens ydelse og er et del af ESP . På de gode gammle w124er er det "stand alone" dvs unden ESP. På biler med ASR har du også et "snekæde" kontakt , den skal brugel for at tillader mere slip på hjulerne mens du kører med kæder på.

    mvh viking
     
  5. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg må hellere lige korrigere min egen hukommelse (inden andre gør det) :oops:

    ESP er tilsyneladende først introduceret af Bosch og Mercedes i S-Klassen i 1995/1996:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic ... ty_program

    Jeg kan ikke umiddelbart se at den skulle være leveret til 124'eren (al logik siger vel også at når den ikke kunne fås til S klassen så kunne den nok heller ikke fås til E klassen). Man kan så undre sig over at der på mobile.de er forholdsvis mange 124'ere til salg der har ESP - men det er nok ikke sluttet til. En anden fælde (fandt jeg ud af) er at tyskerne kalder indsprøjtningspumpen for ESP (EinSpritzPumpe).

    Iøvrigt fandt jeg også en beskrivelse af ASR:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerati ... Regulation

    /Martin
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Martin.

    Det er sq noget af en opgave jeg fik sat os på her. :shock: :shock:

    Det du skriver med ESP kommer i S klassen er helt rigtigt.
    Det fremgård første gang som udstyr i prislisten fra 3/6-1996.

    Men der er et system som de kalder EPS i prislisten fra 1/9-1995 som jeg umidelbart tror er forløberen til det nuværende system.

    Tør næsten ikke skrive det, men prislisten fra 15/5-1995 har noget der hedder ETS. :roll: (Elektronisk Traction System) som måske er endnu en for fader til dagens system. :D

    Jeg kan heller ikke finde ESP systemet på nogen 124 modeller overhovedet. Ikke engang de sidste cabriolet modeller fra 1997.

    ASD - virker kun i bagtøjet. (det var jeg klar over, har det selv)

    ASR - virker på motoren + bremserne på baghjulene på 124 modellerne.

    ASD har en udstyrskode som hedder 211. Den kommer første gang i 7 måned 1984. Så jeg går ud fra at det er systemets alder.

    ETS har kode nummer 212 og kommer første gang 1/6-1993, så det system kunne godt være leveret til 124 modellerne, men jeg syntes ikke rigtigt jeg kan se det i listerne.

    ASR har kode 471 og dukker op første gang 1/7-1984.

    Hvis der er nogen der har koden på ESP, så skriv den lige ind, så kan jeg se hvornår den optræder første gang. Jeg har ikke selv lige kunne finde den. Der er ikke noget nummer på ESP i prislisterne til S-Klassen, det er standard udstyr på alle modeller med 600 motoren i. :roll:
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    jeg har en bil med ASR (Anti Slip Regulering)

    Det virker ved hjælp af ABS følerne.

    Det virker sådan at når et eller begge baghjul spinner hurtigere end de foreste hjul, så ned bremses det eller begge hjul som spinner via bremserne der automatisk bliver aktiveret.
    Derfor viker bremse nedslidnings advarsels lampen både på de foreste bremse klodser men også på de bagerste på en bil med ASR, da der ofte er et støre slid på bagbremserne på biler med ASR.

    Det eller de hjul som spinner ned bremses indtil de igen har samme hastighed som de foreste hjul.

    Ikke nok med det så begrænses motorens moment også med op til 1/3 del for at undgå hjul spind.

    Der findes en knap på biler med ASR som er beregnet til kørsel med sne kæder.
    Denne knap kan aktiveres fra 0-60 Km/t den bliver automatisk koblet ud ved 40 Km/t men forbliver indkodet til 60 Km/t hvor efter den helt vil blive deaktiveret.
    Køre man dermed op forbi de 40 Km/t slår den fra men bliver koblet ind igen hvis man igen kommer ned under 40 Km/t men kun hvis man ikke har været over 60 Km/t hvor den helt blvier deaktiveret.

    Knappens funktion er at tillade ASR systemet at se igennem fingre med mindre hjulspin.
    Dette er nødvendigt når der køres med snekæder da der kræves en smule spin for at kæderne for fat i sneén.
    Helt precist tillader funktionen at der må være op til 20% forskæl i hastighed mellem de foreste og de bagerste.

    Så hvis man køre 20 Km/t og hjulene spiner vil ASR systemet ikke slå til og bremse hjulene før de spiner med op til 24 Km/t
    Dette er nødvendigt for at bilen ikke bare går død hvis nu der intet greb kan fåes.
    Så vil bilen jo ende med bare at holde stile og ingen vejne komme.
    Systemet kommer mest til sin ret ved igang sættelse op til 5 Km/t


    Til sidst vil jeg nævne at W124 aldrig er solgt med ESP (Elektronisk Stabilitets Program)

    Dette system er noget mere adavanceret da den ikke kun føler på baghjulene men også føler om bilen er ved at skride ud med forhjulene.
    Er forhjulene ved at skride ud så bremser systemet det baghjul som sidder i den modsatte side af udskridnings retningen så den på den måde for rettet bilen op.
    Systemet er altså helt afhengigt af ABS og Antispin (ASR)
    Men er noget mere intiligent da det kan bremse hver enkelt hjul alene samt også tilføje et hjul mere hastighed for at oprette bilen, dette gøres som regel ved hjælp at et aktivt differentiale som flytter motor effekten mere ud til det ene hjul.
    Det er dog den nyeste og mest adavanceret type for ESP.
    Der findes nemlig den gode gamle vi alle kender og så er der ved at komme et nyt der er ved at vinde indpas, som ikke kun bremser men også kan flytte effekten fra et hjul til at andet.

    ETS er bare det nye navn for ASR der kom med w210 modellerne og er ikke leveret i w124 modellerne, men i bund og grund er det samme system bare et andet navn.

    Biler med ASR har en væsentlig støre ABS boks ude i motorummet som er næsten dobbelt så stor.

    ASD og ASR blev introduceret med w124 modellerne. og ABS var standart.

    i forgængeren w123 var ABS et tilvalg på de sidste årgange og ASR og ASD var ikke mulige dengang i en w123er.


    Så man kan sige at ASR er et antispin system der ikke tillader bilen at lave hjul spin på baghjulene.
    Mens at ASD er et system som "låser" baghjulene til at køre samme hastighed uden at tage hensyn til om der laves hjulspin.

    DVS. Med ASD kan man godt lave hjulspin, men at systemet bare sørger for at det så er med begge hjul der spindes og ikke kun det ene.
    Meningen med det er at hvis du køre med den ene side i vand eller glat føre mens den anden side af bilen køre på tør og fast underlag, så vil ASD sørge for at du stadig kan accelerere uden der spines på det hjul som har dårlig fat, hvor at ASR systemet bare vil sørge for at bremse det hjul som spiner og dermed vil du ikke kunne accelerere i denne situation.

    ASR er bedst i regvejr og snevejr, mens ASD nok er bedst i grus og på underlag som har en stor variation i friktions evne fra det ene til det andet baghjul.

    ASD vil ikke rede dig fra at skride ud i en sving manøvre med for høj fart, tvertimod vil det sørge for at begge baghjul kommer i spin.
    hvor ASR straks vil se der spines og bremse vognen og forhindre en udskridning.

    Der er mange fordele ved begge systemer men de har også hver deres ulemper.

    ASD er det dyreste system at rep på pga spærre diferentialet og det går oftere i stykker elelr melder fejl.
    ASR er mere drifts stabilt og har ikke svage eller dyre led som bliver slidt op.

    ASD, ASR og 4 Matik har alle den gule trekant i speedometeret som lyser når systemet aktiveres.

    hvis ASR systemet melder fejl, vil motorens moment ligeledes blive automatisk begrænset med 1/3 del samt gas pedalen vil blive væsentlig svære at trykke ned for at sikre at føren ikke "læner sig op af" eller har for vane at systemet er der til at rede situationerne.

    ASD og ASR koder kan udlæses på det 8/16 benet data stik i motor rummet ved siden af batteriet.

    Så har jeg vist været hele vejen rundt :wink:
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Spændende læsning. :p
    MEN du skriver: og ABS var standart.

    NIKS, ikke på alle 124'ere. Min første havde ikke set skyggen af sådan et system. :lol:

    Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvad den skulle have brugt ABS bremser til. :oops: :oops:
     

    Attached Files:

  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, det er rigtig at det føart blev standart umidelbart efter 86 mener jeg.
    Men det er ikke mange som er solgt uden ABS :)

    Jeg har lige opdateret mit indlæg så det kan være der står nogle ting du ikek har set :)

    Jeg kan i øvrigt fortælle at den tråd hvori der står at et hjul er blokeret pga af dette ASR system er Jenses 300E-24er som knækket en træk axel og dermed tror systemet jo at det ene hjul spinder der ud af med det resultat at der bremses for fuld skrue på den side hvor axlen er knækket.

    Husk på ABS føleren bag på sidder ikke ude ved hjulene men på bagtøjet har jeg fået fortalt.
    Derfor ser den ikke at hjulet bliver blokeret da axlen er kvækket :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Biler med ASR må heller ikke slæbes væk af Autohjælp hvor de hæver forenden, selvom bilen ikke har tænding på ser systemet stadig at baghjulene køre uden at forhjulene gør det og aktivere dermed bremserne bagpå og så har man 2 baghjul med et lige slebet stykke gummi når den er kommet hjem :)
     
  11. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er du HELT sikker på det?? :?
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Ikke for at jokke i det, men du skriver:


    Ok, det er rigtig at det først blev standart umidelbart efter 86 mener jeg.


    Hmmmmmm. Den på billedet er fra 7 måned 1987.

    Men pyt, den havde ikke haft glæde af det alligevel, han bremsede slet ikke. :lol: :lol:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Henrik, hehe, det er som jeg lige husker det, det kan godt være jeg tager fejl jo :)
    Mine forældre havde en 260E fra 86 og på den var det standart og ikke en option eller et tilvalg.
    Dette kunne vi se da vi havde den oprindelig faktura fra mercedes med alle ekstra tilvalgene påført. Men det kan være det var motor eller model variant bestemt jo.

    Jens.
    Det står i vores instruktionsbog, jeg har dog ikke lige sidet og skrvet det af men skrevet det som jeg husker det står beskrevet.

    Nu jeg tænker over det, kan det godt være at det er hvis der er tænding på pga lyset der skal være tændt på bilen når den slæbes væk at det er i den forbindelse at man skal være opmærksom på dette.
    Men jeg mener bestemet der står bilen på ingen måde må slæbes væk med forhjulene i vejret og baghjulene trillende.

    Min bil er pt ikke lige på adressen så jeg har ikke mulighed for at tjække instruktionsbogen. håber du måske kan kikke i den og rette mig hvis det er forkert. :)
     
  14. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Så har jeg snaget lidt videre i hvornår ESP kommer første gang.

    Kode nummeret 472 kommer i brug 1/10-1993 som værende elektronisk stabilitets program. De første år under navnet ETS

    ETS leveres til E-Klassen (w210) men kun til E420 modellen.

    Jeg kan ikke finde 472 koden på 124 modellerne nogen steder, så jeg tror det kan udelukkes at de nogensinde er leveret med systemet.

    Prislisten fra 3/6-1996 indeholder for første gang navnet ESP.
    Det er stadig kode nummer 472 der anvendes. Det leveres kun til E420 og E50. Det leveres ikke til de motor svagere modeller overhovedet. Prisen på systemet var ikke alarmerende, 1725,- DM. fra fabrikken.
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Henrik,

    Det lyder meget plausibelt....

    Gad vide hvad den flok 124'ere der er til salg på mobile.de hvor der direkte står at de har "Stabilitätsprogram" så lige kan. :?: :?:

    Martin
     
  16. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Martin.

    Rigtigt godt spørgsmål. Hvis der er en som er god til tysk, så kunne man jo maile en forespørgsel, hvor i man spørger til hvad udstyrs koder bilen har. Her vil det så under alle omstændigheder fremgå hvis den har ESP. Den skal så have kode 472.

    Egentlig ville det jo være nok at få stelnummeret af forhandleren så man kan undersøge hvad afgiften vil blive. Har man stelnummeret, kan man jo se på den der Russer side hvad udstyr der er i vognen.

    Ellers har jeg ikke flere gode ideér sådan lige på hånden. :roll: :roll:

    Med hensyn til ASD og ASR, så har jeg fundet de her originale billeder fra salgs materialet til 124 modellerne.

    Som jeg ser det, er de følere og ting og sager der får systemerne til at reagere / fungere, markeret med grønt.

    De gule markeringer viser hvilke komponenter systemerne virker på.

    Når man kigger på de røde markeringer der er på tegningen til ASR systemet, så kan man godt tro at det kan være det de mener med stabilitets kontrol, de der Tyskere på mobile der har biler til salg.
    ASD systemet viser de bare at det får baghjulene til at kører frem, men på ASR systemet viser de at de får baghjulene til at komme frem, men på linje med forhjulene. Det kunne vel godt betegnes som en form for ''stabilitets kontrol'' eller hvad.??
     

    Attached Files:

    • asd.jpg
      asd.jpg
      File size:
      7.3 KB
      Visninger:
      2,748
    • asr.jpg
      asr.jpg
      File size:
      8.2 KB
      Visninger:
      2,695
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det lyder meget plausibelt Henrik. Jeg har skruet et par forespørgsler sammen og sendt dem afsted, jeg har bedt dem enten sende en udstyrsliste (med koden) eller et stelnummer - så må vi se om de bider på. Men jeg tror du har fat i noget der :)

    Jeg kunne under alle omstændigheder godt tænke mig at få en vurdering af de to biler hos Skat - så et stelnummer ville da være fint :)

    /Martin
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Henrik L

    Grunden til at ASR systemet har 2 streger som er på linie med forhjulene er fordi at systemet sørger for at bringe hjulene ned til samme hastighed som forhjulene :)

    På ASD systemet søger systemet jo bare for at baghjulene har samme hastighed, da selvom systemet træder i kraft godt kan laves hjulspin bare kun hvis begge baghjul spiner samtidig.

    Så derfor kan man ikke sige ASD systemet bringer baghjulene ned til samme hastighed som forhjulene og dermed ikke trække den linie som der er vist på ASR systemet :)

    ASD tillader jo nemlig hjulspind, bare kun hvis man kan hive bege hjul rundt samtidig :)
    Det kræver nok en del på tøt vej vil jeg mene, men på våd vej er det intet problem.
    jeg snakker af erfaring når jeg har lånt den gamles 250D Lang 6 dørs model.
    Lav et højre/venstra sving med pedalos i bund og ved skift til 2 gear så kommer bagenden ude til den ene side sådan godt 6 meter ude :)

    Hvis ikke folk glor på bilen pga den er lidt speciel, så kikker de i hvertfald når den kommer sidelæns hehe :)
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg faldt over en oversigt over udstyrskoder:
    http://www.mb-w115.de/w124/daten/aussta ... scodes.pdf

    Det fremgår af listen at udstyrskoden er 472 (som Henrik sagde), og det fremgår også at ESP kun er leveret som ekstraudstyr til en W210'er.

    Jeg skal lade høre fra mig hvis jeg får opklaret mysteriet.

    /Martin
     
  20. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Oversættelse

    Hej Martin

    Fed liste, :p ærgerligt den er på tysk, da jeg ikke er en ørn til tysk. :(

    Hej Alle.

    Det ville være rigtigt fedt, hvis den blev lagt på en tråd under tekniske data, :p der ikke kan svares på og hvor den var oversat til dansk. :p :p (jeg vil gerne, men i ville ikke kunne forstå den bagefter) :shock: :shock:

    Jeg ved godt det er et stort stykke arbejde, 8) men det var jo ikke noget der behøves at blive lavet færdigt på en aften, den der har mod på det, kan lave lidt af gangen, for man kan jo godt rette i sine egne indlæg…tror jeg :shock: ….eller har Bjarne et forslag. :wink:
     

Del denne side